حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نسل دوازدهم پردازنده اینتل Alder Lake رسماً معرفی شد

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، اینتل، پردازشگرها

کمپانی آمریکایی اینتل نسل‌های مختلفی از پردازنده‌های خود را طی سال‌های گذشته معرفی کرده است. این پردازنده‌های محبوب، در دستگاه‌های مختلفی به کار گرفته شده‌اند. امروز نسل دوازدهم پردازنده اینتل Alder Lake رسماً معرفی شده است. برای جزئیات بیشتر، در ادامه با شما همراه هستیم!

نسل دوازدهم پردازنده اینتل Alder Lake به صورت رسمی معرفی شد

ما پیش از رونمایی رسمی نسل جدید پردازنده‌های اینتل Alder Lake، شاهد لو رفتن نتایج درخشان بنچمارک آن‌ها نیز بودیم.

 

پردازنده Core-i9 12900HK از Apple M1 Max قدرتمندتر خواهد بود

 

بر اساس گزارش TheVerge، نسل دوازدهم پردازنده اینتل Alder Lake بالأخره معرفی شده است. اکنون، عصر جدیدی از چیپ‌های اینتل آغاز شده است. پرچمدار این نسل، Core-i9 12900K نام دارد. بر اساس گفته‌های اینتل، این پردازنده، “برترین پردازنده گیمینگ” در جهان است! این کمپانی از CES 2021 در اوایل امسال، نسل جدید سری Alder Lake را مورد آزمایش قرار داده بود. پس از آن، اینتل جزئیات بیشتری را در مورد نسل جدید تراشه‌های خود فاش کرد. در مورد معماری هیبریدی این محصولات نیز صحبت شده بود.

در نهایت، امروز بیشترین اطلاعات رسمی از پردازنده‌های جدید اینتل رسماً منتشر شد. امروز حتی اخبار مربوط به تاریخ عرضه و قیمت این چیپ‌ها در دسترس قرار گرفت. باید بگوییم که اینتل با سه نوع تراشه جدید به رهبری Core-i9 12900K وارد بازی شده است. این پردازشگر، در مجموع ١۶ هسته با دو کلاستر (٨ هسته P با کارایی و مصرف بالاتر و ٨ هسته E با کارایی و مصرف پایین‌تر) به همراه ٢۴ رشته و ٢۴ هسته می‌باشد. به لطف وجود فناوری Turbo Boost Max 3.0، این پردازنده تازه وارد می‌تواند حداکثر فرکانس کاری ۵.٢ گیگاهرتزی را ارائه دهد.

در کل، اینتل به مدد وجود معماری جدید P-Core، وعده پیشرفت ١٩ درصدی را نسبت به نسل یازدهم پردازنده‌های سری Alder Lake داده است. اما این تمام ماجرا نیست. اینتل از Core-i7 12700K نیز رونمایی کرد. این پردازشگر، مجموعاً مجهز به ١٢ هسته و ٢٠ رشته با هشته هسته قدرتمند P و چهار هسته کم مصرف‌تر E است. پردازنده Core-i5 12600K نیز ١٠ هسته کلی، ١۶ رشته و ترکیب ۶ هسته E با ۴ هسته P را به ارمغان می‌آورد.

همچنین اینتل برای افرادی که کاربری خیلی سنگینی ندارند، نسخه KF را در نظر گرفته است. این نسخه‌ها، قیمت کم‌تری دارند. همچنین گرافیک یکپارچه Intel UHD Graphics 770 در آن‌ها، باعث کاهش قیمت محسوسی می‌شود. حداکثر توان پرچمدار این نسل، ٢۴٠ وات است!

شایان ذکر است که اینتل برای چیپ‌های جدید خود،. از استانداردهای جدیدتر و بهتری بهره گیری کرده است. نسل جدید هر سه تراشه نام برده، دارای PCIe ٢٠ خطی (تخصیص ١۶ خط به PCIe 5.0 و ۴ خط به PCIe 4.0) هستند. همچنین حافظه رم از نوع DDR5 تا حداکثر 4800MT/s همراه با پشتیبانی نسل قدیمی‌تر DDR4 تا 3200MT/s نیز در آن‌‌ها موجود است. میزان حافظه کش L3 و L2 افزایش یافته است. با این که این چیپ‌ها آینده نگرانه هستند، اما یک معضل در مورد آن‌ها وجود دارد.

نسل دوازدهم پردازنده اینتل Alder Lake، نیازمند یک مادربرد بهتر است. این پردازنده‌ها، به مادربرد Z690 اینتل نیازمند هستند. به لطف آن، امکانات بیشتر و بهتری مانند Wi-Fi 6e و انتقال سریع‌تر داده‌ها از USB 3.2 Gen 2×2 اضافه شده‌اند. سوکت جدید این مادربرد، LGA 1700 می‌باشد. در نتیجه تمام این صحبت‌ها، ممکن است که شما به یک خنک کننده جدید از سوی سازنده نیاز پیدا کنید!

از سوی دیگر، اینتل به سرعت متمرکزی بر ویندوز ١١ به عنوان بخش کلیدی نسل جدید سری Alder Lake خود مانور می‌دهد. اینتل اظهار دارد که با مایکروسافت برای بهینه سازی بیشتر نرم افزار Intel Thread Director خود برای مدیریت بهتر مالتی تسکینگ در تمام رشته‌ها به هنگام استفاده از این سیستم عامل همکاری کرده است. اما در کل باید منتظر باشیم که ببینیم ترکیب ویندوز ١١ با نسل جدید پردازنده‌های Alder Lake، چه نتیجه‌ای را در بر دارد. به خصوص هنگامی که رقبای قدری مانند اپل و AMD در مقابل اینتل قرار دارند.

در حالی که اینتل هر ساله به روند پیشرفت خود در هر نسل تراشه ادامه می‌دهد، نسل دوازدهم پردازنده اینتل Alder Lake، واقعاً شایسته عناوینی است که اینتل به آن‌ها می‌دهد. این نسل از تراشه‌های دسکتاپ سری Alder Lake، بیشترین پیشرفت را نسبت به چند سال اخیر تجربه کرده است. همچنین این اولین باری است که اینتل از رویکرد طراحی جدید خود برای تراشه‌های برترش بهره می‌گیرد.

خبر خوب، این است که اینتل بالأخره از فناوری ساخت جدید خود استفاده کرده است. این اولین باری است که یک سری از تراشه‌های اینتل پس از سال ٢٠١۵ میلادی و معرفی سری Skylake 6، از لیتوگرافی جدیدتر از ١۴ نانومتری اینتل استفاده می‌کند. در واقع، این چیپ‌ها از لیتوگرافی جدید اینتل ٧ یا همان نسل سوم لیتوگرافی ١٠ نانومتری اینتل که Enhancedd Superfin نام دارد استفاده می‌کنند.

همان طور که اینتل قبلاً تصریح کرده بود، نسل جدید تراشه‌های سری Alder Lake، جزوی از رویکرد جدید این کمپانی برای تراشه‌های x86 هستند. ما پیش از این، به کارگیری این رویکرد را توسط ARM مشاهده کرده بودیم. چنین موفقیتی را پیش از تراشه Apple M1 تجربه کرده بود. سخت افزار پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل، تنها متکی بر هسته‌های قدرتمند نیست. بلکه در این نسل، هسته‌های پر بازده و قدرتمند با کم مصری‌ها ترکیب شده‌اند. این بزرگ‌ترین تغییر در تراشه‌های دسکتاپ اینتل از سال ٢٠١۵ میلادی می‌باشد!

اینتل قبل از این نیز در تراشه‌های Lakefield به این ایده پرداخته بود. اما این سری، مجموعه‌ای محدود از تراشه‌هایی بودند که برای سخت افزار کم مصرف طراحی شده بودند. اینتل با ارائه این نسل، قصد دارد تا ایرادات مربوط به نسل‌های قبلی و لیتوگرافی ١۴ نانومتری خود را برطرف کند. در نتیجه، نسل جدید پردازنده‌های سری Alder Lake، نشانه‌ای از تلاش‌های اینتل برای جذب بیشتر کاربران و مشتریان است. اما به دلیل برخی از مشکلات و تفاوت‌های موجود در این دو معماری، اینتل مجبور شد تا همچنان از نسل قبلی لیتوگرافی خود در نسل یازدهم پردازنده‌هایش استفاده کند. در نتیجه، پیشرفت زیادی را نسبت به نسل دهم شاهد نبودیم.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی AnandTech، چیپ‌های نسل یازدهمی اینتل، بازده و عملکرد چندان خوبی ندارند. حتی در برخی مواقع، عملکرد آن‌ها کم‌تر از نسل قبلی بوده است! در عوض، مصرف آن‌ها متعادل بود. توجه داشته باشید که پردازشگرهای دسکتاپ، هم اکنون در ابتدای راه جدید خود هستند. اینتل برنامه‌های بزرگی برای معماری هیبریدی Alder Lake خود دارد. تراشه‌های موبایل، دارای ۶ هسته قوی و ٨ هسته کم مصرف خواهند بود. تراشه‌های مخصوص محصولات قابل حمل‌تر نیز مجهز به ٢ هسته قدرتمند و ٨ هسته بهینه‌تر خواهند بود. پیش سفارش این نسل از همین امروز آغاز شده است. تحویل آن‌ها، از تاریخ ١٣ آبان آغاز می‌شود. قیمت هر کدام از پردازنده‌ها، به این شرح است:

– چیپ Core-i9 12900K: برابر با ۵٨٩ دلار آمریکا

– پردازشگر Core-i9 12900FK: برابر با ۵۶۴ دلار آمریکا

– پردازنده Core-i7 12700K: معادل ۴٠٩ دلار آمریکا

– تراشه Core-i7 12700FK: ٣٨۴ دلار آمریکا

– اینتل Core-i5 12600K: برابر با ٢٨٩ دلار آمریکا

– چیپست Core-i5 12600FK: ٢۶۴ دلار آمریکا

نظر شما در مورد این نسل از سری پردازنده‌های Alder Lake چیست؟ کدام پردازنده را بیشتر می‌پسندید؟ آیا با رویکرد جدید اینتل موافق هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sina77

cpu i3 نداره؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️