حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم عامل اپل macOS Big Sur رسما معرفی شد

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل

قرار نیست که WWDC20 فقط برای دستگاه هایی مثل موبایل و تبلت ها باشد، لپتاپ ها هم می توانند سهم خوبی از آن داشته باشند. امشب سیستم عامل اپل macOS Big Sur رسما معرفی شده است. سیستم عامل جدیدی که قرار است لپتاپ های مک که به زودی با تراشه های اپل مجهز خواهند شد را به دستگاه بهتری تبدیل کنند.

سیستم عامل اپل macOS Big Sur

با معرفی سیستم عامل های iOS 14 ، iPadOS 14 ، watchOS 7 و tvOS 14 روز بزرگی برای اپل بوده است. اما برای کاربران مک بوک بخش مهیج روز تازه شروع شده است. اپل نسخه بعدی macOS را رونمایی کرده و نامش Big Sur است.

بزرگترین تغییر طراحی جدید است. طبق گفته اپل، Big Sur بزرگترین طراحی مجدد از زمان معرفی macOS 10 را بدست آورده است. سیستم عامل جدید تعدادی از عناصر سیستم عامل iOS را شامل می شود، از جمله یک مرکز کنترل قابل تنظیم، که در آن می توانید روشنایی، آیا عدم مزاحمت و سایر تنظیمات مورد نظر خود را تغییر دهید.

یک مرکز اطلاع رسانی جدید، که همه اعلان ها و ابزارک های شما (همچنین طراحی مجدد شده و در فروشگاه App در دسترس است) را در یک ستون نگه می دارد، انواع هشدارها را توسط جدیدترین ها و گروه های مختلف اعلان های مرتبط با هم جمع می کند. هر دو رابط مانند همتایان iOS شفاف هستند.

اپل ترفندهای دیگری نیز ایجاد کرده است. نوار منو اکنون بلندتر و شفاف تر است، تغییر رنگ قلم رابط بر اساس رنگ پس زمینه دسک تاپ شما تغییر می کند و منوهای کشویی با فضای بیشتری بین خطوط بزرگتر هستند. می توانید مواردی را که بیشترین استفاده را دارید را در بالای نوار منو پین کنید. همچنین ویندوزهای شفاف تر و دارای لبه های گرد تر هستند.

تعدادی از برنامه ها طرح های جدید ساده ای از جمله Mail، Photo ، یادداشت ها و iWork دریافت کرده اند. اپل یک ویژگی جستجوی جدید را به پیام ها (که نتایج را به لینک ها، عکس ها و اصطلاحات تطبیق سازماندهی می کند) ، و همچنین پاسخ های درون خطی، نمادهای قابل تنظیم و موارد ذکر شده مثل منشن برای گفتگوهای گروهی، رابط جدید انتخاب عکس و سایر موارد را معرفی کرده است. جلوه های پیام از جمله برچسب Memoji نیز وجود دارد و شما قادر خواهید بود تا ۹ چت را در بالای لیست مکالمات خود قرار دهید، که همگام سازی با پیام های iOS و iPadOS را انجام می دهد.

نسخه جدیدی از Maps for Mac وجود دارد که ویژگیهایی را از برنامه iOS دریافت می کند، از جمله راهنماهای سفارشی، نمایش موقعیت 360 درجه، مسیرهای دوچرخه و وسایل نقلیه الکتریکی (که می توانید مستقیماً به آیفون بفرستید)، به روزرسانی های زنده برای ETA های مشترک، احتقان مناطق، و نقشه های داخلی. نقشه های تفصیلی جدید در اواخر سال جاری به کشورهای بیشتری – از جمله کانادا ، ایرلند و انگلیس – ارایه می شود.

مسیریابی مخصوص خودرهای الکتریکی در Apple Map

اپل تعدادی برنامه جدید Catalyst را نیز معرفی کرد که ظاهر جدید را نیز دریافت می کنند. مطابق این شرکت، دکمه های داک نیز طراحی شده اند تا به شباهت بیشتری با همتایان iOS در شباهت داشته باشند، به منظور این که “با حفظ شخصیت Mac خود، با آیکون های موجود در اکوسیستم اپل سازگارتر باشند.” داک خود را از پایین صفحه بلند کرده است، و (مانند نوار منو) شفاف تر از گذشته است.

اپل می گوید:

کل تجربه احساس متمرکز تر، تازه و آشناتر بودن، باعث کاهش پیچیدگی بصری و جلوه دادن محتوای کاربران به جلو و مرکز می شود.

macOS جدید همچنین بزرگترین بروزرسانی را از زمان معرفی اولین مرورگر به Safari معرفی می کند. این شرکت ادعا می کند که مرورگر آن وب سایت های محبوب ۵۰ درصد سریعتر از Chrome را بارگیری کرده و باتری آن راحت تر است.

در حال حاضر با حرکت روی یک برگه، پیش نمایش صفحه آن به کاربران امکان پذیر است و با کلیک راست بر روی برگه، می توانید تمام زبانه ها را در سمت راست خود ببندید. اپل می گوید Safari جدید دارای یک صفحه شروع قابل تنظیم است (می توانید تصویر پس زمینه را تنظیم کرده و نمایش داده شده را انتخاب کنید) و یک ویژگی ترجمه خودکار ساخته شده که می تواند کل صفحات وب را به هفت زبان تفسیر کند.

نرم افزار ترجمه اپل در iOS 14 رسما معرفی شد: ترجمه آفلاین برای ۱۱ زبان

Safari همچنین از برنامه های افزودنی ایجاد شده برای سایر مرورگرها و فروشگاه اختصاصی فروشگاه در App Store پشتیبانی می کند. (برخلاف بسیاری از مرورگرهای دیگر، Safari به شما امکان می دهد که برنامه های افزودنی خود را در کدام سایت ها تنظیم کنید و چه زمانی). اکنون می توانید به راحتی تاریخ، نشانک ها و کلمه های عبور را از Chrome وارد کنید.

و ویژگی های جدید حفظ حریم خصوصی، از جمله گزارش حریم خصوصی وجود دارد که ردیاب های متقابل سایت را که مرورگر در طی 30 روز گذشته مسدود کرده است، لیست می کند و یک ابزار کنترل گذرواژه که از طریق آن Safari به شما کمک می کند تا رمزهای خود را ارتقا دهیدو

صحبت از حریم خصوصی شد و برنامه های موجود در فروشگاه برنامه Big Sur نوع داده هایی را که ممکن است برنامه ها جمع آوری کنند یا اینکه آیا این داده ها برای ردیابی با شخص ثالث به اشتراک گذاشته شده است ، ارائه می دهد. اپل این عمل را به برچسب های مواد غذایی تشبیه کرد.

از طرف توسعه دهنده، اپل SwiftUI را به روز کرده است تا بتواند برنامه هایی متناسب با اکوسیستم خود ایجاد کند و ویژگی های مکینتاش را نیز ساده تر کند.

به روزرسانی کمی بیش از یک سال پس از اعلام اپل macOS Catalina که پشتیبانی برنامه اپل را به همراه داشت، ویژگی Sidecar است که به شما امکان می دهد از iPad خود به عنوان صفحه نمایش گسترده Mac استفاده کنید و تعدادی برنامه دوباره طراحی شده از جمله Apple Music ، Podcasts ، Apple TV ، و My را پیدا کنید (که ترکیب My Find Friends و iPhone من را پیدا کنید). به روزرسانی 10.16 همچنان به نزدیک تر شدن تجربه macOS به آیفون ها و آیپد ها و بهسازی تجربه برنامه می پردازد.

نظر شما درباره آپدیت سیستم عامل اپل macOS Big Sur چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)