حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویژگی شفافیت رهگیری برنامه اپل تبلیغ کنندگان را به سوی اندروید سوق می‌دهد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | Android، اپل، امنیت

ویژگی شفافیت رهگیری برنامه اپل که در بخشی از بروزرسانی iOS 14.5 ارائه شد، گردوغبار زیادی را در این نسخه از سیستم عامل ایجاد کرد. با مجبور كردن تبلیغ کنندگان برای اعلام سریع درخواست مجوز قبل از جمع آوری اطلاعات، اپل با استفاده از قابلیت شفافیت رهگیری برنامه، به کاربران iOS اجازه داد از دسترسی شماره پیگیری IDFA خود برای تبلیغات هدفمند انصراف دهند.

شفافیت رهگیری برنامه اپل، علت کوچ تبلیغ کنندگان به سمت اندروید

این ضربه بزرگی به شرکت‌هایی مانند فیس بوک وارد آورد که اکثریت قریب به اتفاق درآمد خود را دقیقاً از طریق سوء استفاده از شناسه‌های ردیابی تلفن‌های هوشمند و ارائه تبلیغات به دسته‌های کاملاً مشخصی از مصرف کنندگان بدست می‌آوردند.

براساس گزارش‌های مختلف، بروزرسانی آگاهانه از حریم خصوصی اپل به‌طور قابل‌توجهی بر روی بسترهایی که تبلیغ کنندگان اکنون طرفدار آن هستند تأثیر گذاشته است. طبق اعلام Post-IDFA Alliance(گروهی از شرکت‌های بازاریابی موبایلی و شرکت‌های adtech)، تنها دو هفته پس از معرفی شفافیت رهگیری برنامه(ATT)، تبلیغ کنندگان تغییر موضع محسوسی از iOS به سمت سیستم‌عامل اندروید را در پیش گرفتند.

وال استریت ژورنال همچنین گزارش داد که هزینه تبلیغات در دستگاه‌های اندرویدی با تغییر رویه‌ی تبلیغ کنندگان، افزایش یافته است. در واقع، قیمت‌ها نسبت به هزینه‌های تبلیغات در iOS، تا ۳۰ درصد افزایش یافته‌اند، با این وجود تبلیغ کنندگان همچنان می‌توانند از این قضیه سود کنند، حداقل تا زمانی که توانایی هدف قرار دادن گروه‌های خاصی از مخاطبان را داشته باشند.

شفافیت رهگیری برنامه تبلیغ کنندگان

شفافیت رهگیری برنامه تبلیغ کنندگان

جای تعجب نیست که با توانایی جدیدی که در کنترل این مورد دارا هستند، کاربران iOS رهگیری توسط برنامه‌ها را به‌طور گسترده‌ای رد می‌کنند(درحال‌حاضر حدود 91 درصد از آمریکایی‌ها). بسیاری از آنها، تمام مجوزهای رهگیری را رد می‌کنند، برخی اما فقط برنامه‌هایی را می‌پذیرند که آگاه هستند می‌توانند به آنها اعتماد کرده تا از داده‌های خود سوء استفاده نکنند.

Tinuiti Inc، یک آژانس تبلیغاتی دیجیتال، گزارش داده است که به‌ویژه فیس بوک در ماه پس از معرفی ATT، تغییر بزرگی در اولویت بستر تبلیغات خود کرد. بین ماه‌های مه و ژوئن سال جاری، تا ۱۸ درصد افزایش در تعداد مشتریان تبلیغات فیس بوک در اندروید مشاهده شده است. از طرف دیگر، مشتریان آنها در iOS و در همان بازه زمانی مشابه، ۱۷ درصد افت کرده است.

Andy Taylor، مدیر تحقیقات Tinuiti اضافه می‌کند:

“اینستاگرام و شبکه اجتماعی معادل آن، هسته اصلی تجارت را تشکیل می‌دهند. هزینه دسترسی به کاربران iOS در اینستاگرام و فیس بوک نیز از زمان تغییر رویه‌ی اپل کاهش یافته است، اما کمتر از برنامه‌های شخص ثالث می‌باشد. از زمان اعمال این تغییرات، فیس بوک به‌طور قابل‌توجهی شبکه مخاطبانی که به‌شدت به شناسه‌های دستگاه اعتماد می‌کند را تغییر داده است. هفته گذشته این شرکت در یک ایمیل به تبلیغ دهندگان بیان کرد که این امکان را برای قرار دادن تبلیغات متنی، که فاکتورهایی مانند زمان روز و محتوای برنامه را در نظر می‌گیرند، به‌عنوان راهی برای ادامه ارائه تبلیغات مرتبط در صورت عدم دسترسی به شناسه‌های خاص، اضافه می‌کند.”

درحالی‌که اپل مطمئناً به‌دلیل دور شدن تبلیغ کنندگان از سیستم‌عامل iOS، درآمد خود را از دست داده است، اما این موضوع، این واقعیت را انکار نمی‌کند که اقدام شرکت در ایجاد شفافیت رهگیری برنامه، اعتبار آنان در میان کاربران برای آگاهی از حریم خصوصیشان را تقویت کرده است؛ چیزی که هیچ شرکت موبایلی دیگری موفق نشده به آن دست یابد.

ویژگی جدید شفافیت رهگیری برنامه ها در iOS 14.5 اپل، به نفع گوگل تمام می شود!

در نهایت دیدگاه شما راجع به اثرات مثبت ویژگی شفافیت رهگیری برنامه اپل حتی باوجود از دست دادن درآمد این شرکت از طرف تبلیغ کنندگان و مهاجرت آنها به سمت سیستم عامل اندروید چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی