حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشخصات پردازنده های Raptor Lake اینتل به طور تصادفی فاش شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اینتل، سخت‌افزار

شرکت اینتل یکی از بزرگ‌ترین نام‌های جهان در زمینه تولید پردازنده کامپویتر است. امسال گویا قرار است شرکت‌های فعال حوزه تکنولوژی، از لحاظ قدرت و سرعت، سخت‌افزارهای خود را با یک بهبود اساسی همراه سازند. در همین رابطه، گویا مشخصات پردازنده های Raptor Lake اینتل به طور تصادفی فاش شده است. با ترنجی همراه باشید.

مشخصات پردازنده های Raptor Lake اینتل به طور تصادفی فاش شد

به تازگی مشخصات پردازنده‌های پرچمدار اینتل و سایر موارد مهم در وبسایت این شرکت منتشر شده است. اینطور که پیداست، مشخصات پردازنده‌های Raptor Lake اینتل توسط خود این شرکت فاش شده است، که اطلاعاتی از یک پردازنده پرچمدار و دو پردازنده دیگر نشان می‌دهد و با آنچه که می‌توان فرض کرد، تعداد هسته‌های نهایی و حداکثر سرعت ممکن را نشان می‌دهند.

به نظر می‌رسد که این یک به‌روز رسانی اشتباه به راهنمای رسمی اینتل در مورد انتخاب CPU مناسب بازی است و در بخشی از مقاله برای سایت کانادایی این شرکت، مشخصات سه مدل نسل دوازدهم (کنونی Alder Lake) مورد بحث قرار گرفته است. به جز به‌روزرسانی تصادفی این صفحه، به جای آن سه مدل جدید Raptor Lake، یعنی Core i5-13600K، Core i7-13700K و Core i9-13900K پرچمدار قرار گرفته است.

مشخصات پردازنده های Raptor Lake اینتل

این خطا مدتی بعد برطرف شد و صفحه برای نشان دادن تراشه‌های Alder Lake برگردانده شد، اما قبل از اینکه این کار صورت گیرد، یک افشاگر حوزه سخت‌افزار به نام @momomo_us جزئیات فاش شده را دریافت کند و این خبر نیز توسط VideoCardz منتشر شده است. همانطور که می‌بینید، مشخصات پردازنده 13900K حکایت از وجود ۲۴ هسته، ۳۲ رشته پردازشی و حداکثر فرکانس بوست ۵.۴ گیگاهرتز برای هسته‌های پر قدرت دارد.

این موضوع بدان معناست که همانطور که شایعه شده بود، این تراشه با ۸ هسته پر قدرت و ۱۶ هسته کم مصرف همراه شده است و هسته‌های کم مصرف دارای hyper-threading نیست، بنابراین ۳۲ رشته موجود دارد. پردازنده 13700K دارای ۱۶ هسته و ۲۴ رشته است، بنابراین دارای ۸ هسته پر قدرت و ۸ هسته کم مصرف، با حداکثر فرکانس ۵.۳ گیگاهرتز برای هسته‌های پر قدرت است.

همچنین پردازنده 13600K دارای ۱۴ هسته و ۲۰ رشته پردازشی است، یعنی ۶ هسته پر قدرت و ۸ هسته کم مصرف با حداکثر توان بوست تا ۵.۱ گیگاهرتز ارائه می‌شود. همه این اطلاعات با این هشدار همراه است که این به‌روز رسانی اشتباه در مشخصات ممکن است دارای خطاهایی باشد. حداقل این یک احتمال است، هرچند که ما امیدواریم چنین نباشد.

مشخصات پردازنده های Raptor Lake اینتل

دسترسی به اطلاعات این پردازنده‌ها صرفا با یک به‌روزرسانی صفحه مانند این نشان می‌دهد که عرضه قریب‌الوقوع پردازنده‌های نسل سیزدهم Raptor Lake که گمان می‌رود در رویداد نوآوری اینتل در ۲۷ سپتامبر، یعنی دو هفته دیگر اتفاق بیفتد، در واقع طبق شایعات انجام خواهد شد. زیرا اگر اینتل در حال دریافت به‌روزرسانی‌هایی مانند این موارد باشد که اکنون برای وب‌سایت خود آماده کرده است اشتباها اطلاعاتی را منتشر می‌کند، پس احتمالا به‌ زودی این پردازنده‌ها معرفی خواهند شد.

البته مشخص نیست تاریخ عرضه این پردازنده‌ها چه زمانی خواهد بود و در نهایت اینتل چه برنامه‌ای برای مدیریت این موضوع دارد، اما اگر شایعات را مدنظر قرار دهیم، شاید در اواسط اکتبر یا کمی دیرتر به بازار عرضه شوند. این مسئله نیز به نوعی تایید می‌کند که در میان اولین پردازنده‌هایی که شاهد آن خواهیم بود، سه گانه 13900K، 13700K و 13600K هستند که البته انتظار می‌رود که اینتل آن‌ها را پرچمدار و اصلی‌ترین پردازنده‌های نسل سیزدهم خود نشان دهد.

همچنین در این رابطه باید توجه داشته باشید که ممکن است پردازنده‌های Raptor Lake بیشتری برای عرضه در نسل بعدی وجود داشته باشد. در واقع، این احتمال بسیار زیاد است و شایعات به ۱۲ مدل برای مصرف‌ کنندگان اشاره می‌کنند که شش مدل به سادگی نسخه‌های F خواهند بود که نیمی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند. این پردازنده‌ها همان CPU های استاندارد هستند، فقط بدون گرافیک یکپارچه.

مشخصات پردازنده های Raptor Lake اینتل

اگر از سرعت‌های بوست نشان داده شده در این اطلاعات ناامید شده‌اید، توجه داشته باشید که آن‌ها حداکثر فرکانس کلاک توربو هستند و برای مثال 13900K می‌تواند بالاتر از ۵.۴ گیگاهرتز نیز عمل کند. شایعات گسترده‌تر و قبلی به این اشاره داشت که ۵.۸ گیگاهرتز، حداکثر سرعت واقعی این پردازنده است، اما این موضوع تنها با خنک کننده‌های آبی ممکن خواهد بود. به عبارت دیگر، با مدت کوتاهی استفاده از چنین توانی، حرارت پردازنده به شدت افزایش می‌یابد.

بنابراین بهتر است تصور نکنید که شایعات قبلی افزایش سرعت پردازنده را به خوبی تخمین زده است، زیرا تا آنجا که آخرین اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد، پرچمدار تراشه‌ها به فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز خواهد رسید و این نشت خبری اینتل در تضاد با آن نیست. همچنین لازم بع ذکر است که این موضوع به ما می گوید که نشت خبری اینتل مبنی بر اینکه پردازنده Raptor Lake به سرعت ۶ گیگاهرتز (با اورکلاک) خواهد رسید، مربوط به پردازنده 13900KS است که نسخه ویژه بعدی 13900K خواهد بود.

همه آنچه که گفته شد، حدس و گمان‌هایی در مورد سرعت بوست تمام هسته‌های ۵.۵ گیگاهرتز در 13900K است و در این اطلاعات منتشر شده رسمی (البته از نظر فنی نیمه رسمی) سرعت ۵.۴ گیگاهرتز ظاهرا به شایعات قبلی تایید بیشتری می‌دهد. این موضوع به هیچ وجه انتظارات از نوع عملکردی را که از رپتور لیک خواهیم دید کم نمی‌کند و قطعا به طور موثر نشان می‌دهد که چرا در برخورد با شایعات همیشه باید با احتیاط زیادی آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

مشخصات پردازنده های Raptor Lake اینتل

البته، به گفته خبرگزاری TechRadar، همانطور که به آن اشاره شد، حتی این نشت نیز باید تا حدودی با دیده شک و ابهام مورد توجه قرار گیرد. با این حال، فضای کلی شایعات اخیر Raptor Lake، انتظارات بسیار مثبتی را از نظر عملکرد فنی این پردازنده‌ها ایجاد می‌کند و به ویژه برای نسل سیزدهم که چشم‌ انداز بسیار بهتری برای اورکلاک نسبت به Alder Lake است، خبر خوبی به همراه دارد.

بنابراین، بدون شک علاقه‌ مندان به رایانه‌های شخصی مشتاق خرید این پردازنده‌ها خواهند بود. اگرچه پردازنده‌های نسل بعدی Ryzen 7000 (Zen 4) از AMD نیز انتظارات مشابهی را به عنوان گامی قوی در جهت عملکرد کلی ایجاد می‌کنند، اما بدون اورکلاک در مقایسه با تراشه‌های مبتنی بر Zen 3 فعلی احتمالا قدرتمندتر هستند. نظر شما در این مورد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان