اگر به اسامی بزرگ حاضر در بازار نگاه کنید و بترسید که به آن وارد شوید، از فرصتهای بزرگ موجود بیبهره خواهید ماند. مثلا بازار موبایل افریقا یکی از نمونههای بارز این صحبت است. با بررسی پرفروش ترین برندهای موبایل بازار موبایل افریقا در چارک سوم ۲۰۲۴ میتوان دید که چطور یک مجموعه نسبتا نوپا توانسته از فرصتهای موجود نهایت بهره را ببرد و غولی مانند سامسونگ را هر سال ضعیفتر کند.
موسسه Canalys گزارش خود را برای بازار گوشیهای هوشمند افریقا در سه ماهه سوم 2024 منتشر کرده است. این گزارش نشان دهنده رشد متوسط 3 درصدی نسبت به سال قبل و پیش بینی رشد 1 درصدی برای کل سال 2025 است. این کاهش رشد تا حد زیادی به دلیل عدم قطعیتهای اقتصادی منطقه است.
علیرغم رشد اندک بازار در این قاره، وضعیت در بازار کشورها متفاوت است. به عنوان مثال، مصر رشد چشمگیر 34 درصدی را برای سومین سه ماهه متوالی و به دلیل ظرفیت تولید محلی قوی در طول سال 2024 نشان میدهد.
از سوی دیگر نیجریه که بزرگترین بازار آفریقا است، تنها یک درصد رشد کرد. این عمدتاً به دلیل کاهش ارزش ارز این کشور است که از ابتدای سال میلادی تا کنون تقریباً 70 درصد کاهش پیدا کرده است.
پس از رشد قوی آفریقای جنوبی در شش فصل گذشته، بازار گوشیهای هوشمند در این کشور شاهد کاهش شدید ۱۰ درصدی بود. باز هم، عدم قطعیتهای اقتصادی دلیل اصلی هزینه کمتر کاربران برای خرید موبایل جدید بوده است. کنیا و مراکش نیز به ترتیب کاهش فروش ۱۰ و ۲۴ درصدی را تجربه کردند.
برند Transsion همچنان به رهبری بازار آفریقا ادامه میدهد و ۵۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. در حقیقت از هر ۲ موبایلی که در افریقا فروخته شده، یکی مربوط به گروه برندهای Transsion است.
گروه برندهای Transsion شامل ۳ برند زیر میشود:
این گروه با وجود شرایط بازار، رشد ثابت 8 درصدی را ثبت می کند. فروش سامسونگ به دلیل تقاضای کم در کشور آفریقای جنوبی (که معمولاً یکی از بزرگترین بازارهای این شرکت در قاره آفریقا است) 30 درصد کاهش یافت.
شیائومی همچنین موفق شد ۱۳ درصد رشد کند و علیرغم رشد چشمگیر 101 درصدی Realme، رشد 287 درصدی Honor بی بدیل است. در همین حال، اوپو 22 درصد فروش بیشتری نسبت به سال قبل به دست آورد.
اگر به گزارش مدت مشابه سال قبل همین بازار توجه کنید، میبینید که سهم سامسونگ از بازار موبایل افریقا از ۵.۳ به میلیون در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به ۴.۶ میلیون در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ و حالا به ۳.۲ میلیون در مدت مشابه سال ۲۰۲۴ میرسد! این یک افت شدید برای برند کرهای بوده اما دیگر برندهای اندرویدی موجود در بازار افریقا به رشد خود ادامه میدهند.
بازار موبایل افریقا در دست برندهایی است که در کشور ما تقریبا وجود ندارند!
نظر شما درباره سلیقه کاربران قاره افریقا در خرید موبایل چیست؟ فکر میکنید Samsung بتواند دوباره در این بازار پا بگیرد؟