حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمال شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل به دلیل تسلط بر بازار تبلیغات دیجیتال

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، گوگل

گوگل از جمله شرکت‌های بزرگی است که در بخش تبلیغات فعالیت زیادی دارد. در واقع یکی از منابع مهم درآمد این شرکت از تبلیغات است. با این حال گویا همه چیز بر وفق مراد این شرکت نیست و احتمال شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل به دلیل تسلط بر بازار تبلیغات دیجیتال وجود دارد. با ترنجی همراه باشید.

احتمال شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل؛ چرا و چگونه؟!

هفته گذشته دادگاه عالی هند نتوانست آنچه را که گوگل می‌خواست ارائه دهد. این غول فناوری از بالاترین دادگاه این کشور خواست تا حکم صادر شده در ماه اکتبر توسط کمیسیون رقابت هند (CCI) را رد کند. این حکم می‌تواند گوگل را مجبور کند تا نحوه صدور مجوز برای سرویس‌های موبایل گوگل (GMS) نسخه اندروید را در دومین بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان تغییر دهد. بنابراین این شرکت باید تغییراتی در نحوه صدور مجوز نسخه GMS اندروید در هند ایجاد نماید.

گوگل از سازندگان گوشی‌های هوشمند می‌خواهد که سیستم عامل اندروید را با خدمات تلفن همراه گوگل همراه سازند و حتی باید برخی از برنامه‌های گوگل مانند مرورگر کروم، موتور جستجوی گوگل، یوتیوب و سایر برنامه‌های توسعه‌ یافته توسط این شرکت را از قبل نصب کنند. CCI از گوگل می‌خواهد که از رفتارهای ضدرقابتی جلوگیری کند. همچنین از گوگل خواسته است تا  که به کاربران اندروید در هند این امکان را بدهد که بتوانند گوگل مپس و یوتیوب را از گوشی خود حذف کنند.

احتمال شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل

در حالی که اندروید یک سیستم منبع باز است، نسخه Google Mobile Services شامل برنامه‌های Google و فروشگاه Google Play است. این نسخه‌ از اندروید احتمالا همان نسخه‌ای است که بیشتر با آن آشنا هستید، مگر اینکه تجربه شما از اندروید با گوشی فایر فون آمازون باشد که از یک نسخه فورک شده اندروید بدون برنامه‌های Google استفاده می‌کرد و فروشگاه برنامه آمازون جایگزین برنامه فروشگاه Google Play در آن شده بود.

دادگاه عالی هند این پرونده را به دادگاه بدوی بازگرداند و تا ۲۶ ژانویه به گوگل فرصت داد تا نحوه صدور مجوز اندروید را تغییر دهد. اما بر اساس گزارش بلومبرگ، مشکلات بیشتری برای گوگل وجود دارد. افرادی که با این موضوع آشنا هستند به این خبرگزاری گفته‌اند که به زودی وزارت دادگستری ایالات متحده از گوگل به دلیل سهم گسترده‌ای که از بازار تبلیغات دیجیتال دارد، شکایت خواهد کرد.

احتمال شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل

در صورت ثبت شکایت مذکور، این دومین شکایت ضد انحصارگری فدرالی علیه گوگل خواهد بود. در سال ۲۰۲۰، وزارت دادگستری به دلیل تسلط گوگل در بازار جستجوی آنلاین، علیه ایم شرکت شکایت کرده بود. این پرونده قرار است در سپتامبر امسال به دادگاه برود. همچنین دولت می‌خواهد بداند که گوگل چگونه سلطه خود را در جستجو و تبلیغات دیجیتال به دست آورده و آن را حفظ می‌کند.

کسب و کار تبلیغاتی گوگل ۸۰ درصد درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد. گوگل علاوه بر جمع‌آوری درآمد تبلیغاتی از تبلیغ‌کنندگان در پلتفرم جستجوی خود و سایر برنامه‌ها مانند YouTube، برای اتصال تبلیغ‌کنندگان به وب‌سایت‌ها، روزنامه‌ها و سایر شرکت‌هایی که به دنبال میزبانی تبلیغات هستند، هزینه دریافت می‌کند. یکی از شکایت‌ها علیه این شرکت این است که مشخص نیست گوگل چقدر از تبلیغ‌کنندگان دریافت می‌کند و چقدر به ناشران میزبان تبلیغات می‌رسد.

گوگل در دفاع از خود می‌تواند به کاهش سهمش در بازار تبلیغات دیجیتال ایالات متحده اشاره کند. Insider Intelligence می‌گوید که سهم گوگل از بازار تبلیغات دیجیتال ایالتی از ۳۶.۷ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۸.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. گوگل قبلا گفته بود که در این بازار با رقبایی مانند Comcast، فیس‌بوک و AT&T مواجه است. علیرغم این مسئله، گوگل همچنان با اختلاف زیادی در این صنعت پیشرو است.

احتمال شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل

به گفته PhoneArena، گوگل حضور خود را در بازار تبلیغات دیجیتال به لطف چند خرید که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ انجام داد و به ترتیب DoubleClick و AdMob را خریداری کرد، افزایش داد. مشکلات احتمالی زیادی برای گوگل در سراسر جهان وجود دارد. شرکت مادر آلفابت با شکایتی ۱۶.۳ میلیارد دلاری در بریتانیا مواجه است که این شرکت را به جمع آوری سودهای فوق‌العاده زیاد از شرکت‌های کوچک‌تر متهم می‌کند. گوگل این شکایت را سفته‌بازی و فرصت‌طلبانه نامیده است (!). سپتامبر گذشته، گوگل درخواست تجدیدنظر در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا را از دست داد.

این شرکت در سال ۲۰۱۸ به دلیل الزام برندهای اندرویدی به نصب کروم و استفاده از موتور جستجوی گوگل بر روی گوشی‌های دارای اندروید، ۴.۳۴ میلیارد یورو جریمه شد. گوگل همچنین به دلیل پرداخت هزینه به سازندگان جهت نصب پیش‌فرض موتور جستجوی گوگل در دستگاه‌هایشان جریمه شد. هر چه گوگل تلاش بیشتری برای انحصارگرایی داشته باشد، احتمالا باید هزینه بیشتری برای تبلیغات بپردازد. گفتنی است که دادگاه عمومی اتحادیه اروپا جریمه قبلی را به ۴.۱ میلیارد یورو کاهش داد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان