حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

وزیر ارتباطات: همه پوسته های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند

نوشته

4 سال قبل | 3 دیدگاه | اخبار داخلی، امنیت

پس از یک سال از فعالیت دو اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام و اخطارهای مختلفی مانند اخطار تلگرام در مورد ناامن بودن آن، از روز ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ یعنی دیروز، گوگل نیز شروع به دادن هشدار در مورد جاسوس‌افزار بودن این اپلیکیشن و پیشنهاد به حذف آن را داده است. حالا این وزیر ارتباطات است که می گوید «همه» پوسته های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

امنیت تلگرام های فارسی

امنیت تلگرام های فارسی

امنیت تلگرام های فارسی

در پی آن، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روز پنجشنبه، 5 اردیبهشت تمامی پوسته‌های تلگرام را فاقد امنیت خواند و در توییتر نوشت:

«برای حق‌الناس، در دی 96 گفتیم «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیتند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکزملی فضای‌مجازی عمل کردیم. اکنون 127 پوسته غیررسمی در کشور است.»

با فیلتر شدن تلگرام در سال گذشته، اپلیکیشن پیام‌رسان داخلی از جمله تلگرام طلایی و هاتگرام بر سر زبان‌ها افتادند و به محبوبیت بالایی در میان کاربران اینترنت در ایران دست پیدا کردند. به گونه‌ای که براساس برخی آمارها، در حدود 30 میلیون کاربر دارند.

تلگرام طلایی را از گوشی خود پاک کنید، این بار گوگل به شما هشدار می دهد

این درحالی است که تلگرام با وجود فیلتر شدن، در حال حاضر بین 45 تا 50 میلیون کاربر در ایران دارد.

«همه» پوسته های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند

از سوی دیگر مجتبی ذوالنوری، عضو فراکسیون ولایی مجلس آذر سال گذشته هاتگرام و طلاگرام را مانعی بر سر فیلترینگ تلگرام خوانده و گفته بود:

هاتگرام و تلگرام طلایی به عنوان دو اَبَر فیلترشکن هستند که کاربران از طریق آنها به تلگرام دسترسی پیدا می‌کنند؛ لذا وقتی دولت این دسترسی گسترده را ایجاد کرد، جلوی کوچ مردم به پیام‌رسان‌های داخلی گرفته شد.

رئیس پلیس فتا، تلگرام طلایی را «آلوده به بد‌افزار یا نرم‌افزارهای جاسوسی» توصیف کرد و نوشت «اپلیکیشن‌هایی که از فیلترینگ عبور می‌کنند همانند تلگرام طلایی، دوست‌یابی و همسریابی، آلوده به بد افزار و یا نرم‌افزارهای جاسوسی هستند و به محض نصب‌شدن روی تلفن همراه، اقدام به ارسال اطلاعات به مقصد از پیش تعیین‌شده می‌کنند.»

براساس گزارش‌های کاربران مختلف در رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر، فروشگاه اپلیکیشن گوگل با نام گوگل پلی، از طریق امکان حفاظت پلی یا Play Protect به کاربرانی که تلگرام طلایی یا هاتگرام را بر روی دستگاه خود نصب کرده‌اند اعلام کرده است که در حال جاسوسی از اطلاعات خصوصی کاربران است و پیشنهاد می‌دهد که این اپ‌ها را هرچه سریع‌تر حذف کنند. براساس گزارش برخی از کاربران بر روی توییتر، در برخی از موارد گوگل بصورت خودکار این اپ‌ها را حذف کرده است.

نظر شما چیست؟ داستان تلگرام های فارسی به کجا می رسد؟ شما از تلگرام های فارسی استفاده می کنید؟ بستگان‌تان چطور؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
atoranji

حالا که موضوع جاسوس بودنش لو رفته جناب وزیر و پلیس فتا امدن اخطار دادن البته بازم دستتون درد نکنه ولی باید گفت چرا اینقدر دیر؟
هرجای دنیا بود بیچاره میکردن کسی که این جاسوسی رو کرده ولی چه میشه کرد که پشت این دو آپ دستگاههای امنیتی هستند و طبیعتا کسی نمیتونه چیزی بگه.
ان شاءالله با امدن نسخه بلاکچین تلگرام بساط تمام جاسوس افزارها جمع بشه.
—————
مجتبی ذوالنوری، از نمایندگان اصولگرا و عضو فراکسیون ولایی مجلس با انتقاد از دولت حسن روحانی تایید کرده است که دو شبکه پیام‌رسان هاتگرام و طلاگرام (تلگرام طلایی) از سوی “یک دستگاه امنیتی در داخل کشور” راه‌اندازی شده‌اند و به طور طبیعی یک نسخه از اطلاعات کاربرانی که از طریق این دو شبکه وارد تلگرام می‌شوند، از سوی این دستگاه امنیتی ذخیره می‌شود.

SAMSUNG_KING

پس چرا شما اینهمه ازشون حمایت کردین

lovenokia

(جناب عطایی عزیز من که کاربر نسبتا قدیمی هستم. پست های جدید من رو تایید نمیکنید نمیدونم چه مشکلی دارد .)
.
.

اکثر تلگرام های موجود که بدون فیلتر هستند (بی نهایت زیاد هستند مانند اون هایی که پیشوند “گرام” فارسی داشتند آلوده هستند مانند آذین گرام ، پیشرو گرام و …. بیشترشون حتی موبوگرام به همون مقصد تلگرام طلایی و هاتگرام اطلاعات می فرستند)
تنها دو مورد به این مقصد نمی فرسته یکی TeleDR تلگرام دی آر برای ایران و دیگری Tele plus یکی هم برای چین ساخته شده بود. دو مورد آخر توسط سپر ایمنی گوگل پلی تایید شدند . و به نظرم جایگزین خوبی برای تلگرام های بدون فیلتر هستند .

بهترین راه همون تلگرام اصلی + پروکسی یا VPN هست .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)