حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هسته Cortex-X2 آرم به همراه چند هسته دیگر معرفی شدند

نوشته

2 سال قبل | 13 دیدگاه | پردازشگرها

کمپانی ARM، تولید کننده بسیار بزرگ هسته‌‌های پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و دیگر تجهیزات فناوری محور است. این کمپانی، هسته‌‌های Cortex خود را برای بخش پردازنده‌های مرکزی و هسته‌‌های Mali را برای پردازنده‌های گرافیکی می‌کند. آخرین محصولات این کمپانی بزرگ، هسته Cortex-X2 آرم و چند هسته پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی دیگر است. در ادامه، نگاهی کلی به تمام محصولات جدید ARM خواهیم داشت.

هسته‌‌های جدید رونمایی شده توسط ARM

اگر به یاد داشته باشید، حدود ١ سال قبل در مورد رونمایی از هسته شخصی سازی شده پردازنده مرکزی Cortex-X1 برایتان گفتیم. این هسته، عملکرد بسیار خوبی را نسبت به هسته‌‌های قبلی ارائه داد. اما به مناسبت گذشت حدود ١ سال از عمر این نوع هسته، نوبت به معرفی جانشین آن می‌رسد.

 

هسته سفارشی شده Cortex-X1 شرکت ARM رسما معرفی شد، سودای رقابت با اپل

 

کمپانی ARM، امروز مراسم رونمایی بزرگی را برگزار کرد. به گزارش Gsmarena، در این مراسم، محصولات جدید و متنوعی رونمایی شد. از جمله این محصولات، می‌توان به هسته‌‌های جدید پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی آرم اشاره کرد. اما در ادامه، ببینیم که این محصولات چه هستند و داستان آن‌ها از چه قرار است.

هسته Cortex-X2 آرم

فناوری ARMv8، مدت زیادی در دستگاه‌ها استفاده شد. اما اکنون، نوبت به پا به عرصه گذاشتن فناوری معماری ARMv9 رسیده است. استفاده از این معماری، طراحی ٣٢ بیتی تراشه‌ها را منسوخ می‌کند. به همین ترتیب، کم‌تر از همیشه شاهد تراشه‌های ٣٢ بیتی خواهیم بود. آرم قصد دارد تا پایان یافتن سال ٢٠٢٣ میلادی، تمام تراشه‌های تولیدی خود را حداقل با طرح ۶۴ بیت روانه بازار کند. اما بحث بیت‌ها را کنار بگذاریم. اکنون خبرهای داغی را در دست داریم. محصولات جدید ARM، می‌توانند در پلتفرم‌های مختلف، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تلویزیون‌های هوشمند، استفاده شود. بنابراین، ARM با دست پر بازگشته است. هسته Cortex-X2 آرم، به تازگی توسط این کمپانی و با معماری ARMv9 ارائه شده است.

هسته Cortex-X2 و دیگر هسته‌‌های جدید پردازنده مرکزی‌های آرم

هسته Cortex-X2 و دیگر هسته‌‌های جدید پردازنده مرکزی‌های آرم

به نقل از این کمپانی، عملکرد نسل جدید Cortex-X1، تا حدود ١۶ درصد از این هسته بهتر است. عملکرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز در این هسته، تا حدود ٢ برابر بهبود یافته است. همچنین این کمپانی، ادعا می‌کند که عملکرد تک رشته هسته Cortex X2، حدود ۴٠ درصد بهتر از پردازنده Core i5-1135G7 با توان ١۵ واتی است! حافظه کش L3 نیز در این هسته، دو برابر شده و به ٨ مگابایت افزایش یافته است. این اتفاق، تأخیر در عملکرد را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. خب، در کل Cortex X2 عمکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. با این حال، آرم اعلام نکرده است که وضعیت مصرف انرژی Cortex-X2 چگونه است. امیدواریم که شاهد مشکلات تولید حرارت یا مصرف بالا در این هسته نباشیم. اما به سراغ دو هسته جدید بعدی این کمپانی می‌رویم.

هسته Cortex-A710

هسته بعدی کمپانی آرم، از سری A است. این هسته، Cortex-A710 نام دارد. عملکرد این پردازنده، از Cortex-X2 ضعیف‌تر است. با این وجود، Cortex-A710 عملکردی در حدود ١٠ درصد بهتر از Cortex-A78 دارد. از سوی دیگر، بهره وری از مصرف انرژی، حدود ٣٠ درصد بهبود یافته است که رقم بسیار خوبی است. عملکرد یادگیری ماشینی نیز نسبت به Cortex-A78، دو برابر بهتر است. اما آرم در همین جا متوقف نشده است. به گفته ARM، ترکیب دو هسته Cortex-A710 و Mali-G710 که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، ٣٣ درصد سریع‌تر در بخش CPU، ٢٠ درصد قدرتمند‌تر در بخش GPU و ١۵ درصد در بخش بهره وری انرژی به نسبت ترکیب Cortex-A78 و Mali-G78 بهتر است. بر همین اساس، آرم جایگزین جدید Cortex A78 را نیز معرفی کرده است.

پیشرفت عملکرد هسته‌‌های تولید ARM

هسته Cortex-A510

قدرتمندترین هسته کوچک آرم از سال ٢٠١٧، هسته Cortex-A55 بوده است. این هسته کوچک، مدت مدیدی در تراشه‌های مختلف استفاده شده است. اما دیگر دوره این هسته نیز به سر آمده است. آرم، نهایتاً هسته کوچک جدید خود را با نام Cortex-A510 رونمایی کرده است. این هسته، جانشین Cortex-A55 است. در مقایسه با Cortex-A55، این هسته از ٣۵ درصد قدرت بیشتر، ٢٠ درصد مصرف انرژی کم‌تر و قدرت یادگیری ماشینی ٣ برابر بیشتر برخوردار است. گفته می‌شود که عملکرد این هسته کوچک، در حد هسته‌‌های بزرگ قدیمی‌تر سری Cortex-A است. آرم پیش بینی بزرگی را نیز منتشر کرده است.

این کمپانی، اظهار داشته است که گوشی‌های پرچمدار سال ٢٠٢٢ میلادی، همچنان از پردازنده مرکزی ٨ هسته‌ای بهره خواهند بود. ترکیب کلاستر‌های این پردازنده مرکزی نیز به صورت ١+٣+۴ خواهد بود. اما در ادامه، معماری ARMv9 در این پردازنده استفاده می‌شود. ترکیب این پردازنده، همانند قبل است: یک هسته کامل، سه هسته بزرگ و چهار هسته کوچک. با استفاده از معماری ARMv9، امنیت دستگاه‌های استفاده کننده از پردازنده‌های مجهز به این فناوری بالاتر خواهد رفت. همچنین طبقه بندی و یافتن اطلاعات در کنار کم شدن مشکلات حافظه، از بهبود‌های حاصل شده در ARMv9 هستند. اما از بخش پردازنده مرکزی، به قسمت پردازنده‌های گرافیکی می‌رویم.

ترکیب کلاستر در پردازنده‌های مرکزی سال ٢٠٢٢

پردازنده‌های گرافیکی Mali-G710 و Mali G-610 در کنار Mali G-510 و Mali-G310

آیا خبر دارید که پردازنده‌های گرافیکی Mali، بیشترین سهم را در بازار پردازنده‌های گرافیکی دارند؟ خب، این موضوع محبوبیت بالای این پردازشگرها را نشان می‌دهد. در سال ٢٠٢٠، بیش از ١,٠٠٠,٠٠٠ پردازنده گرافیکی Mali به فروش رسیده است. حدود ۵٠ درصد از گوشی‌های هوشمند و ٨٠ درصد از تلویزیون‌‌های هوشمند، مجهز به یک نوع از این پردازنده گرافیکی هستند. در نهایت، آرم امروز سری جدیدی از این پردازنده‌های گرافیکی محبوب را به صورت رسمی معرفی کرد.

هسته‌‌های گرافیکی جدید آرم

از پردازنده گرافیکی Mali-G710 شروع می‌کنیم. این پردازنده گرافیکی، ٣۵ درصد در بخش عملکرد هوش مصنوعی، ٢٠ درصد در بخش بهره وری انرژی و ٢٠ درصد در بخش عملکرد، به نسبت طرح‌های قدیمی بهتر است. این پردازنده گرافیکی، در گوشی های پرچمدار سال ٢٠٢٢ استفاده خواهد شد. اما ChromeBook ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. بهبود عملکرد یادگیری ماشینی، می‌تواند نقش مهمی در کیفیت ویدئوهای به نمایش در آمده، داشته باشد.

پردازنده گرافیکی Mali-G610 عملکردی بر پایه Mali-G710 دارد. با این وجود، قیمت آن کم‌تر است و می‌توان آن را در گوشی‌های بالا رده سال ٢٠٢٢ مشاهده کرد. پردازنده‌ گرافیکی Mali_G510، دو برابر در دو بخش یادگیری ماشینی و عملکرد کلی، نسبت به نسل‌های قبلی بهتر است. مصرف انرژی نیز تا ٢٢ درصد کم‌تر است. استفاده از Mali-G510 در تلویزیون‌های هوشمند و گوشی‌های میان رده زیاد است.

در نهایت، آرم از Mali-G310 نیز رونمایی کرد. این پردازنده گرافیکی، می‌تواند به کلی عملکرد گوشی‌های پایین رده سال آینده را متحول کند. در همین راستا، این پردازنده گرافیکی تا ۶ برابر سرعت بیشتر را نسبت به نسل‌های قبل در رندر کردن بافت‌ها ارائه می‌دهد. عملکرد در API ولکان نیز ۴.۵ برابر بهتر شده است. در محیط اندروید، پیشرفت دو برابری را در Mali-G310 شاهد هستیم. در کل، آرم امروز توانست محصولات درخشانی را به بازار معرفی کنند. این محصولات، نوید تحولی بزرگ را در پردازنده‌های مرکزی، گرافیکی و تجربه کاربری کلی می‌دهند. باید منتظر ماند تا ببینیم که چه کمپانی زودتر از این هسته‌‌ها بهره خواهد برد.

پلتفرم‌های هسته‌‌های جدید آرم

نظر شما در مورد پردازنده‌های مرکزی جدید این کمپانی، به خصوص هسته Cortex-X2 آرم چیست؟ آیا سال ٢٠٢٢ می‌تواند جذابیت خیلی بیشتری را نسبت به امسال داشته باشد؟ کدام محصول جدید آرم مورد پسند شما واقع شده است؟

اشتراک در
اطلاع از
13 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

اسنپدراگون این بار تر نزنه

mr.veyani

آقای عطایی بهترین خبر تو ۲ سال دنبال کردن شما بود ازتون خیلی متشکرم
خیلی منتظر این خبر بودم
واقعا ممنونم

Mahdi

کورتکسx1 کی باعث شد اسنپدراگون گند بزنه این دفعه امیدوارم بهتر بشه

مشخصات روی کاغذ خیلی خوبه فقط اگه کوالکام خواست از این هسته استفاده کنه باید نقص ۸۸۸ رو جبران کنه.

مشخصات روی کاغذ که نشون دهنده قدرت خوبشه فقط اگه کوالکام خواست از این هسته استفاده کنه باید نقص ۸۸۸ رو جبران کنه.

اشکال نداره ، این بار فکر کنم با دقت خیلی بیشتری اسنپدراگون ۸۹۹ رو بزنه

فک کنم بعد دوسال دیگه باید به سری ۹۰۰ اسنپ دراگونا سلام کنیم.

mr.veyani

این بار ۶۳ هست که مطلب ها رو میخونم

mr.veyani

Arm

قلب تراشه

ali karimi

سلام، خبر خیلی خوبی بود، فقط میخوامداینو بدونم که یعنیذاز این به بعد بجای کورتکس آ78 میشه آ710و کورتکسهای آ55 میشه آ510، درسته؟؟؟

ali karimi

موضوع دوم اینکه مشکل چیپ اسنپ 888 چیه که خیلی ها میگن امثال اسنپ تو این چیگست بد عمل کرده نسبت بهذسال قبل، یکی این موضوعو برام توضیح بده ممنون میشم

Mahdi

خیلی داغ میکنه نسبت به سال پیش 🤕🤕اسنپدراگون پارسال خیلی توی دما از اسنپدراگون امسال بهتر بودن افزایش دما باعث کاهش عملکرد میشه بدون خنک کننده خوب خیلی افتضاح میشه چند تا تست از می۱۱ ببین خیلی دماش میره بالا😕😕

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️