حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عملکرد آیفون XR در iOS 14.5 بهتر از آیفون ١٢ است!🤯

نوشته

2 سال قبل | 15 دیدگاه | اپل، بنچمارک، تست سرعت، مشکلات

یکی از دلایل محبوبیت آیفون‌ها، پشتیبانی طولانی مدت این محصولات است. از جمله دلایل وفاداری کاربران آیفون به این سری گوشی‌ها نیز، همین موضوع است. پس از مدت نسبتاً طولانی، اپل بالأخره نسخه نهایی iOS 14.5 را به صورت عمومی و پایدار عرضه کرد. آیفون XR و آیفون ١٢ نیز دو دستگاه دریافت کننده این به‌روزرسانی بودند. اما اکنون به نظر می‌رسد که عملکرد آیفون XR در iOS 14.5 بهتر از آیفون ١٢ در همین نسخه سیستم عامل است. در ادامه به جزئیات این موضوع می‌پردازیم.

آیفون XR و آیفون ١٢

آیفون XR در سال ٢٠١٨، به عنوان یک دستگاه اقتصادی‌تر نسبت به سری iPhone XS رونمایی شد. این دستگاه، از تراشه ٧ نانومتری Apple A12 Bionic و دوربین تکی ١٢ مگاپیکسلی بهره می‌برد. آیفون XR برای اولین بار با سیستم عامل iOS 12 عرضه شده بود. اما پس از انتشار عمومی iOS 14.5، آیفون ایکس آر هم این به‌روزرسانی را به صورت پایدار دریافت کرد.

 

آیفون تن آر (iPhone Xr) رسما معرفی شد: چیپست اپل A12 بایونیک و رنگ های متنوع

 

آیفون ١٢ نیز جزوی از جدیدترین دستگاه‌های اپل است. این گوشی، سال گذشته به عنوان دستگاهی در میانه خانواده آیفون ١٢ رونمایی شد. از مشخصات برجسته این گوشی می‌توان به پشتیبانی از اینترنت 5G و تراشه ۵ نانومتری اپل A14 Bionic اشاره کرد. تراشه‌ای که در بسیاری از تست‌ها، اکثر دستگاه‌های اندرویدی را شکست داد!

 

آیفون ۱۲ با نمایشگر OLED و پشتیبانی از 5G رسما معرفی شد

 

اما در اینجا، خبری عجیب از دو گوشی آیفون XR و آیفون ١٢ منتشر شده است. خبری که ما را به تعجب واداشته است! به گزارش Gizchina، یک یوتوبر در تست سرعت اختصاصی خود، سه گوشی آیفون XR، آیفون ١١ و آیفون ١٢ را مورد بررسی و مقایسه قرار داده است. این یوتوبر که Nick Ackerman نام دارد، این مقایسه سرعت را به تازگی انجام داده است. اما نتایج به دست آمده در این تست، عجیب و تعجب آور هستند. در ادامه ببینیم جزئیات این تست از چه قرار است.

تست سرعت آیفون XR، آیفون ١١ و آیفون ١٢

این یوتوبر که نیک نام دارد، سه دستگاه آیفون از سال‌های مختلف را در کنار هم قرار داده است تا مورد بررسی قرار دهد. به گفته این یوتوبر، تمام دستگاه‌ها به نسخه ١۴.۵.١ سیستم عامل iOS آپدیت شده‌اند. این به‌روزرسانی‌، چندی پیش به صورت عمومی و پایدار منتشر شد. در این تست و بررسی، تست سرعتی در باز کردن کامل برنامه‌ها در بین گوشی‌های مذکور انجام شده است.

همچنین بنچمارک‌های Geekbench 5.3.2 و 3D Mark روی این گوشی‌ها اجرا شده‌اند تا عملکرد آن‌ها پس از انجام این به‌روزرسانی مشخص شود. عجیب‌ترین بخش این مقایسه، ضعف شدید آیفون ١١ در مقابل دو گوشی دیگر، یعنی آیفون XR و آیفون ١٢ است. این گوشی، چه در سرعت باز کردن برنامه‌ها و چه در امتیازات کسب شده در بنچمارک‌ها، عملکرد ضعیف‌ترین نسبت به دو گوشی دیگر داشته است. در مقابل، عملکرد آیفون XR در iOS 14.5 به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. اکنون می‌خواهیم نگاهی به نتیجه گیک بنچ گرفته شده در این سه گوشی بپردازیم.

آیفون XR در برابر آیفون ١٢ و آیفون ١١

اجرای گیک بنچ ۵.٣.٢ و نتایج به دست آمده

یوتوبر داستان ما، یعنی نیک، پس از عملکرد عجیب آیفون ١١ و عملکرد پایاپای آیفون ١٢ و آیفون XR در iOS 14.5، به سراغ اجرای بنچمارک‌ها رفت. در ابتدا، بنچمارک گیک بنچ ۵.٣.٢ برای سنجش عملکرد پردازنده مرکزی این سه گوشی اجرا شد. در نهایت، نتایج نمایش داده شده، بسیار عجیب و شگفت انگیز بودند.

مقایسه امتیاز گیک بنچ آیفون XR با آیفون ١٢ و آیفون ١١

امتیاز گیک‌ بنچ آیفون ١٢ (راست)، آیفون ١١ (وسط) و آیفون XR (چپ)

در این نتایج، امتیازات عجیبی مشاهده می‌شود. همان طور که می‌بینید، در کنار امتیاز Mutli-Core آیفون ١٢، معادل عدد عجیب ٢,٣٣٩ است! یعنی بیش از ١,۵٠٠ امتیاز کم‌تر از حالت معمول در این گوشی محبوب. در بخش تک هسته‌ای نیز آیفون ١٢ امتیاز ١,۴٧٨ را به دست آورده است. این امتیاز نیز حدود ١٠٠ امتیاز از حالت معمول کم‌تر است.

آیفون ١١ هم اوضاع فاجعه بار تری نسبت به آیفون ١٢ دارد! در بخش چند هسته‌ای، آیفون ١١ امتیاز ١,٢٧١ را کسب کرده است. در بخش تک هسته‌ای هم شاهد کسب امتیاز ٧٩۴ در این گوشی هستیم. این امتیازات، واقعاً خوب نیستند و در حد گوشی‌های میان‌ رده اندرویدی هستند. اما بیایید این سمت قضیه را هم بررسی کنیم. عملکرد آیفون XR در iOS 14.5، بهتر از دو گوشی آیفون ١١ و آیفون ١٢ با تراشه‌های بسیار قوی‌تر است. در بخش تک هسته‌ای، امتیاز ١,١٠٣ به این گوشی تعلق گرفته است. امتیازی که برای این گوشی کاملاً عادی است. اما امتیاز چند هسته‌ای این گوشی، بسیار عجیب است.

نمره ٢,۴٣۵، در بخش چند هسته‌ای به XR اعطا شده است. این نمره، حدود ٣٠٠ امتیاز بیشتر از حالت عادی این گوشی است. نمرات عجیب این گوشی‌ها، ما را به شک انداخته‌اند که شاید اپل مجدداً آپدیت‌هایی مخرب را برای دستگاه‌هایش ارسال کند. البته این موضوع، در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد. اما این هم یک احتمال است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت!

امتیاز 3D Mark آیفون ١١، آیفون ١٢ و آیفون XR

پس از مشاهده نتایج عجیب و غریب گیک بنچ ۵.٣.٢ روی گوشی‌های آیفون، نوبت به بررسی امتیاز این سه گوشی در بنچمارک گرافیکی 3D Mark می‌رسد. تست گرافیکی Wild Life روی سه گوشی مورد اشاره اپل تست شده است. در این قسمت نیز شاهد نتایج عجیب و غیر قابل تصوری هستیم!

تصویر بالا، امتیاز سه گوشی آیفون ١١، آیفون ١٢ و آیفون XR را در تست Wild Life نشان می‌دهد. بیایید باز هم از گوشی ضعیف‌تر، یعنی آیفون ١١ شروع کنیم. این گوشی، مانند تست‌های قبلی نیز ضعیف‌ترین عملکرد را در بین دو گوشی دیگر از خود به نمایش گذاشت. امتیاز کسب شده در این تست توسط آیفون ١١، معادل ٢,٩٠۵ است. امتیازی که باز هم عجیب و باورنکردنی است. آیفون ١٢ نیز امتیاز ٣,١٨٣ را ثبت کرد. امتیازاتی که برای چنین تراشه‌هایی غیرممکن به نظر می‌رسد. با این وجود، این تست نشان داد که تنها چیزی که غیرممکن است، تنها خود غیرممکن است!

تست Wild Life آیفون XR و آیفون ١٢

مقایسه امتیاز تست Wild Life آیفون ١٢ (راست) و آیفون XR (چپ) در سیستم عامل iOS 14.5.1

حال با امتیاز آیفون XR چه کنیم؟! 🤕 این گوشی نیز امتیاز ۵,٣٣١ تایی را در تست Wild Life بنچمارک 3D Mark ثبت کرده است. امتیازی که تراشه حدود ٣ سال پیش اپل را در تراز تراشه پرچمداری مانند اسنپدراگون ٨٨٨ قرار می‌دهد! این بار، از همیشه شگفت زده‌تر شدیم.

واقعاً دلیل عملکرد بهتر آیفون XR در iOS 14.5 چیست!؟

مشخص نیست! این تست به قدری عجیب است که کم‌تر مشابه چنین اتفاقی را دیده بودیم. حال، صحبت‌های منبع این ویدئو، یعنی نیک را هم نباید نادیده گرفت. نیک اظهار داشته است که دلایل مختلف و نامعلومی برای این موضوع می‌تواند وجود داشته باشد. اما محتمل‌ترین دلیل، می‌تواند به دلیل بهینه نشدن iOS 14.5.1 برای اجرای برخی برنامه‌ها باشد. این کند شدن عملکرد، می‌تواند به همین دلیل باشد. اما این بهینگی، در تراشه Apple A12 Bionic همچنان وجود دارد و برنامه‌ها مشکلی برای اجرا شدن ندارند. ظاهراً برای دستگاه‌های جدیدتر این مشکل ایجاد شده است.

به احتمال زیاد، می‌توانیم بگوییم که اپل به این مشکل توجه خواهد کرد. بنابراین، با انتشار به‌روزرسانی iOS 14.5.2، این مشکل مذکور رفع خواهد شد و دیگر شاهد چنین عملکرد عجیبی نخواهیم بود. به هر حال، اپل باید هرچه سریع‌تر برای دستگاه‌های متأثر از این به‌روزرسانی، آپدیتی با هدف رفع باگ و بهبود عملکرد ارائه دهد.

نظر شما در این مشکل در عملکرد چیست؟ آیا این تست را معتبر ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید اپل با ارائه یک به‌روزرسانی، می‌تواند این مشکل را حل کند؟

اشتراک در
اطلاع از
15 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

تنها ایفونی که خیلی دوست داشتم داشته باشم xr بود اگه se جدید مثل xr باشه خیلی خوب میشه واسه خرید

Farcry

آره به نظرم xr گوشی خیلی خوبیه.الان دست دومش 14-13 تومن هست که نسبت به se ارزش خرید بالاتری داره.فیس آیدیش هم بعد از آپدیت های اخیر خیلی سریع شده سرعتش در حد آیفون ۱۲ هست

Farcry

خیلی جالبه من همین ۵_۴ یاعت پیش این ویدیو رو دیدم.توی یوتوب سرچ کردم iphone 12 vs iphone 12 pro که این ویدیو رو پیشنهاد کرد و دیدم.
به نظر من اشتباهه و گوشی ها دستکارش شدن.الان آیفون xr توی چند هسته ای هم از آیفون ۱۲ بالاتره.
اینجاش باحاله: ««آیفون xr امتیاز ۵,٣٣١ تایی را در تست Wild Life بنچمارک 3D Mark ثبت کرده است. امتیازی که تراشه حدود ٣ سال پیش اپل را در تراز تراشه پرچمداری مانند اسنپدراگون ٨٨٨ قرار می‌دهد!»»
شاید هم این ورژن جدید ios 14.5 با بنچمارک ها هماهنگ نیست و نسخه جدید از این بنچمارک ها باید بیاد

Mahdi

هر چه قدرم دستکاری کرده باشه نمیشه که پردازنده ۳ سال پیش اندازه پرچمدار اندرویدی امتیاز بگیری

Farcry

البته اینو بگم کلا پردازنده های دو سه سال پیش آیفون واقعیت و بدون دستکاری امتیاز های بالایی توی بنچمارک های گرافیکی مثل gfx bench و همین 3d mark گرفتن و خب اینجا هم که گفتن اندازه اسنپ 888 امتیاز گرفته بخش گرافیکی رو مقایسه کردن ولی باز احتمال داره گوشی ها رو جیلبرینگ کرده باشه و بعد تست گرفته.چون جیلبرینگ تقریبا مثل روت میمونه و میشه کلاک پردازنده رو توی یه فرکانس بالا نگه داشت.

Mahdi

xr تو تستا جفت ایفونو قورت داد

M.Y

عجیبه…؟.!

S AH

مثل اینه که پوکو اف ۱ پوکو اف ۲ پرو رو شکست بده

TheFreeCritic

این ایفون ایکس آر تنها ایفونی بود که واقعا نسخش بودم …

آخه خیلی عجیبه….!!

صدرا مخملی

واقعا چی میشه گفت ؟!

جز تعجب !!!!

صدرا مخملی

یه چیزی رو دقت کردید ؟ آیفون xr حاشیه های کمتری نسبت به آیفون 12 داره

من آیفون xs max رو تو دستم گرفتم حسش مشابه با آیفون 12 بود البته بجز لبه های تخت آیفون 12 که حسشون فرق داشت

آیفون 10 ها خیلی خوب بودن البته من نسخه xs max رو خوشم اومده بود

اما هیچوقت آیفون نمیخرم چون اپل دوره تیم کوک رو قبول ندارم این یه نظر شخصیه

Milad7

ایکس آر خدای حاشیه اس کجا حاشیه اش کمتر از 12 هست ؟ 😐

صدرا مخملی

شما کدوم رو انتخاب میکنید ؟

1 ـ می 11 اولترا 2 ـ وان پلاس 9 پرو 3 ـ اوپو فایند ایکس 3

Milad7

عجب! اصلا شدنی نیست! با کدوم منطق پردازنده ی 2 نسل قبل سریعتره خخخ

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️