حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت اپل از پیمانکار بازیافت محصولاتش به دلیل فروش ۱۰۰ هزار آیفون، آیپد و اپل واچ بازیافتی

نوشته

3 سال قبل | 9 دیدگاه | اپل

دنیای عجیبی است و می توان انتظار هر چیزی را داشت. شکایت اپل از پیمانکار بازیافت محصولاتش به دلیل فروش ۱۰۰ هزار آیفون، آیپد و اپل واچ بازیافتی خبری است که این بار به تعجب ما افزوده است! اجازه بدهید ببینیم داستان فروش محصولات بازیافتی اپل چیست؟

اپل به جرم سرقت و فروش مجدد حداقل ۱۰۳۶۴۵ دستگاه آیفون، iPad و ساعت که برای جدا کردن آنها اقدام شده است، از شریک سابق بازیافت GEEP Canada – که اکنون بخشی از شرکای چرخه زندگی Quantum است – شکایت کرده است. در بخشی از شکایت اپل، که توسط The Logic (از طریق AppleInsider) گزارش شده ، آمده است:

“حداقل 11،766 پوند (برابر با حدود ۵.۳ تُن) دستگاه های اپل بدون تخریب محل GEEP را ترک کردند – این واقعیتی است که خود GEEP نیز آن را تأیید کرد”.

طبق گزارش The Logic اپل بین ژانویه 2015 تا دسامبر 2017 بیش از 500000 دستگاه آیفون، آیپد و اپل واچ به شرکت بازیافت ارسال کرده است. وقتی اپل حسابرسی کرد، متوجه شد که 18 درصد از این دستگاه ها هنوز از طریق شبکه های تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند. در این 18 درصد، دستگاه های اپل بدون اتصال مخابراتی را حساب نمی کنند، بنابراین ممکن است درصد بالاتری از این ابزارها دوباره فروخته شوند.

اپل درصدد است حداقل 31 میلیون دلار کانادا (تقریباً 22.7 میلیون دلار) از شریک سابق خود بدست آورد. شرکت بازیافت همه تخلفات را انکار می کند، اما وقوع یک سرقت را انکار نمی کند. طبق گزارشات، دادخواست شخص ثالثی را طرح کرده است و ادعا می کند سه کارمند از طرف خود دستگاهها را سرقت کرده اند. طبق گفته های منبع، اپل با این استدلال که این کارمندان در واقع مدیریت ارشد شرکت بازیافت بوده اند، مخالف ادعای مطرح شده است.

ربات بازیافت اپل دیزی می تواند ۹ مدل مختلف آیفون را از بین ببرد تا مواد ارزشمند را بازیابی کند.

سال گذشته، انسان رکورد زباله های الکترونیکی را با اضافه کردن 53.6 میلیون تن تلفن، کامپیوتر ، لوازم خانگی و سایر وسایل دور ریخته پشت سر گذاشت. مانند دیگر شرکت های فناوری، اپل در تلاش است تا روش های زیست محیطی خود را بهبود بخشد، از جمله تلاش برای انتقال بازیافت در داخل با ربات های جداشونده خود Daisy و Dave که برای بازیابی اجزای آیفون طراحی شده اند که بازیافت کنندگان سنتی نمی توانند از آن استفاده کنند.

با این حال، این شرکت هنوز هم به سایر شرکای خود برای بازیابی مواد با ارزش از دستگاه های دست دوم اعتماد می کند و از 2015 تا 2018 شرکت GEEP کانادا یکی از آنها بود. بازسازی و فروش مجدد دستگاه ها نیز بخشی از مشاغل GEEP بود، هرچند: در حالی که این شرکت چندین سرویس مدیریت پسماند الکترونیکی را در آن دوره ارائه می داد، در وب سایت خود نیز صریحاً اظهار داشت که مأموریت آن “تشویق به استفاده مجدد هر زمان ممکن” بود.

شرکت GEEP کانادا

شرکت GEEP کانادا

اما از نظر اپل، فروش مجدد این دستگاه ها درست نبود. صرف فروش مجدد محصولات در بازار خاکستری به این معنی نیست که از استانداردهای کیفیت یا ایمنی اپل برخوردار هستند. این شرکت به The Verge می گوید:

“کالاهایی که برای بازیافت ارسال می شوند دیگر برای فروش به مصرف کنندگان مناسب نیستند و اگر با قطعات تقلبی بازسازی شوند، می توانند مسائل جدی ایمنی از جمله نقص برق یا باتری ایجاد کنند.”

اپل این شکایت را در ژانویه 2020 ثبت کرد، اما از زمان کشف این سرقت ها بین سال های 2017 و 2018 شناخته شده است. از آن زمان اپل با GEEP کانادا کار نکرده است.

نظر شما درباره این اتفاق چیست؟ به هر ۱۰۰ هزار آیفون، آیپد و اپل واچ بازیافتی (به هر نحوی) در آن سال ها وارد بازار شده است!

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Auroro

به ایران فروخته دیگه

OnePlus_Fan

نایس

lovenokia

دوستان یه خبر خوب تاینی موویز برگشت ! مای موویز نام جدیدش هست . ….

Auroro

ی خبر جذاب

فردا دگزومارک نوت 20 اولترا میاد

Mb.Pcr

شو بخیر
آقای نیما عرفانی زودتر پوشش دادن عزیز

Mahdi

اپله دیگه حیلی گاوه راحت گوشیاشو میفروشن یا مثل اون سری که دو نفر بودن آیفون فیک رو جای اصلی فرستادن شرکت و آیفون اصل گرفتن

SHREK

اپل مثل بچه دبستانی ها میمونه با همه مشکل داره! اصلا تعمیر کرده فروخته که چی؟ مگه شارژر از جعبه حذف نکرد تا به طبیعت آسیب نرسه؟ اینم تقریبا کار مشابهی انجام داد.!
#Fact
#ترنج_حقگو
#اپل

noisymind

داداش چی داری میگی تعمیر کرده دوست داشته برا خودش بفروشه؟! مگه گوشی خودش بوده؟! مگه اونجا ایرانه که از این کارا بکنن؟! گوشی های که به فروشگاه اپل دادن و حالا به هر دلیلی دیگه از رده خارج شده رو داده یک پیمانکار که از قطعاتش رو جدا کنن و بازیافت یا … هی چی که لازمه انجام بشه بعدا. طرف برداشته مثل موبایل فروشای ایرانی! یک دستی رو اونهایی که تر و تمیز بوده کشیده و برده تو بازار برا خودش فروخته و کلی هم سود به جیب زده!!!

Milad7

دمش گرم 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)