حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عملکرد اگزینوس ٢٢٠٠ بهتر از اسنپدراگون ۸۹۵ خواهد بود!

نوشته

2 سال قبل | 10 دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ، شایعات، کوالکام

اگزینوس، نام تراشه‌های اختصاصی تولید سامسونگ در بخش موبایل است. این تراشه‌ها، به طور کلی رضایت کاربران را در بخش‌های مختلف جلب می‌کنند. اما در سال‌های گذشته، شاهد جا ماندن تراشه‌های اگزینوس از رقبای خود هستیم. اما ظاهراً سامسونگ قصد بازگشت به میدان را دارد. به همین ترتیب، اخباری مبنی بر برتری عملکرد اگزینوس ٢٢٠٠ بر تراشه Snapdragon 895 منتشر شده‌اند. در ادامه، به جزئیات این خبر نگاهی خواهیم داشت.

برتری عملکرد اگزینوس ٢٢٠٠ بر Snapdragon 895

اگر به یاد داشته باشید، پیش‌تر مشخصات تراشه پرچمدار بعدی کوالکام لو رفته بود. نام دقیق این تراشه مشخص نیست، برخی می‌گویند که نام این تراشه Snapdragon 895 است. اما در مقابل، برخی دیگر اظهار دارند که نام آن Snapdragon 8888 است. به هر حال، ما فعلاً آن را با نام Snapdragon 895 خطاب می‌کنیم.

 

تراشه اسنپدراگون ٨٨٨٨ با لیتوگرافی ۴ نانومتری و هسته‌‌های ARMv9 در راه است!

 

حال، خبرهایی جدید از این تراشه منتشر شده‌اند که خیلی هم مسرت بخش نیستند. بر اساس گزارشی از Gizchina، مدتی پیش نتیجه کسب شده توسط تراشه اگزینوس ٢٢٠٠ در بنچمارک 3D Mark منتشر شده بود. این نتیجه، نشان می‌داد که سامسونگ می‌خواهد برگ برنده جدیدی را رو کند. امتیاز این تراشه، حدود ٨,١۵٠ بود. این در حالی است که تراشه Snapdragon 888، هم اکنون امتیازی در بازه ۵,٨٠٠ تا ۶,٠٠٠ دارد. این بدان معناست که عملکرد اگزینوس ٢٢٠٠ در این بنچمارک، حدوداً ۴٠ درصد بهتر از تراشه پرچم‌دارفعلی کوالکام است.

 

بنچمارک GPU AMD در تراشه اگزینوس سامسونگ : هم قد اپل A14

 

اما صبر کنید، این تمام ماجرا نیست. یک گزارش دیگر، نشان می‌دهد که اگزینوس ٢٢٠٠ نه تنها اسنپدراگون ٨٨٨، بلکه اسنپدراگون ٨٩۵ را هم شکست می‌دهد! به نقل از یک منبع دیگر، عملکرد پردازنده گرافیکی Exynos 2200 برتر از رقبای خود است. این موضوع، مطمئناً به دلیل استفاده از پردازنده گرافیکی RDNA 2 در این تراشه است. با این وجود، همچنان در بحث پردازنده مرکزی، برتری با Apple A15 Bionic است. اگر بخواهیم از نظر عملکرد مقایسه کنیم، در بخش پردازنده مرکزی و گرافیکی شاهد این نتایج خواهیم بود:

پردازنده مرکزی: اپل A15 > اگزینوس ٢٢٠٠ > اسنپدراگون ٨٩۵

پردازنده گرافیکی: اگزینوس ٢٢٠٠ > اپل A15 > اسنپدراگون ٨٩۵

چه جزئیاتی از Exynos 2200 و Snapdragon 895 در دست داریم؟

خب، در همین ابتدا باید بگوییم که فعلاً نباید خیلی بر روی عملکرد تراشه Exynos 2200 در بخش پردازنده گرافیکی حساب باز کنیم. دیگر گزارش‌ها نیز بر قدرت بالای پردازنده گرافیکی RDNA 2 تراشه اگزینوس ٢٢٠٠ تأکید دارند. اما ما چندی پیش، در یک مطلب در مورد افت عملکرد محسوس این تراشه در انجام کارهای گرافیکی صحبت کرده بودیم. بنابراین، تا انتشار جزئیات رسمی نباید این نتایج را قطعی دانست. اما بیایید در مورد اسنپدراگون ٨٩۵ صحبت کنیم. از این تراشه، اخبار جنجالی انتشار یافته است. به طوری که یکی از این اخبار، نقل می‌کند که اسنپدراگون ٨٩۵ دارای چهار کلاستر پردازنده مرکزی است!

 

پردازنده گرافیکی RDNA 2 تراشه اگزینوس بعدی، تا ۳٠ درصد از نسل فعلی پردازنده گرافیکی Mali بهتر است

 

به همین ترتیب، آرایش هسته‌های این تراشه، ١+٣+٢+٢ خواهد بود. مدتی پیش، از رونمایی هسته‌های جدید آرم، از جمله Cortex-X2 صحبت کرده بودیم. این هسته‌ها، احتمالاً در تراشه Snapdragon 895 به کار گرفته می‌شوند. کوالکام قصد دارد تا این هسته‌ها را با نام Kryo 780 شخصی سازی کند.

 

هسته Cortex-X2 آرم به همراه چند هسته دیگر معرفی شدند

 

این هسته‌ها، دارای معماری ARMv9 هستند. در واقع، هر کدام از این هسته‌ها، جایگزین هسته‌های پردازنده مرکزی Snapdragon 888 هستند. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، باید به سراغ بنچمارک‌ها برویم. ظاهراً اسنپدراگون ٨٩۵ در بنچمارک گیک بنچ، به ترتیب امتیازات ١,۲۵٠ و ۴,٠٠٠ را در بخش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای کسب کرده است. از طرف دیگر، امتیاز این تراشه در بنچمارک AnTuTu مرز ١ میلیون امتیاز را رد کرده است که شگفت آور است! این امتیاز، حدوداً ٢٠ درصد بیشتر از نسل قبلی این تراشه احتمالاً ۴ نانومتری است. ظاهراً اگزینوس ٢٢٠٠ نیز با فناوری ساخت ۴ نانومتری بر روی Galaxy S22 روانه بازار می‌شود. در ضمن، تراشه Snapdragon 895 دارای پردازنده گرافیکی Adreno 730 خواهد بود که نسل جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی کوالکام است.

 

تولید اسنپدراگون ۸۹۵ و اگزینوس ۲۲۰۰ با معماری ۴ نانومتری سامسونگ انجام می شود نه TSMC

 

در کل، نظر شما در مورد این ادعا چیست؟ آیا آن را باور دارید؟ به نظر شما اگزینوس ٢٢٠٠ می‌تواند بر رقبای خود پیروز شود؟ بیشتر منتظر رونمایی از کدام تراشه هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Babak

فعلا که چند ساله قبل از معرفی نسخه اگزینوس و اسنپ دراگون صحبت از قوی تر بودن اگزینوس میشه ولی بعد از معرفی باز اسنپ بهتر عمل میکنه.
امسال هم فقط امید به استفاده از پردازنده گرافیکی جدید ه که اگزینوس استفاده قراره کنه

Mahdi

من یکی خیلی خوشحال میشم این حرفا ثابت بشه چون دوست دارم یه پرچمدار سامسونگ بگیرم ، حتی راضیم این تراشه ای۱۳ رو شکست بده نه اینا رو

m.b

یاد ادعا های کایرین قبل از معرفی افتادم… در هر صورت ما که از رقابت خوشحال میشیم چون پیشرفت میاره، ایشالله که بشه…

ali karimi

سلام، وافعا اگه اینطور باشه خیلی عالی میشه دیگه سامیونگم باید یه تکونی به خودش بده دیگه، البته با اگزینوس 2100 تا حدودی ثابت کردولی به احتمال زیاد با 2200 بهتر میشه، حالا ببینیم چی میشه

Mahdi

نمیخوام از اگزینوس بد بگم ولی اگزینوس ۲۱۰۰ هم چنگی به دل نمیزد پردازش تصویرش هم که خیلی از اسنپدراگون ۸۸۸ داغون بدتر بود تو تست های یوتیوب میتونی ببینی ، فقط یه چیزی که داشت اینکه نسبت به اگزینوس ۹۹۰ خیلی خیلی بهتر بود همین چون ۹۹۰ به معنای واقعی افتضاح ترین پردازنده بود

Mr.A

این حرفا قبل از معرفی زیاد زده میشه بیاد ببینیم در عمل چه میکنه،اگه بشه که عالیه

اگه تو واقعیت اینطور باشه که خیلی خوبه.🔥

AŁɪ

سامسونگ وعدتو عملی کن 👏🌷

صدرا مخملی

اگزینوس درحال پیشرفت !

صدرا مخملی

اگزینوس درحال پیشرفت !

..

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️