حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

با وجود ویژگی شفافیت ردیابی برنامه های iOS، همچنان ردیابی کاربران ادامه دارد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | iOS، اپل، امنیت

قابلیت شفافیت ردیابی برنامه های iOS، مدتی پیش توسط اپل معرفی شد. ظاهراً به وسیله این ویژگی، دیگر نیازی به نگرانی کاربران در مورد تحت نظر بودن فعالیت‌هایشان وجود نداشت. تا این که اخیراً مشخص شد با وجود خاموش بودن قابلیت شفافیت ردیابی توسط برنامه، اپ‌ها همچنان می‌توانند فعالیت کاربران را تحت نظر بگیرند.

قابلیت شفافیت ردیابی برنامه های iOS

نزدیک به ٢ ماه می‌شود که اپل از نسخه میان نسل سیستم عامل iOS، یعنی iOS 14.5 رونمایی کرده است. این نسخه، با قابلیتی به نام “شفافیت ردیابی برنامه های iOS” ارائه شده بود. به وسیله این ویژگی، کاربر می‌توانست به برنامه‌ها اجازه دهد تا فعالیت آن‌ها توسط اپ‌ها ردیابی شود.

 

آپدیت iOS 14.5 برای آیفون 6S و مدل‌های بعد از آن ارائه شد

 

اما اکنون به گزارش Phonearena، به نظر می‌رسد که با وجود خاموش بودن قابلیت شفافیت ردیابی توسط برنامه، این امر همچنان انجام می‌گیرد! به همین صورت، ممکن است اپل مجبور به ایجاد تغییراتی در این ویژگی شود. اپل وعده‌هایی در مورد این ویژگی داده بود. به طور مثال، اپل گفته بود که با عدم استفاده از این قابلیت، ردیابی غیرممکن می‌شود. بنابراین، برنامه‌های شخص ثالتث، نمی‌توانند بدون اجازه شما فعاليت‌هایتان را زیر نظر داشته باشند. اما این بار، وقوع موضوع متفاوتی را شاهد هستیم.

ردیابی توسط برنامه‌ها، همچنان توسط برخی از اپ‌ها صورت می‌گیرد

جدیدترین آمار از فعال سازی این قابلیت، نشان می‌دهد که قابلیت مذکور، خیلی محبوب نیست. به ترتیب تنها ١۶ و ۶ درصد از کاربران جهان و ایالات متحده آمریکا، تصمیم به استفاده از آن گرفته‌اند. یکی از مشاوران مطرح استراتژی بازاریابی می‌گوید:

بسیاری از برنامه‌ها، راه حل‌هایی را برای ردیابی فعالیت آن دسته از کاربران که ویژگی جدید موجود در دستگاه‌های اپل را انتخاب نکرده‌اند، پیدا کرده‌اند. بنابراین، آن‌ها می‌توانند این دسته از افراد را شناسایی کنند. در نتیجه، به لطف این راه حل‌ها حتی کسانی که قابلیت جدید را فعال نکرده‌اند، در معرض جمع آوری اطلاعات برنامه‌ها قرار می‌گیرند.

همچنین او اظهار داشت که اگر کسی بخواهد این قابلیت را غیرفعال کند، عملاً از نظر ردیابی شدن، فرقی با کسی که قابلیت شفافیت ردیابی توسط برنامه را فعال نکرده بوده است تفاوتی ندارد. اخیراً یک ایمیل از فروشنده برنامه‌ای به دست آمده است. این ایمیل، در مورد همین موضوع می‌باشد. وی ادعا می‌کند که با استفاده از آدرس‌های IP شبکه‌ها و گوشی، می‌تواند بیش از ٩۵ درصد اطلاعات کاربران iOS را جمع آوری کند. این روش در تجارت، “اثرانگشت” نام دارد. روشی که در سیاست گذاری‌های اپل، غیرقانونی محسوب می‌شود. با این حال، بسیاری از برنامه‌ها از روش “اثرانگشت” استفاده می‌کنند.

راه حل دیگر شناسایی کاربران، از طریق شناسه‌های موقتی است. اپل دقیقاً شرح نداده است که دقیقاً برنامه‌ها از کدام روش استفاده می‌کنند. اما انتظار داریم تا اپل به صورت صریح در مورد این ماجرا توضیح دهد. یک مدیرعامل پلتفرم بازاریابی گوشی‌های هوشمند می‌گوید:

متأسفانه مشخص شده است که قابلیت جدید موجود در iOS 14.5، بیشتر از این که یک قابلیت برای حفظ حریم خصوصی باشد، یک تبلیغ بازاریابی گسترده است.

یکی از بنیان گذاران آزمایشگاه‌های حریم شخصی آمریکا نیز می‌گوید که اپل به دنبال ارتقاء ویژگی‌های حریم شخصی است. با این وجود، بسیاری از آن‌ها همچنان عملی نمی‌شوند.

خطر دادخواست برای اپل: اگر کاربران انصراف داده همچنان ردیابی شوند، اپل در خطر خواهد بود

اپل ادعا کرده بود که در صورت انصراف از به کارگیری این قابلیت، دیگر توسط برنامه‌های شخص ثالث قابل ردیابی نخواهند بود. اگر که حتی یک دلیل برای رد این ادعای اپل وجود داشته باشد، اپل می‌تواند در یک دادگاه دیگر شرکت کند تا کلکسیون خود را تکمیل کند! ممکن است اتفاقی که در سال ٢٠١٨ میلادی برای گوگل و ردیابی بدون اجازه کاربران افتاده بود، برای اپل نیز رخ بدهد. بنابراین، ممکن است تمام این ادعاهای اپل نیز رد بشوند و کوپرتینویی‌ها با یک جریمه مالی سنگین یا جریمه‌ای برای جبران ضررات ایجاد شده مواجه شوند. حتی ممکن است اپل مجبور به حذف قابلیت شفافیت ردیابی توسط برنامه شود.

 

جمع آوری اطلاعات توسط فیسبوک و گوگل بیش‌تر از هر اپلیکیشن دیگری است!

 

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید که اپل می‌تواند ثابت کند که ردیابی توسط برنامه‌ها با وجود خاموش بودن قابلیت مذکور، غیرممکن است؟ آینده اپل را در مورد این موضوع چطور فرض می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️