حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی دقیق دوربین هواوی میت 10 پرو (Mate 10 Pro) در DXOMark

همان‌طور که مدتی قبل به شما اطلاع دادیم، جدیدترین پرچمدار شرکت چینی هواوی، Mate 10 پرو توانسته است امتیاز 97 را در آزمایشگاه DXOMark دریافت کند و به‌عنوان بهترین تلفن همراه برای عکاسی شناخته شود. دو دوربین 12 و 20 مگاپیکسلی با فلاش دوگانه وظیفه عکاسی و فیلم‌برداری را در این دستگاه عهده‌دار هستند که در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق آن‌ها بپردازیم، پس با ترنجی همراه باشید.

با این امتیاز حالا Mate 10 پرو همراه با آیفون 8 پلاس مشترکا جایگاه دوم دوربین گوشی‌های هوشمند را پس از گوگل پیکسل 2 در اختیار دارند، در ادامه یکبار دیگر مشخصات دوربین این دستگاه را بازگو می‌کنیم:

  • دوربین دوگانه 12 و 20 مگاپیکسلی
  • فاصله کانونی f/1.6 با فناوری Leica
  • زوم اپتیکال دو برابری
  • تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری
  • فلش دوتایی
  • سرعت 30 فریم بر ثانیه در کیفیت 4k و 60 فریم در کیفیت فول اچ‌دی

 

فراموش نکنید که این آزمایشگاه 1500 تصویر را با این گوشی ثبت کرده است و بیش از دو ساعت نیز به فیلم‌برداری بوسیله‌ی آن پرداخته تا نمره نهایی را اعلام کند. البته در این مقاله تنها تصاویر اصلی را قرار داده‌ایم و بطور خلاصه می‌توانیم Mate 10 پرو را بهترین گوشی برای عکاسی بنامیم چرا که در این بخش موفق به دریافت نمره 100 شده است.

اولین بخش مربوط به عکاسی در محیط با نور مناسب است که محیط بیرون می‌تواند برای این آزمایش بهترین گزینه باشد، این دستگاه عملکرد بسیار خوبی دارد به‌خصوص در تشخیص هدف و تنظیم کنتراست تصویر و همین‌طور ثبت جزئیات. تعادل رنگ سفید نیز در فریم‌های گوناگون بسیار خوب است و دمای رنگ‌ها نیز بطور کلی کمی بالا است اما دلنشین.

البته این تنظیم گاهی بهم می‌خورد بخصوص برای رنگ قرمز که در تصاویر بیشتر به صورتی نزدیک می‌شود و همان‌طور که گفتیم بافت و جزئیات بسیار عالی ثبت می‌شوند.

در شرایط نور کم و درون فضای بسته نیز هواوی Mate 10 پرو عملکرد بسیار خوبی دارد و محدوده دینامیکی گسترده‌ای را ثبت می‌کند و جزئیات نیز بازهم در سطح خوبی است.

در صحنه‌های متحرک و در شرایط نور داخلی بافت تصویر همچنان قابل قبول باقی می‌ماند اما هنگامی که نور کم می‌شود سطح جزئیات کاهش پیدا می‌کند. رندر رنگ بسیار خوب است اما هنگامی که نور محیط کم می‌شود افت پیدا کرده و به حالت اشباع می‌رسد.

فلش دوگانه Mate 10 پرو عالی عمل می‌کند و به تنظیم هرچه بهتر رنگ سفید و رندر رنگ کمک شایانی می‌کند. پوشش بسیار خوب این فلش در شرایط نور کم بسیار کارآمد بوده اما گاهی موجب می‌شود که نویزها کیفیت تصویر را تحت الشعاع قرار بدهند.

همان‌طور که گفتیم این گوشی دارای زوم اپتیکال 2 برابری است اما جزئیات زوم در آن زیاد شبیه به دستگاه‌هایی همانند آیفون 8 پلاس و گلکسی نوت 8 که این قابلیت را دارند، نیست اما به هر حال بهتر از گوشی‌های تک دوربینه مثل گوگل پیکسل عمل می‌کند.

با فعال کردن حالت گسترده دیافراگم، Mate 10 پرو می‌تواند یک عکس بوکه با عمق مناسب و کیفیت خوب ثبت کند که از حالت پرتره در آیفون 8 پلاس نیز بهتر است. این کیفیت کم و بیش در تمامی تصاویر در این حالت ثابت می‌ماند و تنها گاهی شاهد مصنوعی و غیر واقعی شدن بیش از حد تصاویر هستیم.

در بخش فیلم‌برداری نیز پرچمدار هواوی عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد و شاهد نویز کم، رنگ‌های دلنشین و تنظیم مناسب رنگ سفید در شرایط نوری مختلف هستیم و همین‌طور فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیق عمل می‌کند. با این ردیابی و تثبیت مناسب، ضبط فیلم‌ها بسیار خوب است و کنتراست مناسبی را هم داراست حتی هنگامی که دوربین را بطور ناگهانی تکان می‌دهید.

درنهایت 10 Mate پرو نمره کامل 100 را در بخش عکاسی بدست آورده است که از آنالیز دقیق تصاویر آن در شرایط نوری مختلف که به برخی از آنها اشاره کردیم، بدست آمده است و در ادامه می‌خواهیم به آمار دقیق‌تر تصاویر ثبت شده با این گوشی هوشمند نگاهی بی‌اندازیم.

نمودار زیر مربوط به نمایش تصاویر و تنظیم کنتراست است و همانطور که آمار را مشاهده می‌کنید در شزایط نور داخلی بهترین عملکرد را داراست.

قبل‌تر نیز اشاره کردیم که نورپردازی دوربین این گوشی هوشمند در شرایط مختلف بسیار خوب است و به‌خوبی در حالت‌های مختلف نور را تنظیم می‌کند.

در محیط بیرونی و در شرایط دامنه دینامیکی زیاد نیز شاهد یک کیفیت بسیار خوب و عالی هستیم و جزئیات و برجستگی‌ها در سایه هم حفظ شده است. در بخش HDR اما گوگل پیکسل و آیفون 8 بهتر عمل می‌کنند منتها عملکرد Mate 10 پلاس همچنان قابل قبول می‌باشد و تنها در صحنه‌هایی که کنتراست و نور بسیار زیادی دارند عملکردش بهم می‌ریزد.

قسمت دیگری هم که این دستگاه عملکرد بسیار خوبی داشت، تنظیم رنگ بود به‌خصوص در فضاهای داخلی و در نور کم نیز می‌توان عملکرد آن را قابل قبول دانست. اصلی‌ترین علت این موفقیت همان‌طور که گفتیم تنظیم مناسب رنگ سفید است.

فوکوس خودکار Mate 10 پرو نیز عملکرد فوق العاده‌ای را از خود بجای گذاشته است و دقت و سرعت بسیار خوبی را داراست چه در محیط داخلی و چه در محیط بیرونی.

بافت تصویر در پرچمدار هواوی نسبتا خوب است اگرچه جزئیات حتی در صحنه‌های متحرک خیلی خوب ثبت می‌شوند. در شرایط نور کم بین 1 تا 20 لوکس جزئیات دقیق در صحنه های ایستا حفظ می شود اما باتوجه به شدت بالاتر از 50٪ در 1 لوکس، افزایش به 80٪ در 20 لوکس، دستگاه می تواند جزئیات را همچنان خوب نگه دارد.

در تصاویر دستی با استفاده از نمودار تست آزمایشگاه DXOMark، می توانید ببینید که در نور بسیار روشن (1000 لوکس)، شدت در صحنه های ایستا و حتی در شرایط نور کم 20 و 10 لوکس حفظ جزئیات بازهم قابل قبول است.

نویز تصاویر نسبتا کم هستند بخصوص در شرایط نوری مناسب و در فضاهایی با روشنایی بین 100 تا 20 لوکس نویز به‌خوبی کنترل می شود و کیفیت تصویر تنها در نور شدید نور بین 1 و 5 لوکس خراب می‌شود.

نمره نچندان خوب 66 برای بخش مصنوعات نشان‌دهنده‌ی این است که عکاسی در مجاورت منبع نور و یا ثبت تصویر از آسمان ممکن است چندان جالب و باکیفیت نباشد و نمایش بهم ریختگی در Mate 10 پرو در این شرایط طبیعی است.

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که فلش دوتایی در پشت این دستگاه در نور کم بسیار کارآمد است و می‌تواند شرایط نوری را به حالت عادی بازگرداند. با این حال تنظیم نور سفید و حفظ تعادل همچنان رعایت می‌شود مگر در گوشه‌ها و قرمزی چشم.

در بخش زوم این گوشی هوشمند با وجود دارا بودن زوم 2 برابری اپتیکال، چندان خوب عمل نمی‌کند و نمره‌ی 40 را دریافت می‌کند. جزئیات نیز در بیشتر صحنه‌ها بخصوص با نور 100 لوکس به‌خوبی حفظ می‌شود مگر اینکه نور کم و 20 لوکس باشد. البته اگر نور محیط خیلی زیاد شود هم این بهم ریختگی‌ها بوجود خواهد آمد.

حالت گسترده دیافراگم در Mate 10 پرو ممکن است گاهی بطور محسوس موجب تار شدن پس‌زمینه‌ی تصویر در هر دو محیط داخلی و خارجی بشود که البته در بقیه گوشی‌ها نیز مشاهده شده است. قابلیتی که آن را از بقیه متمایز می‌کند، عمق میدان بسیار بالایی است که به نمایش می‌گذارد.

اگرچه نمره‌ی فیلم‌برداری این دستگاه به اندازه‌ی عکاسی آن بالا نیست، اما بازهم می‌توانیم Mate 10 پرو را یک دستگاه قدرتمند برای فیلم‌برداری بدانیم. همچون قبل در این بخش هم فوکوس خودکار بهترین نمره را بدست آورده است و سرعت، دقت و ردیابی آن به بهترین نحو عمل می‌کند. رندر رنگ نیز بسیار خوب است و با تعادل بسیار خوب رنگ سفید و بکارگیری رنگ‌های دلنشین، این عملکرد بهتر نیز می‌شود.

بطور کلی دوربین Mate 10 پرو اهداف را به سرعت پیدا می‌کند و حتی در شرایط نور شدید داخلی نیز می‌تواند کیفیت را کنترل کند و نتیجه‌ی قابل قبولی را ارائه دهد.

در نهایت می‌توانیم دوربین دوگانه RGB و MonoChrome هواوی Mate 10 پرو را بسیار خوب ارزیابی کنیم و اگرچه این شرکت چینی راه دیگری را نسبت به سایر تولیدکنندگان در پیش گرفته بود اما حالا شاهد این هستیم که در مسیر درست و صحیح قرار گرفته است. در تصویر زیر می‌توانید جزئیات دقیق نمرات داده شده را که به تفضیل آن‌ها پرداختیم، مشاهده کنید.

نمره دوربین گوشی هوشمند هواوی Mate 10 پرو

نقاط قوت:

  • ثبت جزئیات زیاد حتی در نور کم و همچنین با نویز کم
  • محدوده دینامیکی وسیع و تشخیص خوب هدف
  • فوکوس خودکار سریع و دقیق در عکاسی و فیلم‌برداری
  • حفظ جزئیات در زوم دو برابری
  • کیفیت قابل قبول در بخش بوکه
  • نورپردازی مناسب در صحنه‌های متحرک
  • رنگ‌های دلنشین و تعادل مناسب رنگ سفید
  • نمایش خوب و نویز کم در فیلم‌برداری

نقاط ضعف:

  • ناپایداری در هنگام عکس‌برداری متوالی
  • مصنوعی بودن بیش از اندازه هنگام تصویربرداری از آسمان
  • جزئیات بافت کم در فیلم‌برداری
  • کمبود محدوده دینامیکی در صحنه‌ها با کنتراست بالا
  • ظاهر شدن رنگ نارنجی در شرایط نوری با لامپ تنگستن

 

نظر شما درباره دوربین هواوی Mate 10 پرو چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
24 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yas

نميدونم چرا از اول كار تا الان هواوى اصلا چنگى ب دلم نزد
حتى همين ميت ١٠ با اينهمه هياهوى دوربينش و سخت افزارش…

ahmad

مثل منی من بخاطر اینکه چینیه و اکثر کارشون کپیه ازشون خوشم‌نمیاد

Peiman

دقیقا منم همینطورم. پرچمداراش اصلا جذابیتی نداره برام

Peiman

اما نمیشه منکر این شد که بعضی از گوشی هاش ارزش خرید بالایی دارند

ahmad

هیچ کدوم ارزش خرید ندارن

Peiman

اتفاقا بعضی هاش ارزش خرید دارن . همین انر 8 لایت که دارم استفاده میکنم نسبت به قیمتش عالیه .

Peiman

راستی مگه شما از نوا 2 پلاس تعریف نمیکردی ؟؟؟ پشیمون شدی ؟

ahmad

پیمان جان الانم دارمش ولی حال نمیکنم باهاش

mahziyar

دقیقا

Yas

راستى بخش دوم ليگ برتر !? ترنجى كى شروع ميشه ؟؟

ahmad

نتایجو از کجا ببینیم

عارف کمانی

بزودی انشالله شروع میشه بخش دوم لیگ

Yas

هيچوقت نفهميدم دگزو چرا دوربين اس٨پلاس و بررسى نكرد ؟
شايد برا اينه كه از هر برند نسخه نهاييشو خواسته بررسى كنه!
و اگه اينطوره چرا ايفون٨ و٨پلاس و آيفون ١٠ رو بررسى كرد ???
واقعا چرا اس٨پلاس از قلم جاموند؟

عارف کمانی

اس 8 پلاس از نظر دوربین واقعا هیچ فرق خاصی با اس 8 معمولی نداره و جز در موارد خیلی خیلی کم ، نمیشه تفاوتی بین این دو تا قائل شد . این در حالیه که دوربین آیفون 8 با آیفون 8 پلاس و آیفون 10 خیلی متفاوته

Yas

آقاى كمانى منظورم از اس٨پلاس كلا سرى اس امسال بود
مگه دوربين اس٨ بررسى شد ؟؟
اگه اره دوربينش نمره چند و گرفته؟
ممنون

ahmad

بخاطر تغییر پروتکل کم کم فکر کنم اضافه خوهد شد در پروتکل قبلی بررسی شد

mahziyar

در حقیقت قانونشم همینه شرکت تو مدل پلاس و معمولی فرقی نزاره داخل دوربین

Peiman

که اپل میزاره

Sajad

گوشی خوبیه ولی با این قیمت راه به جایی نمیبره.

Peiman

مخصوصا تو ایران

ahmad

آمار فروش جهانیش خلاف حرفهای شمارو میگه

Morimf

حرف نداره.از میت7 به بعد سریه میت داره واقعا مدل به مدل بهتر میشه و به نظر میت 10 تا حدی به تکامل رسیده از همه نظر.قیمتش معقول باشه حتما میخرم میت10 رو

mTAAHAAm

گوشی های چینی کیفیت و قیمت شون در حال افزایش است

mTAAHAAm

واقعا دوربین این گوشی قابل ستایشه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا صحرائی