حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بازگشت فورتنایت به iOS در سال جاری محتمل است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، بازی، شایعات

ماجرای دعوی حقوقی اپل و اپیک گیمز طی چند وقت اخیر به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات حوزه تکنولوژی تبدیل شد. این موضوع رویکرد عریان اپل در انحصارگرایی را نشان می‌داد. ماجرا در نهایت تا جایی پیش رفت که فورتنایت از اپ استور ممنوع شد. حالا گویا بعد از مدت‌ها، باید شاهد بازگشت فورتنایت به iOS در سال جاری باشیم. با ترنجی همراه شوید.

بازگشت فورتنایت به iOS تا چه اندازه ممکن است؟!

چند سال پیش، تیم سوئینی (Tim Sweeney)، مدیر عامل اپیک گیمز، یک کمپین حقوقی علیه اپل و سیاست‌های آن در اپ استور آغاز کرد. این مخالفت به سرعت تبدیل به یک دعوای حقوقی علیه اپل تبدیل شد و منجر به حذف فورتنایت از اپ استور به دلیل نقض قوانین این پلتفرم شد. فورتنایت، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های بتل رویال جهان و همچنین پرفروش‌ترین بازی سه سال پیش در فروشگاه اپل، حالا دیگر در دستگاه‌های آیفون موجود نبود.

حداقل، نه از طریق اپ استور. پس از آن همه سال مبارزه حقوقی، به نظر می‌رسد که این بازی در حال بازگشت به دستگاه‌های iOS است. گویا در واقع اپل با iOS 17، راه را برای بازگشت فورتنایت هموار خواهد کرد. تیم سوینی سال جدید میلادی را با یک توییت راز آلود شروع کرده و در آن گفته است که سال آینده در iOS …. . پس از این پست، تصویری از یک شخصیت Fortnite منتشر شد که به آتش‌ بازی‌هایی نگاه می‌کند که سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

بازگشت فورتنایت به iOS

حال سوال این است که آیا اپل و اپیک گیمز به توافق رسیده‌اند؟ یا شاید یکی از سیاست‌های اپل تغییر کرده است؟ ظاهرا هیچ کدام از این موارد رخ نداده است. واقعیت این است که شایعاتی به یک ویژگی جدید در iOS 17 اشاره می‌کند. طبق گزارش‌ها، اپل به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را روی iOS از طریق ویژگی SideLoading (نصب مستقیم از طریق فایل) بارگذاری کنند. علاوه بر این، حتی ممکن است فروشگاه‌های شخص ثالث بیشتری شروع به فعالیت کنند. قاعدتا این موضوع چیزی نیست که از اراده آزاد اپل ناشی شود. زیرا عملکرد این شرکت باید با قانون جدید DMA (قانون بازارهای دیجیتال) در اروپا مطابقت داشته باشد.

با توجه به این قانون و ویژگی جدید شایعه شده آن، Epic Games ممکن است بتواند Fortnite را به دستگاه‌های iOS بازگرداند. تنها نکته که شاید برای برخی جالب نباشد، این است که Fortnite از اپ استور در دسترس نخواهد بود و به نظر می‌رسد این موضوع خبر خوشی برای اپیک گیمز باشد. اگر اپل در iOS 17 واقعا به فروشگاه‌های شخص ثالث اجازه فعالیت دهد، Epic Games می‌تواند از این موضوع برای بازگرداندن بازی محبوب خود به این پلتفرم استفاده کند.

بازگشت فورتنایت به iOS

بی شک این موضوع خبر خوبی برای طرفداران این بازی خواهد بود. البته در حال حاضر همه چیز بر اساس حدس و گمان است، اما به نظر می‌رسد توییت مرموز سوینی بر اساس قانون جدید اروپا است که اپل را مجبور به این کار می‌کند. اگر اپل در حال تغییر iOS برای رعایت قانون جدید DMA باشد، آنگاه تغییرات برای همه ملموس خواهد بود.

به گزارش وب سایت خبری GizChina، فورتنایت در آگوست ۲۰۲۲ از اپ استور حذف شد. Epic Games از سیستم خرید درون‌ برنامه‌ای اپل و حاشیه سود آن راضی نبود. این شرکت یک گزینه پرداخت مستقیم در بازی ایجاد کرد و قوانین App Store را در این فرآیند زیر پا گذاشت. اپل این بازی را از فروشگاه خود حذف کرد و Epic را به دلیل نقض قوانین خود مقصر دانست. اپیک گیمز نیز هرگز این موضوع را نپذیرفت و شکایتی را علیه اپل تنظیم کرد تا این شرکت را مجبور به تغییر سیاست‌های خود کند.

بازگشت فورتنایت به iOS

تصمیم دادگاه در سپتامبر ۲۰۲۱، اپل را ملزم می‌کند که به توسعه دهندگان اجازه دهد لینک‌های درون برنامه‌ای را به وب سایت‌های خارجی خود اضافه کنند. در نتیجه، نیازی نیست همیشه از پلتفرم خریدهای درون برنامه‌ای اپل استفاده کنند. اما هم اپل و هم اپیک به این تصمیم اعتراض دارند. Epic به سیستم کنترل‌گر اپل بر روی iOS معترض است و می‌گوید که فروشگاه‌های شخص ثالث باید در آیفون مجاز به فعالیت باشند.

از سوی دیگر، اپل می‌گوید که iOS به لطف تصمیم خود برای حفظ انحصار اپ استور، یکی از امن‌ترین سیستم‌ عامل‌های تلفن همراه است. ما کنجکاو هستیم که ببینیم اوضاع در سال ۲۰۲۳ چگونه پیش خواهد رفت و آیا Fortnite واقعا به iOS باز می‌گردد یا خیر. نظر شما کاربران ترنجی درباره بازگشت فورتنایت به iOS چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان