حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سرقت اطلاعات پروژه تایتان اپل مهندس سابق آن را احتمالا به ۱۰ سال زندان محکوم می‌کند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، خودرو، فناوری‌های نوین

پروژه خودروی خودران اپل مدت‌هاست که مورد توجه رسانه‌های مختلف جهان است. ساخت یک خودرو برقی خودران توسط اپل موضوعی است که مدت‌ها مورد بحث است. اما گویا اخیرا مشکلاتی نیز در حال رخ دادن است. زیرا سرقت اطلاعات پروژه تایتان اپل مهندس سابق آن را احتمالا به ۱۰ سال زندان محکوم می‌کند. با ترنجی همراه باشید.

سرقت اطلاعات پروژه تایتان اپل مهندس سابق آن را احتمالا به ۱۰ سال زندان محکوم می‌کند

همه شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری، هنگام استخدام افراد برای پروژه‌های محرمانه خود قوانین سختگیرانه‌ای دارند. با این حال، تا به امروز، هیچ یک از آن‌ها نتوانسته‌اند از نشت و لو رفتن اطلاعات جلوگیری کنند. این موضوع حالا به اپل بیش از گذشته اشاره دارد. اخیرا خبرگزاری CNBC گزارش داده است که یک مهندس سابق اپل به سرقت اسرار تجاری از این شرکت مستقر در کوپرتینو مجرم شناخته شده است. در دادگاه فدرال سن خوزه، شیائولانگ ژانگ گفت که اسرار تجاری پروژه تایتان اپل را دزدیده است. او ممکن است با ۱۰ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی روبرو شود.

سرقت اطلاعات پروژه تایتان اپل

در واقع او برای خیانت به اپل، دست به هر کاری زده است. در سال ۲۰۱۸، مهندس اپل از این شرکت مرخصی والدین گرفت و در این مدت از چین دیدن کرد. زمانی که تعطیلات قرار بود به پایان برسد، ژانگ به اپل اطلاع داد که دیگر باز نخواهد گشت. این اقدام کاری عجیب بود، زیرا وی در چین ماند و به XMotors، یعنی یک استارت آپ چینی که فناوری خودران خودروها را توسعه می‌دهد، پیوست. همه این‌ کارها برای اپل عجیب بود و در نهایت این شرکت تصمیم گرفت تا تحقیقاتی را توسط تیم امنیتی محصول جدید خود انجام دهد. به طور ویژه، این شرکت شروع به ردیابی فعالیت شبکه او و دستگاه‌های اپل کرد.

مهندس اپل چگونه داده ها را سرقت کرد؟

در مورد فعالیت این شخص در اپل، باید گفت که ژانگ روی چندین محصول کار کرده است، مانند طراحی و آزمایش بردهای مدار که می‌توانند اطلاعات حسگرهای مختلف را تجزیه و تحلیل کنند. با این حال، مهم ترین پروژه‌ای که وی روی آن کار کرده است، پروژه تایتان بود که شامل چندین فناوری برای خودروهای خودران است. با انجام تحقیقات، مشخص شد که ژانگ قبل از خروجش، هزاران فایل را از سرورهای اپل سرقت کرده است.

سیستم عامل مخصوص ماشین خودران اپل توسط این شرکت در دست توسعه است

به گفته GizChina، در میان آن‌ها، تیم امنیتی محصول جدید اپل یک سند ۲۵ صفحه‌ای با شماتیک‌های مهندسی یک برد مدار برای یک وسیله نقلیه خودران پیدا کرد. به علاوه، اسنادی در مورد نمونه اولیه و تست سخت افزار وجود داشت. با این حال، عمل و حرکت او هوشمندانه نبوده است. ژانگ حدود ۲۴ گیگابایت داده بسیار بسیار مهم را از طریق AirDrop به لپ تاپ همسرش منتقل کرده است. حتی بدتر از آن، او بردهای مدار و سرور را از آزمایشگاه خودروهای خودران شرکت نیز سرقت کرده است.

با این وجود باید پرسید که آیا او فکر می‌کرده که کسی متوجه سرقتی به این بزرگی نمی‌شود؟ در سال ۲۰۱۸، اپل ژانگ را متهم کرد، اما او به گناه خود اعتراف نکرد. اکنون، همانطور که منبع ادعا می‌کند، او این کار را کرده است. این حکم در نوامبر (آبان ماه) صادر خواهد شد. به احتمال زیاد، او با ۱۰ سال زندان و جریمه ۲۵۰ هزار دلاری مواجه خواهد شد. نظر شما درباره سرقت اطلاعات پروژه تایتان اپل و محکومیت مهندس سابق این شرکت چیست؟

آپدیت: مهندس سابق اپل به جرم سرقت اسناد مربوط به ماشین اپل اعتراف کرد

به گزارش CNBC، یکی از کارمندان سابق اپل به نام Xiaolang Zhang که در ژوئیه ۲۰۱۸ توسط ماموران فدرال و درست زمانی که قصد داشت از سن خوزه به چین پرواز کند، دستگیر شده بود، روز گذشته در دادگاه فدرال در سن خوزه به جرم خود اعتراف کرد. ژانگ به سرقت فایل‌های رایانه‌ای که حاوی اسرار بخش خودروهای اپل بود متهم شد. همانطور که قبلا ذکر شد، ژانگ با محکومیت ۱۰ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی مواجه بود و حالا این مهندس سابق اپل، خود به دزدی اسرار ماشین این شرکت اعتراف کرد.

قرار است این حکم در ۱۴ نوامبر اجرایی شود. اپل ادعا کرد که ژانگ یک سند داخلی ۲۵ صفحه‌ای را از سرورهای این شرکت دانلود کرده است که حاوی طرح های مهندسی یک برد مدار برای یک وسیله نقلیه خودران است. گفته می‌شود که او کتابچه‌های راهنمای مرجع و فایل‌های پی‌دی‌اف آن را گرفته است که شرح نمونه‌های اولیه خودرو و الزامات نمونه اولیه اپل را نشان می‌دهد. او از سال ۲۰۱۵ تا زمان دستگیری‌اش، برای اپل کار می‌کرد و آخرین سمت او در این شرکت به عنوان مهندس سخت‌افزار در تیم توسعه دهنده ماشین خودران اپل بود.

تصاویر احتمالی پروژه Apple Car

ژانگ روی مدیریت تیم محاسباتی پروژه خودروی خودران اپل کار می‌کرد که بردهای مدار را برای حسگرهای مورد نیاز پروژه، طراحی و آزمایش می‌کرد. طراح‌های شماتیک برد مداری که او در زمان دستگیری با خود داشت، یکی از ارزشمندترین اسرار مربوط به پروژه‌هایی است که بر فناوری پیشرفته تکیه دارند. حتی پس از گذشت چهار سال از دستگیری ژانگ در فرودگاه سن خوزه، اپل در مورد بخش توسعه ماشین الکتریکی خودران خود صادقانه صحبت کرده است. در اسناد شارژ پیدا شده توسط FBI در سال ۲۰۱۸، آمده است که ۵۰۰۰ کارمند اپل در آن زمان از این پروژه اطلاع داشتند و ۲۷۰۰ نفر به مواد اولیه و پایگاه داده این پروژه دسترسی داشتند.

نرم افزار داخلی مورد استفاده اپل به این شرکت کمک می‌کند تا کارمندانی را که از پروژه خاصی اطلاع دارند پیگیری کند و طبق شکایتی که در دادگاه ارائه شده است، مجبور می‌شوند آموزش محرمانه بودن را به صورت حضوری انجام دهند. ژانگ ابتدا مرخصی والدین گرفت و به چین سفر کرد، اما وقتی از آمریکا را ترک کرد دیگر به این کشور بازنگشت و در جای دیگری مشغول شد. او گفت که برای مراقبت از مادرش باید به چین برگردد. ژانگ به اپل گفته بود که قصد دارد برای شرکت خودروهای الکتریکی چینی Xmotors کار کند و اپل با مشکوک شدن به رفتار وی، بلافاصله دسترسی او را به شبکه این شرکت مسدود کرد.

اما اپل این اقدام را پس از آن انجام داد که ژانگ به پایگاه داده‌های شرکت برای دانلود اسناد و اطلاعات دسترسی پیدا کرده بود. او همچنین توسط سیستم تلویزیون مدار بسته اپل که بردهای مدار و سرور لینوکس را از آزمایشگاه خارج می‌کرد، گرفتار شد. یکی دیگر از کارمندان سابق اپل که متهم به سرقت اسرار تجاری Apple Car است نیز محاکمه خواهد شد.

ژانگ تنها کارمند سابق اپل نیست که سعی کرده اسرار بخش خودروی اپل را سرقت کند. جیژونگ چن متهم به سرقت اسرار تجاری از بخش خودروی اپل در اوایل سال ۲۰۱۹ است. این شهروند آمریکایی نیز قصد سفر به چین را داشت. در حالی که او توسط همان وکیل مدافع ژانگ وکالت می‌شود، برخلاف دومی، چن هنوز به جرم خود اعتراف نکرده است و تاریخ محاکمه هنوز تعیین نشده است.

سرقت اطلاعات پروژه تایتان اپل

در حالی که اوضاع در بخش خودروی اپل کمی کند به نظر می‌رسد و با توجه به اینکه سری آیفون ۱۴ تنها چند هفته تا معرفی خود فاصله دارد، ماه گذشته اخباری در این مورد منتشر شد. با انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه اپل تصمیم گرفته است از این پروژه منصرف شود، ظاهرا این شرکت، مهندس کهنه کار ۲۰ ساله این صنعت، یعنی لوئیجی تارابورلی را برای رهبری تیم طراحی خودرو استخدام کرد.

در لامبورگینی، تارابورلی مسئولیت داینامیک شاسی و خودرو را بر عهده داشت و روی مدل‌هایی مانند اوروس، هوراکان، آونتادور و هوراکان استراتو آفرود کار می‌کرد. او همچنین کارهایی را روی خودروی مفهومی Asterion انجام داد. در اوایل سال جاری، گمانه زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه اپل در حال توسعه یک سیستم عامل است که فقط برای Apple Car طراحی شده است و عملکردهای مهمی مانند ناوبری و کنترل خطوط، یکپارچه سازی Apple Music و تهویه مطبوع را کنترل می‌کند. به نظر شما چه زمانی ممکن است خودرو اپل برای عرضه جهانی آماده شود؟ بر اساس گزارش برخی منابع، سال ۲۰۲۵ تاریخ هدف اولیه اپل است، اما نمی‌توان چندان روی این تاریخ حساب باز کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان