حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم عامل iOS 16.1 و iPadOS 16.1 درگیر مشکلات امنیتی زیادی هستند

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | iOS، اپل، اخبار، امنیت

اپل همواره یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه نرم‌افزار بوده است و داشان یک اکوسیستم سیستم اختصاصی و پر امکانات، بیانگر توانایی زیاد این شرکت است. اما همه چیز در مورد آن، بی عیب و نقص به نظر نمی‌رسد و گویا سیستم عامل iOS 16.1 و iPadOS 16.1 درگیر مشکلات امنیتی زیادی هستند. با ترنجی همراه باشید.

سیستم عامل iOS 16.1 و iPadOS 16.1 درگیر مشکلات امنیتی زیادی هستند

اپل آپدیت‌های iOS 16.1 و iPadOS 16.1 را برای آیفون‌ها و آیپدهای واجد شرایط عرضه کرده است. iPadOS 16.1 اولین فرصتی بود که کاربران به نسخه پایدار این سیستم عامل یعنی نسخه شانزدهم آن دسترسی داشته باشند. اما پس از گذر از همه این موارد، اپل از عرضه iPadOS 16 صرف نظر کرده است. آخرین به‌روز رسانی نشان می‌دهد که بسیاری از باگ‌ها و مشکلات موجود را برطرف می‌کند.

مشکلات امنیتی iOS 16.1

با این حال، به نظر می‌رسد که این نسخه‌های جدید خالی از عیب و اشکالات جدید نیستند. علاوه بر این، این آپدیت‌ها مشکلات جدی و مهمی را به همراه دارند. طبق گزارشی از Economic Times و به توصیه تیم واکنش اضطراری رایانه‌ای هند (Cert-IN)، گویا خبرهای بدی در مورد این دو سیستم عامل وجود دارد. زیرا آن‌ها از یک حقیقت تکان دهنده پرده برداری کرده‌اند. آخرین به‌روز رسانی iOS و iPadOS نقص‌های مختلفی را در سیستم عامل آیفون‌ها و آیپدهای اپل نشان می‌دهد.

این مشکلات شامل دسترسی‌هایی هستند که به هکرها اجازه می‌دهد تا از راه دور به داده‌های خصوصی کاربر دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند کد دلخواهی را اجرا کرده و آدرس رابط را جعل کنند. هکرها حتی می‌توانند برنامه‌های خاصی را بر روی دستگاه قربانی به صورت از راه دور اجرا کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که آیفون‌ها و آیپدهای دارای سیستم عامل iOS 16.1 و iPadOS 16.1 مشکلات امنیتی بزرگی دارند.

سیستم عامل iOS 16.1

Cert-IN در گزارش خود گفته است که چندین آیفون و آیپد اپل دارای iOS 16.1 و نسخه‌های قبل از iOS 16.0.3 در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند. این مشکل همچنین مربوط به دستگاه‌هایی است که دارای iPadOS با نسخه‌های قبل از آخرین نسخه ۱۶.۱ هستند. هنگامی که صحبت از iOS می‌شود، نقص امنیتی در نسخه‌های قبلی ۱۶.۰.۳ وجود دارد.

وقتی صحبت از دستگاه‌های واقعی می‌شود، آیفون ۸ و نسخه‌های بعدی تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته‌اند. در بخش آیپدها که شامل مدل‌های Pro Call، نسل سوم Air و نسخه‌های جدیدتر و استاندارد از نسل پنجم به بعد است و آیپد مینی نسل پنجم و نسخه‌های بعدی آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع همه این دستگاه‌ها در این لیست قرار دارند.

مشکلات امنیتی iOS 16.1

به گفته خبرگزاری GizChina، شدت مشکلات امنیتی بسیار بالاست و به دلیل برخی از کنترل‌های امنیتی در مؤلفه AppleMobileFileIntegrity و موارد دیگر، این مشکلات بسیار حائز اهمیت هستند. یک مهاجم می‌تواند از این ارادات امنیتی سوء استفاده کند و قربانی را متقاعد کند که یک فایل یا برنامه ویژه را در آیفون یا آیپد خود باز کند. این فایل‌ها ممکن است در ظاهر خوب به نظر برسند، با این حال، کد آن‌ها شامل یک سری دستورات سیستم عامل است که کد خاصی را فعال می‌کند.

اگر مهاجم موفق به دسترسی به دستگاه قربانی شود، می‌توان از این آسیب‌پذیری‌هایی که به مهاجم اجازه دسترسی به داده‌های حساس را می‌دهد، استفاده‌های مختلفی کرد. در میان چیز‌های دیگر، لازم به ذکر است که در Safari (نسخه‌های قبل از ۱۶.۱) نیز مشکلات امنیتی زیادی وجود دارد. اگر نمی‌دانید این برنامه چیست، باید بگوییم که در واقع سافاری مرورگر اصلی آیفون‌های اپل، آیپدها و سایر دستگاه‌های این شرکت است. این آسیب پذیری‌ها به مهاجم اجازه می‌دهد تا URL ها را جعل کند و از این طریق می‌توانند به امنیت کاربران خدشه وارد کنند. نظر شما کاربران ترنجی درباره مشکلات امنیتی سیستم عامل iOS 16.1 و iPadOS 16.1 چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان