حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا آیپد نتوانست جایگزین رایانه های شخصی شود

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | اپل، تبلت

وقتی آیپد ایر ۴ در سال ۲۰۲۰ با طراحی مدرن شبیه به آیپد پرو و سازگاری با لوازم جانبی مدل پرو عرضه شد، متقاعد شده بودم که این دستگاه تبلت ایده آل همه است. به اندازه مدل پرو گران نیست، اما بسیار مدن تر از مدل اقتصادی آیپد است. من حتی بر این باور بودم که اگر دانشجویان یا کاربران عادی بخواهند بیشتر برای جستجو در وب، مطالعه، تماشای فیلم و گشتن در شبکه های اجتماعی از آن استفاده کنند، آیپد ایر ۴ حتی می تواند جای رایانه شخصی آنها را هم بگیرد.اما وقتی نوبت به انجام کارهای حرفه ای رسید، آیپد ایر مدل ۲۰۲۰ نیز همانند خیلی از مدل های آیپد پیش از آن، نتوانست جای رایانه شخصی من را بگیرد و  من مرتبا به سراغ لپ تاپ ویندوزی خود می رفتم. بیایید با هم ببینیم که چرا آیپد اپل نتوانست جای رایانه من را پر کند و چرا احتمالا پاسخگوی نیازهای شما به عنوان یک کاربر حرفه ای نیز نخواهد بود.

چرا آیپد نتوانست جایگزین رایانه های شخصی شود

مرور صفحات وب در حالت دسکتاپ همیشه خوب نیست

اگر کاربر کروم هستید، اغلب با نسخه دسکتاپ ناقص سایت هایی همچون فیسبوک مواجه خواهید شد

شاید یکی از دلایلی که آیپد را به تبلت های اندرویدی ترجیح می دهید این باشد که برنامه مرورگر آن – سافاری- در حالت دسکتاپ، وبسایت ها را همانند یک مرورگر دسکتاپ واقعی نمایش می دهد. این بدین معنی است که شما قادر خواهید بود کلیه کارهای مبتنی بر وب خود را همانطور که در رایانه شخصی خود انجام می دادید در آیپد نیز انجام دهید. اما در واقعیت شرایط اینگونه نیست.

این یک حقیقت است که سافاری در آیپد بسیار بهتر از کروم می تواند وبسایت های سنگینی مثل فیسبوک را به درستی در حالت دسکتاپ نشان دهد و کروم نمی تواند وبسایت هایی مثل فیسبوک را به خوبی نشان دهد و همیشه نیز گزینه «درخواست نسخه دسکتاپ سایت» در دسترس نیست. برای این کار من مجبور شدم پرچم های کروم را ویرایش کنم که از عهده یک کاربر عادی بر نمی آید.

نسخه دسکتاپ فیسبوک به خوبی در سافاری نمایش داده می شود اما همه ی سایت ها اینگونه نیستند

بنابراین بهترین گزینه برای وب گردی در حالت دسکتاپ بر روی آیپد سافاری است. در حالی که خیلی از سایت ها به خوبی روی آن نمایش داده می شوند،‌ ولی خیلی از سیستم های مدیریت محتوا یا دیگر خدمات وب محوری که شاید مورد استفاده شرکت شما باشند، در آیپد اگر هم کار کنند، به خوبی کامپیوتر نمایش داده نمی شوند. این بدین معنی است که اگر کار حرفه ای شما شامل ویرایش وبسایت ها، نوشتن و انتشار مقالات و حضور در جلسات برگزار شده در پلتفرم های وب محوری است که همچون زوم و اسکایپ همه گیر نیستند، احتمالا شما با مشکل مواجه خواهید شد.

به عنوان مثال من خودم اخیرا می خواستم در جلسه ای شرکت کنم و سرویسی که جلسه روی آن برگزار شده بود پیام داد که به منظور کارکرد درست سایت از کامپیوترهای دسکتاپ و ترجیحا مرورگر کروم استفاده کنید. بنابراین استفاده از آیپد به جای کامپیوتر جزء گزینه های من نبود و هرچقدر کار شما بیشتر بر پایه نرم افزار های وب محور باشد، بیشتر متوجه پیام های این چنینی خواهید شد که از شما می خواهند از تبلت استفاده نکنید.

رفرش صفحات وب در پس زمینه سافاری خیلی زیاد است

نسخه اقتصادی آیپد ۲۰۲۰ فقط سه گیگ رم دارد که شرایط را بدتر می کند

حتی ارزان ترین آیپد ها نیز علیرغم میزان رم کم آنها، دستگاه های قدرتمندی به حساب می آیند و سخت است اگر بخواهید عملکرد خیلی سریع آنها در اجرای برنامه ها، سرعت رندر ویدیوها و نتایج بنچمارک ها را زیر سوال ببرید. اما من اخیرا تصمیم گرفتم یک ویدیو را در آیپدم ویرایش و سپس منتشر کنم و …

منتشر کردن یک ویدیو یوتیوب از طریق سافاری در آیپد معمولا بدون مشکل خاصی انجام می شود، اما در طول پروسه آپلود من ۴ یا ۵ تبی که نیاز داشتم – اکثرا صفحات ردیت – را باز کردم. وقتی دوباره برگشتم تا به آپلود یوتیوبم سری بزنم، صفحه رفرش شد. این آزار دهنده بود. مخصوصا که من فقط ۵ تب باز کرده بودم، بنابراین مجبور بودم دوباره به سراغ آن ویدیو خاص در یوتیوب استودیو بروم و کار انتشارش را تمام کنم. من اطلاعات متا ویدیو را اضافه کردم،‌ و سپس آن را منتشر کردم و تصمیم گرفتم دوباره به سراغ تب های ردیت خود بروم. اما آنها یکی پس از دیگری رفرش شدند، و با این کار هرچقدر در رابطه با این ویدیو نوشته بودم پاک شد و مجبور شدم همه را دوباره از اول بنویسم.

شکایت اپل از پیمانکار بازیافت محصولاتش به دلیل فروش ۱۰۰ هزار آیفون، آیپد و اپل واچ بازیافتی

معمولا ما شاهد این اتفاق در کامپیوتر های ارزان با رم خیلی کم هستیم، اما به نظر می رسد که ۴ گیگ رم آیپد ایر ۴ نیز برای باز کردن چندین تب در مرورگر کافی نیست. در حالت کلی اگر یک کامپیوتر یا تبلت اندرویدی ۴ گیگ رم داشته باشد،‌ ممکن است از خریدش منصرف شوید، اما این میزان کم رم معمولا مشکلی در آیپد ایجاد نمی کرد. خب، این می تواند یک مشکل باشد.

می دانم که می توانم برای انتشار ویدیو از برنامه یوتیوب استفاده کنم، اما پروسه انتشار ویدیو در خود برنامه فوق العاده ابتدایی است و از خیلی از ویژگی های نسخه دسکتاپ بی بهره است. بنابراین نمی توان آن را به عنوان یک گزینه ارزشمند برای افراد حرفه ای به حساب آورد. تازه این جدای از مشکل مدیریت رم است که در سافاری آیپد مشاهده کردم.

ویرایش ویدیو روان و جالب است، اما با امکانات ابتدایی

ویرایش ویدیو در آيپد با استفاده از برنامه LumaFusion

اگر شما یک یوتیوبر حرفه ای هستید که به یک دستگاه ویرایش ویدیو خوب نیاز دارید، احتمالا در مقایسه با یک کامپیوتر ارزان، یک آیپد ارزان بیشتر سبب رضایت شما خواهد شد. اگر می توانید با میزان حافظه ذخیره سازی کم نسخه اقتصادی آیپد و آیپد ایر ۴ کنار بیایید، هردو دستگاه گزینه های خوبی برای ویرایش ویدیو در سطوح ابتدایی هستند. اپل هنوز در بخش حافظه ذخیره سازی خساست می کند و برای نسخه های آیپد که حافظه بیشتری دارند نیز قیمت های مضحکی تعیین کرده است.

در هر حال آیپد ها به همراه یک برنامه رایگان به نام iMovie عرضه می شوند که می توان از آن برای ویرایش خیلی ابتدایی ویدیو ها استفاده کرد (بریدن بخش هایی از فیلم، اضافه کردن عنوان و موزیک، و نه آنچنان چیز دیگری). اما اگر یک برنامه ویرایش ویدیو، همانند LumaFusion بسیار محترم (!) را خریداری کنید، شما ابزار های کاربردی بیشتری برای ویرایش ویدیو در آیپد در دسترس خواهید داشت.

اما خب ویرایش ویدیو فقط محدود به برش برخی صحنه ها، اضافه کردن متن یا تصویر و یا شاید کمی تصحیح رنگ ها نیست. برای طراحی افکت های خاص خود و یا انیمیشن های آغازین منحصر به فرد خود، افراد حرفه ای به سراغ برنامه هایی همچون Adobe After Effects می روند و هیچ برنامه ای در آیپد نیست که حتی کمی نزدیک به آن باشد.

مشابه با همین مسئله، بحث تولید موزیک بر روی آیپد است. درست است که با آیپد می توانید بیت های ساده ای را درست کنید اما شما به پلاگین های فناوری استودیو مجازی در حد نسخه دسکتاپ که برای طراحی صداهای پیچیده و افکت های صوتی مورد استفاده قرار می گیرند، دسترسی ندارید.

یک توسعه دهنده بازی نمی تواند از آیپد استفاده کند

اینم یک مورد واقعا منظور را می رساند. اگر شما می خواهید یک کار حرفه ای قانونی مثل توسعه یک بازی را انجام دهید، حتی اگر بازی آیپد باشد، به کامپیوتر نیاز خواهید داشت. این دقیقا کاری است که من در وقت آزادم انجام می دهم – طراحی و برنامه نویسی یک بازی برای رایانه های شخصی. اگر راهی برای انجام آن بر روی آیپد بود من اولین نفری بودم که به شما می گفتم، اما این یک رویای محال است.

آیپد پرو ۲۰۲۱ با نمایشگر MiniLED احتمالا سه شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ معرفی خواهد شد

حقیقت این است که شما نمی توانید یک نرم افزار دسکتاپ مهم مثل Unity یا Unreal Engine را روی چیزی به جز یک رایانه اجرا کنید، و بعید به نظر می رسد که این رویه تغییری کند. حتی اگر نمی خواهید کاری به عظمت طراحی بازی انجام دهید،‌ این را در نظر داشته باشید که اگرچه در کامپیوتر، شما کاملا می توانید تلاش های خلاقانه خود را، فارغ از اینکه چه چیزی هستند، پیش ببرید،‌ بر روی آیپد فقط شما فقط محدود به کارهای حرفه ای خیلی ابتدایی هستید. چون علیرغم همه ی این حرف ها و کارها، آیپد دارای سیستم عامل گوشی موبایل است.

نظر نهایی

بدون شک به یک لپ تاپ شبیه است، اما ظاهر دستگاه می تواند گمراه کننده باشد

اگر هنوز می خواهید پول خود را صرف یک آیپد کنید و شاید کیبورد مخصوص آن و Apple Pencil را هم تهیه کنید تا ببینید که آیا به دردتان می خورد یا نه، خب این کار را بکنید. تجربه من نباید سبب ناامید کردن شما شود. خیلی از افراد حرفه ای با استعداد هستند که آیپد های خود را دوست دارند و از آنها برای طراحی، ساخت انیمیشن، مدل سازی سه بعدی،‌نوشتن کتاب و حتی تولید موزیک استفاده می کنند و به نظر می رسد که همه چیز برای آنها خوب پیش می رود.

اگر می خواهید از یک دستگاه که اولویت اول آن همراه بودن است برای انجام کارهای حرفه ای استفاده کنید، باید در خیلی موارد انتظارات خود را کاهش دهید یا راه دیگری (اگر وجود داشته باش) برای انجام آنها پیدا کنید. امیدوارم این مقاله بتواند دید درستی به شما قبل از خرید آیپد بدهد.

iPadOS در هدف خود برای تبدیل شدن به یک جایگزین برای سیستم عامل دسکتاپ پیشرفت زیادی کرده است. دانلود کردن فایل ها از اینترنت و همچنین مدیریت فایل کلی نسبت به گذشته بسیار آسان تر شده است. هرچند هنوز هیچ نشانه جدی مبنی بر این وجود ندارد که اپل به طور جدی قصد داشته باشد iPadOS را به چیزی فراتر از یک سیستم عامل گوشی هوشمند مجلل تبدیل کند. اما شرکت کوپرتینویی می تواند ما را سورپرایز کند. بیایید امیدوار باشیم که در آینده در iPadOS بیشتر شاهد MacOS باشیم تا iOS.

نظر شما چیست؟ آیا آیپد می تواند روزی جایگزین رایانه های ویندوزی شود؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

من شخصا لب تاپ به این ترجیح میدم

Milad7

به هر حال انتخابشون سلیقه ای هم هست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد