حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمال ضرر ۱۲.۸ میلیارد دلاری فیسبوک بخاطر عدم امکان ردیابی کاربران آیفون

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، شبکه‌های اجتماعی

اگر بخاطر داشته باشد، مدت‌های پیش شرکت اپل از یک قابلیت مفید در زمینه حریم خصوصی پرده برداشت که به شما امکان می‌داد تا ردیابی شدن خود توسط سرویس‌های نمایش تبلیغات هوشمند را غیر فعال نمایید. به همین دلیل احتمال ضرر ۱۲.۸ میلیارد دلاری فیسبوک بخاطر عدم امکان ردیابی کاربران آیفون وجود دارد. با ترنجی همراه باشید.

احتمال ضرر ۱۲.۸ میلیارد دلاری فیسبوک….!

همانطور که احتمالا بسیاری از شما می‌دانید، فیس‌بوک پس از معرفی و انتشار ویژگی شفاف ردیابی اپلیکیشن (ATT) اپل به شدت از این شرکت انتقاد کرد و این موضوع تعجب و دلیل خاصی دارد. در سال ۲۰۲۱، فیس بوک به دلیل حضور این ویژگی مرتبط با حریم خصوصی وعدم امکان ردیابی کاربران آیفون، حجم زیادی از درآمد خود را از دست داد. AppleInsider اکنون گزارش می‌دهد که این غول رسانه‌های اجتماعی ممکن است حدود ۱۲.۸ میلیارد دلار دیگر را فقط به دلیل حضور ویژگی ATT از دست بدهد.

گذشته از این، یک تحلیلگر نیز می‌گوید فیس‌بوک به دلیل ویژگی‌های حریم خصوصی اپل ممکن است در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲.۸ میلیارد دلار ضرر کند. ویژگی App Tracking Transparency یا ATT با iOS 14 در آوریل ۲۰۲۱ عرضهشد و یک ویژگی بسیار مفید در رابطه با حریم خصوصی برای آیفون‌های اپل است. کاری که این ویژگی انجام می‌دهد، این است که از ردیابی کاربران توسط سرویس‌های شخص ثالث جلوگیری کند. به این ترتیب اپلیکیشنی مانند فیس‌بوک نمی‌تواند فعالیت شما را به صورت آنلاین ردیابی کند تا بتواند تبلیغات مرتبط را به شما ارائه دهد.

احتمال ضرر ۱۲.۸ میلیارد دلاری فیسبوک

حالا گویا فیس‌بوک تاثیر حضور این ویژگی را دیده است. تقریبا ۱۲ ماه پس از عرضه ویژگی ATT توسط اپل، اکنون یک تحلیلگر پیش‌بینی می‌کند که سال دوم حضور این قابلیت، اختلال بزرگی برای تبلیغ‌ کنندگان آنلاین ایجاد می‌کند. تخمین زده می‌شود شرکت‌هایی که به درآمد تبلیغاتی متکی هستند، از جمله فیس‌بوک، یوتیوب و سایر آن‌ها، به دلیل حضور این ویژگی مجموعا حدود ۱۶ میلیارد دلار ضرر می‌کنند که فقط حدود ۱۳ میلیارد آن متعلق به متا (شرکت مادر فیسوک) است.

در اواخر سال گذشته، مارک زاکربرگ از فیس‌بوک گزارش داد که این شرکت به طور بالقوه شاهد کاهش درآمد ۱۰ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۲۲ خواهد بود. حداقل بر اساس تحلیل شرکت تحقیقاتی Lotame، به نظر می‌رسد این رقم کمی بیشتر از پیش‌بینی وی باشد. بر اساس این تحقیقات، ویژگی شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل در سال جاری همچنان تاثیرگذار خواهد بود، اما احتمالا اثر آن کاهش ‌می‌یابد.

ضرر ۱۰ میلیارد دلاری شبکه های اجتماعی از سیاست “شفافیت رهگیری برنامه” اپل

در کنار معرفی ATT، اپل همچنین فناوری قدیمی خود به نام IDFA (شناسه برای تبلیغ‌کنندگان) را نیز منسوخ کرد، که این امکان را برای برنامه‌های شخص ثالث فراهم می‌کرد تا شما را در وب‌سایت‌ها با استفاده از یک شناسه ردیابی کنند و سپس تبلیغاتی را به شما ارائه دهند که احتمال خرید آن از جانب شما بسیار بیشتر است.

با وجود این، اپل برای همه تبلیغ‌ کنندگان آرزوی مرگ نمی‌کند، بنابراین این شرکت چارچوب‌های جدیدی را برای کمک به تبلیغ‌ کنندگان معرفی کرده است، اما این بار، این قابلیت از ردیابی شخصی کاربران استفاده نمی‌کند ولی داده‌های مفید برای آنان جمع‌ آوری می‌شوند. به این ترتیب، تبلیغات مرتبط به کاربران می‌توانند ارائه شوند.

احتمال ضرر ۱۲.۸ میلیارد دلاری فیسبوک

این گزارش همچنین می‌گوید که تاثیر جمعی این قابلیت برای شرکت‌ها نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار ضرر خواهد بود و شرکتی که بیشترین ضرر را خواهد داشت فیس‌بوک با حدود ۸۱ درصد سهم از این ۱۶ میلیارد دلار است. شرکت‌های دیگری که انتظار می‌رود درآمد خود را از دست بدهند، اسنپ چت است که احتمالا حدود ۵۴۵ میلیون دلار ضرر خواهد کرد، پس از آن توییتر نیز با حدود ۳۲۳ میلیون دلار قرار دارد. یوتیوب نیز در لیست شرکت‌های تحت تاثیر این قابلیت قرار گرفته است و تخمین زده می‌شود که درآمد از دست رفته این شرکت حدود ۲.۲ میلیارد دلار باشد.

در آینده ممکن است مبالغ بسیار زیادی به این لیست اضافه شود. اما همین مقدار نیز به اندازه کافی جالب توجه است. این مبالغ در واقع نشان می‌دهد که آن شرکت‌ها و برنامه‌ها تا چه اندازه به ردیابی کاربران در اینترنت متکی بوده‌اند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که اسنپ و توییتر هر دو به سرعت خود را با شرایط جدید وفق داده‌اند، از جمله از سیستم‌های اندازه‌گیری جدید ارائه‌ شده توسط اپل استفاده می‌کنند و به نظر نمی‌رسد این دو شرکت با این وضعیت مشکلی داشته باشند.

به گفته PhoneArena، فیسبوک همچنین اعلام کرده است که برای کاهش اتکای خود به اپل تلاش خواهد کرد. پیش از این، این غول رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که راه‌های دیگری را بررسی خواهد کرد که تبلیغ کنندگان می‌توانند از آن سود ببرند. اما تاثیر ویژگی شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل، حداقل به گفته تحلیلگران، تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد یافت و انتظار می‌رود که شوک‌های دیگری بر صنعت تبلیغات تاثیر بگذارد. اما این گزارش به جزئیات چنین موضوعی نمی‌پردازد.

به نظر می رسد فیس بوک بیشترین آسیب را از ATT اپل دیده است. شاید به یاد داشته باشید که قیمت سهام متا پس از گزارش زاکربرگ در مورد ضرر درآمدی شرکت و انتقاد از ATT اپل به شدت کاهش یافت. در حال حاضر، قیمت سهام متا در ۲۱۴ دلار است که از حدود ۳۲۳ دلار در فوریه ۲۰۲۲ کاهش زیادی یافته است. نظر شما در این مورد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان