حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه ۶ نانومتری مدیاتک Dimensity 900 رسماً معرفی شد

نوشته

2 سال قبل | 10 دیدگاه | پردازشگرها، مدیاتک

مدیاتک، یکی از بزرگ‌ترین توسعه دهندگان تراشه‌های موبایل است. این کمپانی، توانست تراشه بیش از ۵٠ درصد گوشی‌های چینی را تأمین کند. تنوع مدل‌ها و ارزان بودن، یکی از دلایل موفقیت محصولات مدیاتک است. جدیدترین تراشه مدیاتک، یک تراشه ۶ نانومتری با نام مدیاتک Dimensity 900 است. در این مطلب، به معرفی تراشه میان رده جدید این کمپانی تایوانی می‌پردازیم.

مدیاتک Dimensity 900

تراشه‌های پرچمدار مدیاتک با نام Dimensity 1100 و Dimensity 1200، حدود سه ماه پیش به صورت رسمی معرفی شدند. این تراشه‌ها، از لیتوگرافی ۶ نانومتری برخوردار بودند و از جهاتی به یکدیگر شباهت داشتند.

 

مدیاتک دایمنسیتی ۱۲۰۰ و دایمنسیتی ۱۱۰۰ با معماری ۶ نانومتری رسما معرفی شدند

 

پس از گذشت مدتی از زمان رونمایی این دو تراشه، مدیاتک تصمیم گرفت تا تراشه میان رده جدیدی را روانه بازار کند. این تراشه‌، می‌تواند جایگزین شایسته‌ای برای دایمنسیتی ٨٠٠U باشد. دایمنسیتی ٨٠٠U به لطف عملکرد رضایت بخشی که داشت، توانست محبوبیت تازه‌ای را در بازار میان رده برای مدیاتک کسب کند. به گزارش Mysmartprice، تراشه ۶ نانومتری جدید مدیاتک، دایمنسیتی ٩٠٠ نام دارد. این تراشه‌، مدعی جدید مدیاتک در بازار میان رده‌ها است.

پیش از این، تراشه دایمنسیتی ٩٠٠ با مدل نامبر MT6877 لو رفته بود. مدل نامبر MT6877 در اسکرین شات‌های منتشر شده از مشخصات فنی اوپو رینو ۶ نیز دیده می‌شد. بنابراین، احتمال اولین استفاده از این تراشه‌ در گوشی جدید اوپو Reno 6، وجود دارد. همچنین برخی از شایعات، نشان می‌دادند که دایمنسیتی ٩٠٠، می‌تواند تراشه اسنپدراگون ٧۶٨جی را شکست دهد.

 

مشخصات فنی اوپو Reno 6 به همراه رندر آن لو رفت

 

به هر حال، نوبت به معرفی این تراشه‌ میان رده جدید مدیاتک می‌رسد. آیا این تراشه‌ می‌تواند برای رقبایش خط و نشان بکشد؟

مشخصات فنی تراشه مدیاتک Dimensity 900

تراشه دایمنسیتی ٩٠٠، به عنوان یک تراشه به روز و جدید است. این تراشه‌، نهمین عضو از سری دایمنسیتی مدیاتک است. البته اگر اعضای سری Dimensity 1000 را نیز حساب نکنیم! سری دایمنسیتی مدیاتک، معمولاً بیشتر از دیگر تراشه‌های مدیاتک، رضایت مشتریان را به دست آورده‌اند.

تراشه‌های سری دایمنسیتی مدیاتک

تراشه‌های سری دایمنسیتی مدیاتک

لیتوگرافی، پردازنده مرکزی و گرافیکی Dimensity 900

دایمنسیتی ٩٠٠، با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC، طراحی و تولید شده است. همچنین معماری Big.Little در آرایش پردازنده مرکزی مدیاتک Dimensity 900 به کار برده شده است. در این پردازنده مرکزی، کلاستر Big، از دو هسته با حداکثر فرکانس کاری ٢.۴ گیگاهرتزی برخوردار است. نوع این هسته‌ها، Cortex-A78 می‌باشد. همچنین ۶ هسته از نوع Cortex-A55 با حداکثر فرکانس کاری ٢.٠ گیگاهرتزی در کلاستر Little واقع شده است. حافظه کش L3 مشترک بین هسته‌ها نیز برابر با ٢ مگابایت است. پردازنده‌ گرافیکی دایمنسیتی ٩٠٠، Mali-G68 MC4 است. این پردازنده گرافیکی، در کنار استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، انرژی کم‌تری را نیز مصرف می‌کند.

مشخصات فنی تراشه دایمنسیتی ٩٠٠

تراشه ۶ نانومتری مدیاتک، از حافظه داخلی نوع UFS 3.1 و UFS 2.2 پشتیبانی می‌کند. همچنین پشتیبانی از حافظه رم دو کاناله از نوع LPDDR4X یا LPDDR5 در این تراشه‌ تأیید شده است. این امکان، می‌تواند به بهبود عملکرد کلی دایمنسیتی ٩٠٠ مدیاتک، کمک شایانی بکند.

دوربین و پردازشگر سیگنال تصویر

در این بخش، دایمنسیتی ٩٠٠ از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. فناوری Imagiq 5.0 در ISP این تراشه‌، می‌تواند در گسترش استفاده بهبود یافته از الگوریتم‌های عکاسی، نقش داشته باشد. داینامیک رنج عکس‌های با استفاده از این فناوری، به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. نسل سوم موتور پردازش هوش مصنوعی APU در این تراشه‌ نیز می‌تواند در هنگام استفاده از دوربین، به کمک کاربر بیاید. پردازشگر سیگنال تصاویر دایمنسیتی ٩٠٠، از حسگرهای تصویری با حداکثر وضوح ١٠٨ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. اما در بخش فیلم برداری این تراشه‌ از چه قابلیت‌هایی برخوردار است؟

پردازشگر تصویر مدیاتک Dimensity 900

پردازش تصویر در Dimensity 900

در بخش فیلم برداری، تراشه مدیاتک Dimensity 900 از فیلم برداری با وضوح 4K با نرخ ٣٠ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. ویژگی MiraVision نیز در این تراشه‌ فراهم شده است. با استفاده از این ویژگی، رنگ، شارپنس، گستره رنگی و نویز ویدئوهای ضبط شده، به طرز قابل توجهی بهبود می‌یابد. در کل، پردازش عکس‌ها و فیلم‌ها در این تراشه‌، به خوبی انجام می‌شود و می‌توان روی قابلیت‌های این تراشه‌ در بخش مذکور، حساب باز کرد.

نمایشگر و ارتباطات

دایمنسیتی ٩٠٠، از نمایشگرهایی با رفرش ریت ١٢٠ هرتزی پشتیبانی می‌کند. این رفرش ریت، می‌تواند در کنار وضوح حداکثری ٢,۵٢٠×١٠٨٠ به کار گرفته شود. در انتها، وارد بخش ارتباطات می‌شویم. این بخش، یکی از محوریت‌های اصلی در تراشه مدیاتک Dimensity 900 است.

در این تراشه‌، از تکنولوژی Wi-Fi 6 استفاده شده است. این نسل از وای‌فای، به صورت دو بانده در تراشه جدید مدیاتک قرار گرفته است. بلوتوث نسخه ۵.٢ نیز یکی دیگر از نقاط قوت این تراشه‌ است. پشتیبانی از اینترنت 5G در دایمنسیتی ٩٠٠ موجود است. خوشبختانه امکان استفاده از دو سیم کارت با پشتیبانی از فناوری 5G با استفاده از این تراشه‌ فراهم شده است. این فناوری، با باندهای SA و NSA سازگار است. همچنین این تراشه‌ از اینترنت 4G Cat.18 پشتیبانی می‌کند. بر همین اساس، می‌توان گفت که در بخش ارتباطات، دایمنسیتی ٩٠٠ تقریباً هیچ فاکتوری از رقبای خود کم ندارد و حتی یک سر و گردن بالاتر از دیگران است! این تراشه‌، در همین فصل در حداقل یک دستگاه استفاده خواهد شد. به نظر ما، این دستگاه، همان Oppo Reno 6 است که به زودی رونمایی خواهد شد.

نظر شما در مورد تراشه مدیاتک Dimensity 900 چیست؟ مشخصات آن توجه شما را جلب کرده است؟ کدام ویژگی دایمنسیتی ٩٠٠ برای شما جذابیت بیشتری دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mr.veyani

زیاد جالب نی ولی واسه
Poco m3 pro
عالیهه

mr.veyani

دوستان غلط کردم منفی ندید

من از طرف دارای مدیاتک هستم ولی انظار بالاتری. داشتم 0

قدرت خوبی داره و فقط
منظورم بخش
گرافیکی
بود آخه 4هسته یکم کمه
اگه 5بود بهتر بود

6حدکثر پشتیبانی
G68. هست
کاش 6هسته داشت
در کل خیلی خوبه مخصوصا
بازی

xiaomi mi mix4

اگه به قیمت گوشی کمک بکنه که صد در صد اینطوریه واقعا عالیه منتظر گوشیهای گیمینگ پایین رده ۵G با امکانات عالی باشین .

Babak

تو عکس نوشته کورتکس A78 ولی تو متن گفتین A77

سینا عطایی

ممنون تصحیح شد

Mahdi

چه جالب دایمنسیتی ۱۲۰۰ از ddr5 پشتیبانی نمیکنه ولی این پشتیبانی میکنه

مشخصاتش خوبه ولی از لحاظ سرعت هسته هاش از 768G کمتره ولی چطور میتونه شکستش بده؟

خب هسته هاش جدیدترن

Milad7

مشکل مدیاتک اینه که هنوز اقبال عمومی را بدست نیاورده!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️