حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام رسما معرفی شد: قوی‌تر و بهینه‌تر با پشتیبانی از Wi-Fi 7 و ری‌تریسینگ

کمپانی کوالکام با برگزاری کنفرانس خود در هاوایی، به‌طور رسمی از نسل جدید تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 (Snapdragon 8 Gen 2) رونمایی کرد. این چیپست با یک هسته Cortex-X3، چهار هسته Cortex-A715 و سه هسته Cortex-A510، پردازنده گرافیکی Adreno 740، یک ISP جدید Spectra، پشتیبانی از حافظه UFS 4.0 و Wi-Fi 7 همراه شده است. به‌گفته‌ی کوالکام، پردازنده جدید تا پایان سال 2022 به‌صورت تجاری در دسترس خواهد بود.

تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

اسنپدراگون 8 نسل 2 به‌طور رسمی با کد SM8550-AB شناخته می‌شود و بر اساس فرایند 4 نانومتری پیشرفته TSMC ساخته شده است. در اینجا به جزئیات بیشتری در مورد این چیپست اشاره می‌کنیم:

پردازنده (CPU) و پردازشگر گرافیکی (GPU)

کوالکام در Snapdragon 8 Gen 2 بر روی بهبود بهره‌وری انرژی تمرکز کرده است، اما تراشه جدید همچنان سرعت قابل‌توجهی را به‌همراه دارد. سه CPU جدید Kryo تا 35 درصد عملکرد بالاتر و تا 40 درصد بهره‌وری بیشتری را ارائه می‌دهند.

این شرکت همچنین با اسنپدراگون 8 نسل 2 کار جالبی انجام داده است که ما معمولاً آن را نمی‌بینیم و این تغییری در چیدمان هسته است. کوالکام به‌جای ترکیب 1+3+4 معمولی که در بسیاری از چیپست‌ها می‌بینیم، 1+4+3 را انتخاب کرده است. این به‌معنای یک هسته اصلی، چهار هسته عملکردی و سه هسته بازدهی است.

با وجود اینکه مشابه بودن فرکانس هسته‌ها با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 است، ترکیب هسته‌ها این‌طور نیست. هسته اصلی Kryo بر اساس Cortex-X3 با فرکانس 3.19 گیگاهرتز (به‌طور دقیق 3.1872 گیگاهرتز) کار می‌کند تا عملکرد تک‌هسته‌ای بالایی را ارائه دهد. طبق گفته‌ی Arm، در 3.3 گیگاهرتز، Cortex-X3 در عملیات تک‌هسته‌ای 25 درصد سریع‌تر از Cortex-X2 در 2.9 گیگاهرتز کار می‌کند.

بااین‌حال، این بار از چهار هسته عملکردی (درمقایسه با سه هسته نسل پیشین) استفاده شده است (شامل دو هسته Cortex A715 و دو هسته Cortex A710 هر دو جفت با فرکانس 2.8 گیگاهرتز) تا بارهای کاری چندهسته‌ای را بهتر مدیریت کند.

درنهایت، سه هسته بازدهی Cortex-A510 (درمقایسه با چهار هسته نسل پیشین) با فرکانس 2.0 گیگاهرتز وجود دارد.

لازم‌به‌ذکر است که از میان موارد بالا، تنها دو هسته عملکردی A710 از 32 بیت پشتیبانی کرده و شش هسته دیگر همگی تنها از برنامه‌های 64 بیتی پشتیبانی می‌کنند.

در حالی که کوالکام تراشه جدید خود را به‌عنوان یک ترکیب 1+4+3 تبلیغ می‌کند، این چیپست بیشتر شبیه به یک سیستم 1+2+2+3 است. شایان‌ذکر است که تمامی اطلاعات کارایی و عملکردی که کوالکام به‌اشتراک گذاشته، در مقایسه با اسنپدراگون 8 نسل 1 است و نه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1. بنابراین جالب خواهد بود که ببینیم اسنپدراگون 8 نسل 2 چه بهبود عملکری را نسبت‌به 8 پلاس نسل 1 ارائه می‌کند.

Gen 2 از فناوری‌های حافظه جدید و سریع‌تر پشتیبانی می‌کند. برای حافظه رم ما شاهد استفاده از LPDDR5X با فرکانس 4200 مگاهرتز هستیم (درمقایسه با LPDDR5 با 3200 مگاهرتز). برای ذخیره‌سازی نیز از فرمت جدید UFS 4.0 (بالاتر از UFS 3.1) استفاده شده است.

پردازنده گرافیکی جدید Adreno 740 تا 25 درصد عملکرد قوی‌تر و تا 45 درصد بازده انرژی بیشتری را وعده داده و همچنین پشتیبانی سخت‌افزار از ری‌تریسینگ (Ray Tracing) را به پلتفرم اسنپدراگون اضافه می‌کند. اکنون که سخت‌افزار ردیابی پرتو از تولیدکنندگان اصلی چیپست برای اندروید در دسترس می‌باشد، ممکن است شاهد استقبال توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل از فناوری جدید مانند رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها باشیم. همچنین، این GPU اولین پردازنده گرافیکی است که از Vulkan 1.3 (به‌همراه OpenGL ES 3.2) پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 می‌تواند نمایشگرهایی با وضوح +QHD و رفرش‌ریت 144 هرتز یا 4K و 60 هرتز را هدایت کند. همچنین از نمایشگرهای خارجی تا 4K و 60 هرتز (با گستره رنگ 10 بیتی، +HDR10 و Dolby Vision) پشتیبانی می‌کند. کوالکام همچنین سرانجام رمزگشایی ویدیوی AV1 را نیز در تراشه جدید خود فعال کرده است؛ شامل پخش محتوایی با وضوح 8K و نرخ 60 فریم‌برثانیه به‌همراه پشتیبانی از HDR.

تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

دوربین‌

کوالکام به خود می‌بالد که حسگرهای سونی با همپوشانی دیجیتال HDR (DOL-HDR) و سنسور 200 مگاپیکسلی HP3 سامسونگ برای کار با ISP اسنپدراگون بهینه شده‌اند. مانند نسل قبلی، Gen 2 یک ISP سه‌گانه 18 بیتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند تا سه دوربین 36 مگاپیکسلی (30 فریم‌برثانیه) را به‌طور همزمان یا یک دوربین تکی 200 مگاپیکسلی را اداره کند. همچنین سنسورهای 108 مگاپیکسلی اکنون با تأخیر شاتر صفر پشتیبانی می‌شوند.

برای ویدیو، این چیپست می‌تواند فیلم‌های 8K HDR با نرخ 30 فریم‌برثانیه (و ثبت عکس‌های 64 مگاپیکسلی به‌طور همزمان)، 4K با نرخ 120 فریم‌برثانیه و همچنین فیلم‌های اسلوموشن (720p با نرخ 960 فریم‌برثانیه) را ضبط کند. اسنپدراگون 8 نسل 2 از چندین فرمت HDR ازجمله HDR10+ ،HLG و Dolby Vision پشتیبانی کرده و با استفاده از حسگرهای DOL، می‌تواند تا چهار نوردهی را برای هر فریم ویدیو ثبت کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام

اتصالات

اسنپدراگون 8 نسل 2 به مودم جدید اسنپدراگون X70 مجهز شده است که از mmWave و sub-6GHz 5G پشتیبانی می‌کند. حداکثر سرعت دانلود آن 10 گیگابیت‌برثانیه و حداکثر uplink نیز 3.5 گیگابیت‌برثانیه (مشابه با نسل قبلی) است.

این مودم از عملکرد Dual-SIM، Dual-Active (DSDA) پشتیبانی می‌کند که در آن دو سیم‌کارت 5G (یا 5G+4G) به‌طور همزمان فعال هستند.

به‌لطف سیستم جدید FastConnect 78000، تراشه جدید اتصال محلی ویژگی‌های استاندارد Wi-Fi 7 آینده (802.11be) را به‌ارمغان می‌آورد که سرعت آن به 5.8 گیگابیت‌برثانیه می‌رسد. استاندارد جدید علاوه‌بر سرعت، تأخیر را نیز کاهش می‌دهد.

سیستم FastConnect جدید همچنین دارای پشتیبانی از اتصال بلوتوث 5.3 بوده و با جدیدترین سیستم صدای اسنپدراگون می‌تواند پخش موسیقی بدون افت کیفیت 48 کیلوهرتز و همچنین کمترین تأخیر 48 میلی‌ثانیه را برای بازی ارائه دهد.

در ادامه ویژگی خاصی برای اتصالات سیمی وجود ندارد و تراشه پرچمدار کوالکام می‌تواند USB 3.1 را با شارژ سریع نسل 5 (که تنها نوعی از استاندارد USB Power Delivery است) انجام می‌دهد.

هوش مصنوعی

پردازنده جدید Hexagon برای اولین بار در تراشه موبایل کوالکام از فرمت INT4 پشتیبانی می‌کند. این مورد نوید 60 درصد عملکرد بهتر در هر وات نسبت به تکنیک‌های قبلی را می‌دهد.

Hexagon به‌طورکلی سریع‌تر بوده و کوالکام ادعا می‌کند که عملکرد هوش مصنوعی، اکنون 4.35 برابر نسبت‌به اسنپدراگون 8 نسل 1 سال گذشته افزایش یافته است. این قدرت را می‌توان با تشخیص اینکه کدام قسمت‌های تصویر مربوط به چهره، مو، لباس، پس‌زمینه و غیره است و اعمال پردازش متفاوت روی آن‌ها در نرم‌افزار دوربین کمک کرد.

گوشی‌هایی که به‌زودی با اسنپدراگون 8 نسل 2 عرضه می‌شوند

اسنپدراگون 8 نسل 2 توسط سازندگان بزرگ اندرویدی به‌کار گرفته خواهد شد. کوالکام در بیانیه مطبوعاتی خود موارد زیر را فهرست کرده است: Asus ROG ،Honor ،iQOO ،Motorola ،nubia ،OnePlus ،Oppo ،Red Magic ،Sharp ،Sony ،vivo ،Xiaomi ،Meizu و ZTE.

این شرکت همچنین در ادامه می‌گوید که اولین گوشی‌های مبتنی‌بر Snapdragon 8 Gen 2 تا پیش از پایان سال جاری میلادی در دسترس خواهند بود، اما اعلام نکرده است که کدام سازنده برای اولین بار از این چیپست استفاده می‌کند. همچنین در این رویداد هیچ صحبتی از همکاری احتمالی کوالکام با سامسونگ به‌منظور عرضه انحصاری سری گلکسی S23 با تراشه پرچمدار کوالکام به‌میان نیامد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی