حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مرکز ملی فضای مجازی می گوید از هاتگرام و طلاگرام حمایت نمی‌کنیم

نوشته

5 سال قبل | 5 دیدگاه | اخبار داخلی

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت بسیاری از مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی اجرا نمی‌شود؛ چرا که حدود یک ماه است اعلام کرده‌ایم از هاتگرام و طلاگرام حمایت نمی‌کنیم، اما این پیام رسان‌ها همچنان فعال هستند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

عباس آسوشه، معاون مرکز ملی فضای مجازی در جلسه بررسی عملکرد پیام رسان های داخلیعنوان کرد بسیاری از مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی اجرا نمی‌شود و در این خصوص کسی جوابگو نیست. هنگامی که مرکز ملی فضای مجازی خدماتی را برای بخش‌های خصوصی ارائه می‌کند از آن تعریف می‌کنیم، اما وقتی که به عنوان نقطه کانونی سیاست‌گذاری تصمیم می‌گیرد با اعتراض روبه‌رو می‌شود. وی با اشاره به این‌که نباید مرکز ملی را مقصر تمام امور دانست، گفت کاربران یک اصل تلقی می‌شوند و نقش پر رنگی دارند و نباید شعار دهیم که حقوق شهروندی کاربران را در نظر می‌گیریم و از طرفی در اتاق‌های دربسته برای آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم. فضای مجازی را نوع اعتماد، تفکر و نیازمندی کاربران آن تشکیل می‌دهند و زمانی که مردم را به مدت 5 سال مجبور کردیم از تلگرام استفاده کنند، قادر نخواهیم بود یک‌شبه آن‌ها را از این عادت خارح کنیم.

تلگرام طلایی و هاتگرام

تلگرام طلایی و هاتگرام

بیشتر بخوانید: تلگرام درباره امنیت تلگرام طلایی و هاتگرام هشدار می دهد

هدف ما راه‌اندازی پیام رسان واحد بود

عباس آسوشه در ادامه اظهار کرد جلسه‌های بسیاری را با 7 پیام رسان داخلی در مرکز ملی فضای مجازی برگزار و به آن‌ها اعلام کردیم که کاربران ایرانی نمی‌توانند به صورت همزمان 7 پیام رسان را نصب و از آن‌ها استفاده کنند، بلکه شما باید سیستمی ایجاد کنید که هر یک از پیام رسان‌ها که نصب شد، سایر کاربران هم بتوانند با پیام رسان خودشان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و نوعی همگرایی ایجاد شود، اما در حال حاضر پیام رسان‌ها یک سیستم واحد راه‌اندازی نکرده‌اند. مشکل ما بالغ بودن سرویس‌ها است و از نظر فنی مشکلی نداریم. از طرفی مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نقطه کانونی فضای مجازی شناخته می‌شود و ما باید کل قواعد و قوانین را در نظر بگیریم و نمی‌توانیم یک‌طرفه قضاوت کنیم.

آسوشه همچنین افزود پس از فیلترینگ تلگرام، فعالیت بسیاری از کسب‌و‌کارها معلق شد و به نیاز حوزه فضای مجازی که همان مردم هستند، توجه نشد. نباید برای موفق نبودن پیام رسان های داخلی به دنبال مقصر باشیم، چون این کارها مردم را بیشتر گمراه می‌کند. ما بر این باوریم که مولفه‌های قدرت در دنیا و ساختار حکمرانی در کشورها در حال تغییر است و یکی از این مولفه‌ها پیام‌ رسان‌ها هستند که باید ساماندهی شوند. از این رو به تمامی وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی نامه‌ای را مبنی بر اینکه ساختارهای حکمرانی در حال تغییر است، ارسال کرده‌ایم تا برای این تغییر‌ها آمادگی داشته باشند. البته پیام‌ رسان‌ها نقطه کوچکی از این تغییرها خواهند بود و کل ساختار اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور تغییر خواهد کرد. در واقع به زودی فضای مجازی، دنیای واقعی را با تغییرهای زیادی مواجه می‌کند.

تلگرام طلایی

تلگرام طلایی

مشکل پیام رسان‌ها بحث امنیت عمومی است

معاون مرکز ملی فضای مجازی در ادامه گفت طبق آخرین جلسه‌ای که در مرکز ملی فضای مجازی برگزار کردیم نتایج ارزیابی از پیام رسان‌ها اعلام شد و از مدیران پیام رسان‌ها درخواست کردیم که برنامه‌های خود را بیان کنند. در این ارزیابی‌ها فقط موضوع فنی عنوان نشد، بلکه موضوع‌هایی چون امنیت عمومی و مردم نیز مورد بررسی قرار گرفتند. در واقع قصد داشتیم آن‌ها برنامه‌های خود را مطرح کنند تا مشکلاتشان را برطرف کنیم، اما از 7 پیام رسان فقط 2 پیام رسان برنامه خود را ارائه کردند و یکی از آن‌ها نیز به صورت غیرحضوری برنامه خود را برای ما ارسال کرد. اخیرا معاون وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در توییتر، نتایج یک نظرسنجی را در خصوص اعتماد به پیام رسان های داخلی منتشر کرد که پس از دیدن این نظرسنجی به رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کردم این نظرسنجی‌ فقط بی‌اعتمادی مردم را بیشتر می‌کند و به صورت غیرمستقیم قصد دارد بگوید که مردم به پیام رسان های داخلی اعتماد ندارند.

موضوع حمایت از هاتگرام و طلاگرام

معاون مرکز ملی فضای مجازی در خصوص نسخه های غیررسمی تلگرام یعنی هاتگرام و طلاگرام اظهار کرد:

حدود یک ماه قبل گفتیم نظرمان این است که دیگر به هاتگرام و طلاگرام فرصت ندهیم، اما نمی‌دانیم با این‌که مرکز ملی فضای مجازی بالاترین جایگاه را در این حوزه دارد، چرا نظرمان دیده نمی‌شود. در واقع تصمیم گرفته شد اینترنت بدون فیلتر که در اختیار پیام رسان هاتگرام قرار گرفته تا پایان پاییز امسال متوقف شود، اما این‌که چرا این پیام رسان همچنان فعالیت دارد، سوالی است که قوه قضاییه باید به آن پاسخ بدهد. به طور کلی بسیاری از مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی اجرا نمی‌شود.
رضا تقی پور، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز عنوان کرد در 13 خردادماه سال 96 مصوبه ساماندهی پیام رسان های بومی تصویب شد که تاکنون بند 2 این طرح اجرا نشده و مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند. همچنین سیاست‌های مشخص و قوانینی برای مدیریت اطلاعات که اساس بسیاری از کسب‌و‌کارها است تعیین شده بود که تاکنون این مصوبه ملی هم به صورت کامل اجرا نشده است. حدود 3 سال پیش قرار شده بود که اطلاعات کلان در داخل کشور حفظ شود و این موضوع در شورای عالی فضای مجازی نیز مطرح شده بود، اما این مورد هم تاکنون به صورت کامل به اجرا نرسیده است.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
amer

سلام اقای عطایی عزیز.اقای عطایی نمای واقعی فیلم تبلیغاتی چند ثانیه ایXPERIA XZ4انتشار یافته بی نظیره

Amir Hossein

حدود یک ماه قبل گفتیم نظرمان این است که دیگر به هاتگرام و طلاگرام فرصت ندهیم، اما نمی‌دانیم با این‌که مرکز ملی فضای مجازی بالاترین جایگاه را در این حوزه دارد، چرا نظرمان دیده نمی‌شود. در واقع تصمیم گرفته شد اینترنت بدون فیلتر که در اختیار پیام رسان هاتگرام قرار گرفته تا پایان پاییز امسال متوقف شود، اما این‌که چرا این پیام رسان همچنان فعالیت دارد، سوالی است که قوه قضاییه باید به آن پاسخ بدهد. به طور کلی بسیاری از مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی اجرا نمی‌شود.

مملکت بی قانون باشه همین میشه دیگه

CAPCOM

خوردند و بردند و سوزاندن و غارت کردن و کشتن و تجاوز کردن
و خدا همینجور داره نگاه میکنه و میخنده به ریش مردمی که که موقع رای دادن پشت هم صف میکشن و با حوصله میرن رای میدن اما همون مردم حوصله صف نونوایی رو ندارن خخخخخ
مردم حقتونه بخورید

علی شیخ زاده

دست ب سر کردن مردم تا چه حد 😑
اینا مردم رو چی فرض کردن خدایی
البته مردم هم تا به امروز واقعا ثابت کردن که چی هستن

Jahandar

اینام رسما مردمو اسکل کردن و هکش وکش برا م.ل.ت راه انداختن 🤢😷😒😒😒

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)