حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مدیاتک Dimensity 930 و Helio G99 با معماری ۶ نانومتری TSMC معرفی شدند

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، مدیاتک

امروز مدیاتک از سه تراشه جدید رونمایی کرد. این سه محصول جدید مدیاتک، Dimensity 930، هلیو جی ۹۹ و دیمنسیتی ۱۰۵۰ هستند. هر سه تراشه از فناوری ساخت ۶ نانومتری TSMC برخوردارند. مدیاتک نیز وعده مصرف انرژی فوق العاده بهینه ای را برای محصولات جدید خود داده است.

فرکانس پردازنده مرکزی مدیاتک Dimensity 930 نسبت به نسل قبل کاهش یافته است!

تراشه مدیاتک Dimensity 930 5G جانشین دیمنسیتی ۹۲۰ خواهد شد. تراشه مذکور در برخی از دستگاه ها مانند ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس و ریلمی ۹ پرو+ استفاده شده است. تراشه دیمنسیتی ۹۳۰ تفاوت زیادی با نسل قبل نداشته است. پردازنده مرکزی این تراشه باز هم به دو هسته Cortex-A78 (با کلاک ۲.۲ گیگاهرتز) و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز مجهز شده است. همان‌طور که مشخص است، هسته های این چیپست تفاوتی با نسل قبل نداشته. اما فرکانس هسته های Cortex-A78 از ۲.۵ به ۲.۲ گیگاهرتز کاهش یافته است.

برخی از مشخصات دیمنسیتی ۹۳۰

بنابراین می‌توان گفت که این تراشه جدید مدیاتک کمی کاهش عملکرد را نسبت به نسل قبل تجربه خواهد کرد. اما انتظار داریم که مصرف باتری به مراتب بهتر باشد. یکی از نقاط قوت مدیاتک Dimensity 930 5G پشتیبانی از حافظه های UFS 3.1 و رم های LPDDR5 است. ویژگی‌ای که زمانی فقط برای گوشی های پرچمدار در نظر گرفته شده بود، اکنون به میان‌رده‌ها رسیده است!

MTK Helio G99

این تراشه همچنین از دو سیم‌کارت 5G به طور همزمان پشتیبانی کرده، که ویژگی جذابی به نظر می‌رسد. همچنین قابلیت VoNR نیز در دسترس بوده که نوید بهترین کیفیت در تماس صوتی و تصویری را ارائه خواهد داد. متأسفانه، تراشه Dimensity 930 هنوز روی استانداردهای قدیمی‌ WiFi 5 و بلوتوث ۵.۲ گیر کرده، که با توجه به اینکه اسنپدراگون ۶۸۰ کوالکام  از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند، کمی نا‌امید کننده است.

مدیاتک دیمنسیتی جی ۹۹ چه ویژگی هایی دارد؟

همان‌طور که GizmoChina اشاره کرده است، مدیاتک Helio G99 یکی از جدیدترین تراشه های این شرکت است که برای گوشی های هوشمند گیمینگ اقتصادی 4G ساخته شده است. مدیاتک سرانجام از فناوری ساخت ۱۲ نانومتری، به فناوری ۶ نانومتری مهاجرت کرده است. این تراشه جدید ۳۰ درصد مصرف انرژی بهتری نسبت به Helio G96 دارد. تراشه مذکور بر اساس لیتوگرافی ۱۲ نانومتری ساخته شده بود.

برخی از مشخصات هلیو جی ۹۹

هلیو جی ۹۹ دارای دو هسته Cortex-A76 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A55 با حداکثر کلاک ۲.۰ گیگاهرتز است. متاسفانه این تراشه تنها از شبکه اینترنت 4G پشتیبانی می‌کند. مطابق انتظار هلیو جی ۹۹ قابلیت VoLTE و ViLT را نیز در اختیار کاربران قرار خواهد داد. جدیدترین تراشه مقرون به صرفه مدیاتک دارای پردازنده گرافیکی ARM Mali-G57 MC2 با پشتیبانی از رم های LPDDR4X و حافظه های UFS 2.2 است. این تراشه همچنین از WiFi 5، بلوتوث ۵.۲ و نمایشگر های FullHD+ با رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند.

آمار فروش تراشه های موبایل سه ماهه اول ۲۰۲۲ : مدیاتک در صدر

در نهایت لازم به ذکر است که Dimensity 930 تا پایان سه ماهه دوم ۲۰۲۲ و Helio G99  تا پایان سه ماهه سوم ۲۰۲۲ وارد بازار خواهند شد. نظر شما درباره تراشه های جدید مدیاتک چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
alikarimi

سلام، چیشد دایمن 930 از 920 ضعیفتر شد که، البته شاید آنچنان چشمگیر نباشه ولی قاعدتأ باید قویتر میبود، فقط چیپ هلیو جی99 اط لحاط معماری ساختش پیشرفت خوبی داشته و از 12 نانومتری به 6نانومتری رسیده که خیلی خوبه، فقط من نمیدونم چرا مدیاتک اینقدر طرفدار چینش هسته ها بصورت 6+2 هستش اگه بصورت 4+4 کنه چینش هسته هاشو خیلی بهتره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی