حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استفاده از GPU هوش مصنوعی Nvidia در تراشه های پرچمدار مدیاتک محتمل است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، شایعات

همکاری با برندهای شناخته شده بازار تراشه‌های گرافیکی موضوع جدیدی نیست. پیش از این خبر همکاری سامسونگ و AMD را در تراشه‌های اگزینوس داشتیم و حالا نوبت به همکاری مدیاتک و Nvidia است. شایعه جدید می‌گوید که استفاده از GPU هوش مصنوعی Nvidia در تراشه های پرچمدار مدیاتک محتمل است.

همکاری مدیاتک و Nvidia

هوش مصنوعی در حال شکل گیری است تا یک کاتالیزور عالی برای بسیاری از مشاغل باشد. انویدیا هم می‌تواند جز این مشاغل باشد. این برند در طول سال ۲۰۲۲ با مشکلات مالی روبرو بوده، اما امیدوار است با تطبیق بیشتر فناوری‌های سخت‌افزاری خود برای تقویت قدرت محاسباتی هوش مصنوعی، اوضاع را تغییر دهد.

این راهبرد جدید در درجه اول بر روی دیتاسنتر و فناوری‌های ابری انویدیا تأثیر می گذارد، اما ممکن است به محصولات مصرف‌کننده نهایی مانند پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ نیز برسد.

کاربران رایانه‌های شخصی می‌توانند با قدرت استنتاج هوش مصنوعی ارائه شده توسط هسته‌های Tensor که در چند نسل گذشته در پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX ادغام شده‌اند، این فناوری را تست کنند. همچنین به نظر می‌رسد که کاربران گوشی‌های هوشمند ممکن است به زودی بتوانند از فناوری‌های مشابه بهره ببرند

در جدیدترین گزارش منتشر شده می‌شنویم که پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا را می‌توان در چیپست‌های موبایل پرچم‌دار ۲۰۲۴ مدیاتک دید.

Nvidia

Nvidia

این یک فرصت عالی برای اثبات آن است که معماری‌های GPU دسکتاپی را می‌توان با تراشه‌های گوشی‌های هوشمند تطبیق داد. AMD و سامسونگ کار مشابهی را با Exynos 2200 که یک پردازنده گرافیکی RDNA 2 را در خود ادغام می‌کند، امتحان کردند. عملکرد گرافیکی این تراشه مانند رقبا بود اما در مجموع عملکرد کلی تراشه و در مقایسه با تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام یا نماینده‌های سری A اپل ضعیف بود.

بنچمارک GPU AMD در تراشه اگزینوس سامسونگ : هم قد اپل A14

باید دید که آیا انویدیا می‌تواند معماری پیچیده‌ای مانند Ada Lovelace را تغییر دهد و آن را کوچک‌سازی کرده تا نسبت به راه‌حل‌های رقیب دستاوردهای عملکردی معناداری داشته باشد یا نه.

جدا از بخش GPU، تراشه مدیاتک از عملکرد هوش مصنوعی تقویت شده نیز بهره خواهد برد. در حال حاضر، پیاده سازی هوش مصنوعی مدیاتک در پرچمدار Dimensity 9200 از آنچه که توسط کوالکام با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ارائه شده است عقب مانده است. اگر مدیاتک بتواند در عملکرد مزیتی را نسبت به راه‌حل‌های پرچمدار کوالکام داشته باشد، برندهای گوشی های هوشمند بیشتری آن را خواهند پسندید.

البته منبع گزارش اشاره می کند که MediaTek چنین شایعاتی را رد کرده است. با این حال تحقق چنین گزارشی با توجه به همکاری مدیاتک قبلی با انویدیا، خیلی دور از ذهن نیست. مدیاتک پیش ازاین پردازنده های گرافیکی انویدیا را با برخی تراشه‌های مبتنی بر Arm طراحی شده برای کروم بوک ها همراه کرده بود.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید مدیاتک می‌تواند با همکاری Nvidia در بازار تراشه‌های پرچمدار موبایلی، خواستنی تر شود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)