حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیاتک دایمنسیتی ۱۲۰۰ و دایمنسیتی ۱۱۰۰ با معماری ۶ نانومتری رسما معرفی شدند

نوشته

3 سال قبل | 8 دیدگاه | پردازشگرها، مدیاتک

مدتی بود که منتظر تراشه های جدید ۶ نانومتری مدیاتک بودیم و امروز روز موعود است. مدیاتک دایمنسیتی ۱۲۰۰ و دایمنسیتی ۱۱۰۰ با معماری ۶ نانومتری رسما معرفی شدند دو تراشه ای که پایه ای مشابه هم هستند اما تفاوت هایی در پشتیبانی از ویژگی هایی متنوع وجود دارد. تراشه Dimensity 1200 با طراحی سه کلاستره ۱+۳+۴ هسته ای و Dimrensity 1100 با طراحی ۲ کلاستره ۴+۴ ارایه می شوند.

تراشه های ۶ نانومتری دایمنسیتی ۱۲۰۰ و دایمنسیتی ۱۱۰۰

تا به امروز، کل سری Dimensity با فرایند ۷ نانومتری ساخته شده بود، اما این به تازگی تغییر کرده و دایمنسیتی ۱۲۰۰ و دایمنسیتی ۱۱۰۰ اولین چیپست های ۶ نانومتری مدیاتک هستند. و اولین تراشه هایی هستند که از هسته Cortex-A78 استفاده می کنند. این دو بر اساس یک سخت افزار پایه یکسان ساخته شده اند، اما ویژگی های دیگر، دستگاه های متفاوت را هدف قرار می دهند.

دایمنسیتی ۱۲۰۰

دایمنسیتی ۱۲۰۰

تراشه Dimensity 1200 پیشنهاد برتر است. پردازنده مرکزی آن سه کلاستره 1 + 3 + 4 است. کلاستر تک هسته ای با هسته Cortex-A78 در کلاک 3.0 گیگاهرتز در نظر گرفته شده است، به علاوه سه هسته دیگر Cortex-A78 در 2.6 گیگاهرتز و چهار هسته های Cortex-A55 کم مصرف در 2.0 گیگاهرتز کار می کنند.

برای مقایسه، Dimensity 1000 Plus از یک هسته قوی  Cortex-A77 استفاده می کند که در کلاک 2.6GHz ارایه می شود، این تراشه می تواند بهتر باشد. همچنین این اعداد دقیقا مطابق با برآوردهای رسمی ARM قرار می گیرند. سرعت 3.0 گیگاهرتز Cortex-A78 تا 20٪ سریعتر از 2.77 گیگاهرتز Cortex-A77 است. این البته برای عملکرد تک رشته ای است، زیرا فقط یک هسته در هر چیپست به آن فرکانس ها می رسد. عملکرد چند هسته ای نیز افزایش کمی خواهد یافت.

دایمنسیتی ۱۱۰۰

دایمنسیتی ۱۱۰۰

در مورد تراشه Dimensity 1100 هسته اصلی به این ترتیب وجود ندارد، هر چهار هسته Cortex-A78 آن با فرکانس 2.6 گیگاهرتز کار می کنند. با این حال، حتی بدون سرعت کلاک بالاتر، مدیاتک ۱۱۰۰ دارای یک مزیت معماری ۶ نانومتری است، بنابراین باید در عملکرد تک و چند هسته ای نسبت به Dimensity 1000 Plus برتری داشته باشد. و سپس ویژگی های سخت افزار جانبی وجود دارد.

هر دو چیپست از GPU یکسانی استفاده می کنند. در حقیقت، آنها از GPU سری دایمنسیتی 1000 یعنی Mali-G77 با ۹ هسته برای هر دو تراشه استفاده مجدد می کنند. از طرف مثبت داستان، ویدیوی AV1 اکنون دارای شتاب سخت افزاری است.

تراشه Dimensity 1200 می تواند دستگاه را با نمایشگرهای 168 هرتز پشتیبانی کند و ISP پنج هسته ای آن می تواند حسگرهای دوربین را تا 200 مگاپیکسل کنترل کند. بعلاوه، با سخت افزار AI به روز شده، پردازش Night Shot تا 20٪ سریعتر است. تراشه مدیاتک 1100 نیز از صفحه نمایش 144 هرتزی و سنسورهای دوربین تا 108 مگاپیکسل پشتیبانی می کند.

چندین شرکت در تلاشند تا از تراشه های جدید Dimensity 1200 و 1100 استفاده کنند. از جمله این شرکت ها Realme ، Xiaomi ، Vivo و Oppo. آنها تلفن های جدید را در اواخر ماه مارس، ابتدای آوریل منتشر خواهند کرد.

نظر شما درباره تراشه های جدید چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Babak

تو قسمت گرافیک باید ارتقا میداد. به نظر من پردازنده های موبایل تو قسمت سی پی یو اکثرا با کورتکس ۷۶ هم کافی هستن ولی گرافیک هنوز جا داره بهتر بشه. و بیشتر باید روی جی پی یو تمرکز کنن. اینجا هم که مدیا تک اومده همون گرافیک سال قبل با همون تعداد هسته رو دوباره استفاده کرده

Mahdi

چرا باید هر بار یه نسل تو گرافیک عقب باشه؟ مگه قرار نبود رقیب اسنپ ۸۶۵ باشه

Mahdi

Cpu که خوبه ولی gpu همون قبلیه هست

m.b

ردمی یه گوشی گیمینگ با این پردازنده و باتری بزرگ میزنه…

ali_s

امیدوارم رو گوشی خیلی ارزون قیمت شاهدش باشیم

AŁɪ

عالی دیمنسیتی واقعا برای گیم عالیه افت عملکرد و گرمای کمتری از اسنپ داره …

Milad7

gpu زیاد جالب نیست

ali karimi

سلام، از مشخصاتش معلومه که چیپست خوبیه، باید دید روی خود گوشی سواربشه بعدش عملکردش چطوریه، کلا که سریع دایمن سیتی خوب بوده و این 1200هم مطمئنا خوبه، هرچندکه هرچیپستی خوبی داره بدی هم داره ولی اکثر چیپستها، اسنپ، کایرین، مدیاتک، اگزینوس خوبیهاشون بیشتر تا بدی هاشون، البته خب اسنپ همیشه عالی بوده و خیلی کم میشه بهش ایرادی گرفت

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)