حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اینتل جزئيات پردازنده نسل ۱۲ Alder Lake و پردازنده گرافیکی Arc خود را منتشر کرد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اینتل، پردازشگرها

کمپانی اینتل سرانجام جزئیات پردازنده نسل ۱۲ Alder Lake و پردازنده گرافیکی ARC خود را منتشر کرد که ورود دیر هنگام این شرکت به سری جدید معماری پردازشگرها را نشان می‌دهد. با بحث و بررسی چشمگیر در مورد نقشه راه تولید طولانی مدت تراشه‌ها و معرفی نام تجاری جدید اینتل Arc برای پردازنده‌های گرافیکی مجزا (GPU) با هدف گرفتن گیمرها، این شرکت اطلاعات دقیق جامعی از طرح‌های آینده خود برای تراشه‌های دسکتاپ ارائه داده است.

جزئيات پردازنده نسل ۱۲ Alder Lake اینتل

پردازنده نسل ۱۲ Alder Lake اینتل

پردازنده نسل ۱۲ Alder Lake اینتل

اینتل در مورد طیف وسیعی از موارد صحبت کرده است که در اینجا نکات برجسته آن را به‌طور خلاصه مرور می‌کنیم:

  • – دو طراحی جدید هسته پردازنده(CPU) شامل یک هسته کارآیی(efficiency) و یک هسته عملکردی(performance).
  • –  یک پردازنده نهایی برای رایانه‌های شخصی شامل همان پردازنده مورد انتظار نسل ۱۲ نسل اینتل(Intel Core 12th) با اسم رمز Alder Lake که از طراحی جدید استفاده کرده و عنصر جذابی را که اینتل به آن Thread Director می‌گوید، در خود داراست.
  • – پردازنده متمرکز بر مرکز داده(با اسم رمز Sapphire Rapids) که از هسته عملکردی جدید استفاده می‌کند.
  • – دو معماری جدید پردازنده گرافیکی-کارت گرافیک(GPU) بر اساس آخرین معماری هسته GPU Xe.
  • – دو طراحی کامل پردازنده گرافیکی شامل یک مورد متمرکز بر روی گرافیک بازی‌ها با اسم رمز Alchemist و دیگری متمرکز بر روی هوش‌مصنوعی و محاسبات با عملکرد بالا با اسم رمز Ponte Vecchio.
  • – نسل بعدی IPU(واحد پردازش زیرساختی) که از FPGA استفاده کرده و ASIC سفارشی که برای ساده‌سازی ایجاد مراکز داده متمرکز بر رایانش ابری طراحی شده است.
  • – پیشرفت‌های نرم‌افزاری متعدد، از جمله ابزار گرافیکی مجهز به هوش‌مصنوعی به نام XeSS(فناوری معادل اینتل برای رقابت با DLSS انویدیا) به‌منظور بهبود سرعت و کیفیت تصاویر بصری بازی 4K، و آخرین پیشرفت‌ها در چارچوب OneAPI آن برای ساده‌سازی فرآیند نوشتن نرم‌افزاری که می‌تواند از تمام این تراشه‌ها استفاده کند.
پردازنده نسل ۱۲ Alder Lake اینتل

پردازنده نسل ۱۲ Alder Lake اینتل

نکته کلیدی این لیست اینست که اینتل عزم خود را برای تصاحب مجدد در دنیای پردازنده‌های با عملکرد بالا جزم کرده است، اما همچنین می‌خواهد در GPUها، IPUها، ASICها و چندین نوع مختلف تراشه، ردی از خود برجای گذارد. علاوه‌بر این، این شرکت درحال ایجاد یک محور استراتژیک مهم برای ادغام عناصر کوچکتر و فردی مشترک برای دستیابی به این هدف است. به‌طور خلاصه، اینتل درحال برنامه‌ریزی چندین طرح tile-based برای استفاده در چندین نوع تراشه می‌باشد.

در فضای پردازنده، این نوع معماری ترکیبی یک تغییر بزرگ برای شرکت محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که رقبایی مانند AMD و اپل نشان داده‌اند که می‌تواند مزیت عملکردی بزرگی را ارائه دهد.

جزئیات Alder Lake اینتل

جزئیات Alder Lake اینتل

بیشتر این افزایش عملکرد پردازنده‌ها ناشی از نوع معماری big.LITTLE کمپانی Arm می‌باشد که در سال 2011 و با هسته پردازشی Cortex-A7 آغاز شد. در این طراحی، تمرکز اصلی بر روی صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌دلیل استفاده از آن در تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دارای باتری بود. همانطور که AMD و Apple اخیراً نشان داده‌اند، با این حال، مفاهیم محاسبات ترکیبی مشابه می‌توانند برای ترکیب چندین هسته با هم برای دستاوردهای بزرگ عملکردی نیز مورد استفاده قرار گیرند. این طرح‌های مبتنی بر تراشه، از انواع مختلف فناوری‌های اتصال سریع برای ایجاد چندین هسته پردازشی محاسباتی در اصل به‌عنوان یک واحد بزرگ استفاده می‌شود.

مقایسه پردازنده نسل ۱۱ و ۱۲ اینتل

مقایسه پردازنده نسل ۱۱ و ۱۲ اینتل

اینتل Thread Director

در مورد اینتل، این شرکت یک هسته کارآمد جدید و یک هسته عملکرد جدید ایجاد کرده است که در نسل بعدی پردازنده‌های Alder Lake خود برای رایانه‌های رومیزی و موبایل ترکیب می‌شوند. یک آیتم جدید که اینتل همچنین به Alder Lake آورده است، که انتظار می‌رود در پاییز به‌صورت رسمی آغاز بکار کند، عنصر سخت‌افزاری جدیدیست که این شرکت آن را Thread Director می‌نامد. Thread Director قرار است مزایای منحصربه‌فردی را برای رایانه‌های شخصی Alder Lake که دارای ویندوز 11 هستند، داشته باشد و همچنین مزایایی را در دستگاه‌های Alder Lake مبتنی‌بر ویندوز ۱۰ نیز نشان دهد.

این موضوع به نحوه عملکرد طرح‌های ترکیبی و چند هسته‌ای CPU برمی‌گردد. ایده ترکیب چندین واحد محاسباتی در یک واحد منطقی، هر چند جذاب به‌نظر می‌رسد، اما بدون استفاده از نرم‌افزار مناسب برای استفاده از آن، کاربرد چندانی نخواهد داشت.

اینتل Thread Director

اینتل Thread Director

برای رایانه‌های شخصی مبتنی‌بر ویندوز، به‌نظر می‌رسد که بسیاری از کارهای سخت برای تعیین اینکه چه عناصری از حجم کار یک برنامه نرم‌افزاری باید به چه نوع هسته‌ای توسط Windows Thread Manager اختصاص یابد، ارسال می‌شود. با این حال، بسیاری نمی‌دانند که تا به حال، این تصمیمات اغلب بر اساس حدس‌های هوشمندانه از فرآیند پردازنده انجام می‌شده است. اینتل با استفاده از Thread Director، یک مکانیسم مبتنی‌بر سخت‌افزار را برای ارائه اطلاعات دورسنجی در مورد انواع دستورالعمل‌ها و نیازهای خاصی که یک رشته در CPU استفاده می‌کند، ایجاد کرده است و همانطور که به‌طور پویا این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند، Thread Director جزئیات را به Thread Manager ویندوز ارسال می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا به‌طور هوشمندانه جایی را که رشته‌های مختلف باید بروند، اختصاص دهد. نتیجه نهایی، استفاده کارآمدتر از قابلیت‌های یک CPU ترکیبی و چند هسته‌ای است که باید به عملکرد کلی بهتر تبدیل شود.

علاوه‌بر مزایای Thread Director، این کار سطح جدیدی از همکاری بین اینتل و مایکروسافت را برای دستیابی به سطح یکپارچه‌سازی نشان می‌دهد. با تمرکز بیشترین بر روی ویندوز 11، همچنین می‌توان نشان داد که چگونه این دو شرکت در حال تلاش برای پیشبرد صنعت کامپیوتر هستند.

نقشه راه پردازشگرهای اینتل

نقشه راه پردازشگرهای اینتل

ورود جدی اینتل به بخش پردازنده‌های گرافیکی با با معرفی واحدهای مخصوص بازی Alchemist و هوش‌مصنوعی Ponte Vecchio

تلاش‌های جدید در پردازش گرافیک و پردازنده‌های گرافیکی نیز گام‌های مهمی برای اینتل هستند. به چالش کشیدن انویدیا و AMD در بازار GPU، کار کوچکی نیست، به‌ویژه با توجه به اشتباهات قبلی آنها در این بازار. با این حال، با توجه به اهمیت روزافزون پردازنده‌های گرافیکی، نه تنها برای بازی، بلکه برای شتاب بخشیدن به هوش‌مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و سایر برنامه‌ها، به‌راحتی می‌توان متوجه شد که چرا اینتل در پیشبرد این موارد، سخت کار کرده است.

در نهایت، چندین اظهارنظر در مورد پردازنده گرافیکی Ponte Vecchio متمرکز بر مرکز داده بیان شده است. اینتل تراشه جدید عظیم خود را با معیارهای اولیه قابل‌توجهی به نمایش گذاشت که در نتایج اولیه شماری از بنچمارک‌ها، بهترین نتیجه انویدیا را در شبکه عصبی ResNet 50 این شرکت پشت سر گذاشت. این تراشه درحال‌حاضر بسیاری از ابتکارات جدید اینتل را در یک جزء واحد در خود گنجانده است که شامل پیشرفت‌هایی در معماری محض GPUها و ادغام چندین فناوری پردازشی می‌شود. از چیدمان تراشه Foveros و اتصالات با کارایی بالا EMIB گرفته تا ترکیب فناوری جدید پردازشگر Intel 7 به‌همراه خود هسته پردازشی کاملا جدید، به‌نظر می‌رسد که Ponte Vecchio، یک تکنولوژی با عملکرد بالا باشد.

اینتل برای دستیابی به موفقیت با Ponte Vecchio مجبور است دیدگاه تهاجمی خود را در زمینه طراحی، بسته‌بندی و تولید تراشه اجرا کند، اما مطمئناً به‌عنوان یک بیانیه قابل‌توجه در مورد جایی که به‌نظر می‌رسد این شرکت در حال حرکت است، عمل می‌کند.

نظر نهایی شما در مورد جزئيات نقشه راه اینتل و ورود دیرهنگام این شرکت به معماری جدید پردازنده‌ها با پیش‌نمایش نسل جدید پردازنده نسل ۱۲ Alder Lake اینتل و پردازنده گرافیکی Arc چیست؟ به‌نظر شما این شرکت تا چه حد می‌توان با رقیبان اصلی خود یعنی AMD و اپل در زمینه عملکرد بالا و مصرف انرژي پردازشگرهای کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها رقابت کرده و پس از درجا زدن نسبتا طولانی، توانایی پیشی گرفتن از آنها را دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی