حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلاش گوگل برای جدا کردن کسب و کارهای تبلیغ محور و انتقال آن‌ها به آلفابت

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، گوگل

گوگل یکی از شرکت‌های بزرگی است که مجموعه سرویس‌های متنوع و کاربردی زیادی را ارائه می‌دهد. در چند سال اخیر، درآمد شرکت‌هایی مانند گوگل بسیار زیاد شده است و همین موضوع، توجه قانون گذاران به مدل‌های درآمدی آن‌ها را بیشتر کرده است. به همین دلیل شاهد تلاش گوگل برای جدا کردن کسب و کارهای تبلیغ محور و انتقال آن‌ها به آلفابت هستیم. با ترنجی همراه باشید.

تلاش گوگل برای جدا کردن کسب و کارهای تبلیغ محور و انتقال آن‌ها به آلفابت

گوگل در نظر دارد بخش‌هایی از کسب‌وکارهای تحت مالکیت خود را که به فروش تبلیغات وابسته هستند، به واحدهای جداگانه‌ای که متعلق به شرکت مادر آلفابت است، تقسیم کند. این طرح برای دور نگه داشتن گوگل از قانون‌گذارانی طراحی شده است که دوست دارند انگشت اتهام خود را به سمت این شرکت‌ها نشانه رفته و آن‌ها را زیر ذره‌بین بررسی‌های ضد انحصارگری ببرند.

تلاش گوگل برای جدا کردن کسب و کارهای تبلیغ محور

چند ماه پیش، سناتورهای آمریکایی بر اتهامات احتمالی تضاد منافع در صنعت فناوری تبلیغات تمرکز کردند و امیدوار بودند که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل (که بر بخش عمده‌ای از بازار مسلط هستند) را به فعالیت‌های کوچک‌تر تجزیه کنند. طبق گزارش eMarketer، تبلیغ‌کنندگان قصد دارند امسال بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار برای قرار دادن تبلیغات دیجیتال آنلاین در سراسر جهان هزینه کنند.

احتمالا امسال گوگل بتواند ۲۹ درصد از بازار تبلیغات دیجیتال جهانی را در اختیار داشته باشد

در سال ۲۰۲۲، موسسه eMarketer انتظار دارد که درآمد تبلیغات دیجیتال گوگل به ۱۷۴.۸۱ میلیارد دلار در سراسر جهان برسد و ۱۷.۳ درصد، سود سالانه داشته باشد. این موضوع به گوگل ۲۹.۰ درصد از درآمد بازار تبلیغات دیجیتال در سراسر جهان را می‌دهد. فیسبوک با ۲۱.۴ درصد از سهم بازار، دومین بخش بزرگ تبلیغات دیجیتال را پس از گوگل دارد. واحد متا همچنین موضوع جلسات کنگره با تمرکز بر موضوعات ضد انحصارگری بوده است.

تلاش گوگل برای جدا کردن کسب و کارهای تبلیغ محور

حرکت گوگل به این سمت، در واقع یک حرکت هوشمندانه است. گوگل با کار بر روی طرح جدایی خود، می‌تواند نظر بیشتری در مورد نحوه تقسیم این شرکت داشته باشد. سخنگوی گوگل در ایمیلی به Search & Performance Marketing Daily نوشته است که ما به طور سازنده با قانون گذاران برای رسیدگی به نگرانی‌های آن‌ها تعامل داشته‌ایم. همانطور که قبلا نیز گفته‌ایم، ما هیچ برنامه‌ای برای فروش یا خروج از این تجارت نداریم و عمیقا متعهد به ارائه ارزش برای طیف گسترده‌ای از شرکای ناشر و تبلیغ کننده در یک بخش بسیار رقابتی هستیم.

گوگل مورد انتقاد قانونگذارانی قرار گرفته است که از این شرکت، وقتی به عنوان دلال و حراج کننده تبلیغات آنلاین عمل می‌کند، به اتهام تضاد منافع شکایت می‌کنند. هنگامی که گوگل تبلیغاتی را برای شرکت‌ها در سایت‌های شخص ثالث قرار می‌دهد، به عنوان یک کارگزار عمل می‌کند و هنگامی که مناقصه تبلیغاتی را که در موتور جستجوی گوگل قرار داده شده است را اجرا می‌کند، به عنوان یک حراج کننده عمل می‌کند.

تلاش گوگل برای جدا کردن کسب و کارهای تبلیغ محور

در یک فرآیند سریع و برق آسا، گوگل به پیشنهاداتی که تبلیغ کنندگان مایل به پرداخت هر بار کلیک بر روی تبلیغ توسط مصرف کننده هستند، نگاه می‌کند. همچنین کیفیت تبلیغات رقابتی در نوع حراج را نیز بررسی می‌کند. همچنین گوگل، درآمد زیاد بخش تبلیغات در سه ماهه اول که ۵۴.۷ میلیارد دلار (شامل ارقام جستجو، یوتیوب و شبکه گوگل) را در مقایسه با ۴۴.۷ میلیارد دلاری که در سه ماهه اول سال گذشته کسب کرده بود، نشان داد. درآمد گوگل در این بخش برای سه ماهه اول سال جاری، ۲۲.۴ درصد افزایش یافته است.

احتمالا گوگل با شکایتی روبرو شود که آن را به تلاش‌های ضدرقابتی متهم کند

گزارش شده است که وزارت دادگستری آمریکا در حال کار بر روی یک شکایت است که گوگل را به استفاده از شیوه‌های تجاری ضد رقابتی متهم می‌کند. این شکایت ممکن است به زودی در تابستان امسال صورت گیرد. یکی از سخنگویان گوگل گفته است که رقابت شدید در فناوری تبلیغات، نه تنها این بخش از صنعت تبلیغات را رقابتی‌تر می‌کند، بلکه به ناشران و تبلیغ کنندگان نیز گزینه‌های تبلیغاتی بیشتری را با قیمت کمتر ارائه می‌دهد.

تلاش گوگل برای جدا کردن کسب و کارهای تبلیغ محور

وال استریت ژورنال می‌گوید که بخش‌های متمرکز بر تبلیغات کسب‌وکار گوگل و واحدهایی که این شرکت ممکن است به شرکت مادر خود واگذار کند، می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار ارزش داشته باشد. در حال حاضر، آلفابت دارای ارزش بازار (قیمت سهام ضربدر تعداد سهام موجود) ۱.۵۳ تریلیون دلار است. ماه گذشته، آلفابت گفته بود که به کارگزاران تبلیغاتی رقیب اجازه می‌دهد تا تبلیغات را در برنامه یوتیوب خود به عنوان بخشی از استراتژی گوگل برای حل و فصل تحقیقات ضد انحصارگری اتحادیه اروپا قرار دهند.

به گفته PhoneArena، پیش‌بینی می‌شود که گوگل علاوه بر اینکه بازیگر شماره یک در تبلیغات دیجیتال است، از سهم ۵۹.۴ درصدی بازار تبلیغات جستجوی جهانی نیز برخوردار باشد. این موضوع می‌تواند منجر به درآمد جهانی ۱۴۲.۳۰ میلیارد دلاری گوگل در تبلیغات جستجو در سال جاری شود. گوگل همچنین دارای یک تجارت تبلیغات نمایشی با اندازه مناسب است که eMarketer تخمین زده است درآمد آن در سال جاری به ۳۲.۵۱ میلیارد دلار ناخالص برسد و این شرکت ۹.۶ درصد از هزینه تبلیغات نمایشی در سراسر جهان را به خود اختصاص دهد.

اتحادیه اروپا گوگل را ۱.۷ میلیارد دلار جریمه کرد

گوگل به پرداخت جریمه ۲.۸ میلیارد دلاری ضدانحصار در دادگاه اتحادیه اروپا محکوم شد

سهام آلفابت که در نماد GOOG یافت می‌شود، در حال حاضر با قیمت ۲,۳۲۶.۷۳ دلار در هر سهم معامله می‌شود که منجر به کاهش ۲۰ درصدی سال جاری تا به امروز شده است. سهام گوگل در حال حاضر به پایین‌ترین سطح در ۵۲ هفته اخیر یعنی ۲۰۴۴.۱۶ دلار نسبت به بالاترین رقم ۵۲ هفته اخیر، یعنی ۳۰۴۲.۰۰ دلار بسیار نزدیک‌تر است. اگر گوگل تصمیم بگیرد بخشی از کسب و کار تبلیغات دیجیتال آنلاین خود را به آلفابت منتقل کند، سهام این شرکت می‌تواند بالاتر رود زیرا برخی از معامله گران آن را راهی برای باز کردن ارزش پنهان این شرکت می‌بینند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان