حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سهم بازار آیفون در روسیه تا سال ۲۰۲۴ به نصف خواهد رسید

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، تجاری، سیاست، گوگل

روسیه در چند وقت اخیر برای حوزه فناوری یک موضوع مهم بوده و توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. در آخرین اخبار و اطلاعات دریافتی، مقامات روسی معتقدند که سهم بازار آیفون در روسیه تا سال ۲۰۲۴ به نصف خواهد رسید. همچنین گوگل نیز در روسیه اعلام ورشکستگی کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

سهم بازار آیفون در روسیه رو به سقوط گذاشته است…!

ماکسوت شادایف، وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه در انجمن اینترنتی این کشور گفت که به دلیل وجود مشکلات زیادی در پرداخت و دانلود برنامه‌ها، تعداد کاربران روسی که از آیفون استفاده می‌کنند به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. به گفته این وزیر، سهم بازار این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۴ به نصف کاهش می‌یابد.

پیش از این، تحلیلگران MTS گفته بودند که در آوریل امسال، با بررسی رتبه‌بندی‌ها، تلفن‌های همراه سامسونگ، حدود ۲۶ درصد از سهم بازار روسیه را تصاحب کرده‌اند. سازنده برتر چینی، یعنی شیائومی نیزبا ۲۰ درصد در رتبه دوم و Realme نیز با ۱۱.۲ درصد سهم از بازار در رتبه سوم قرار دارند. اپل با ۱۰.۳ درصد در رتبه چهارم و Honor با ۵.۷ درصد از سهم بازار در رتبه پنجم قرار داد. با توجه به آغاز درگیری بین روسیه و اوکراین، در اوایل ماه مارس سال جاری، اپل اعلام کرد که فروش آیفون و سایر محصولات را در بازار روسیه ممنوع می‌کند.

سهم بازار آیفون در روسیه

در این درگیری، دولت ایالات متحده شدیدا به حمایت و پشتیبانی از اوکراین ادامه می‌دهد. بنابراین، شرکت‌های آمریکایی چاره‌ای ندارند جز اینکه تابع قوانین و دستورات دولت خود باشند. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی قبلا از بازار روسیه خارج شده‌اند. در واقع، گوگل اخیرا خود را در روسیه ورشکسته اعلام کرده است. البته همه ما می‌دانیم که گوگل در سطح جهانی ورشکسته نشده است.

دادگاه روسیه درخواست اپل برای عدم جریمه این شرکت را رد کرد

اخیرا درخواست اپل به یک دیوار بسته خورده و سرویس ضد انحصار فدرال روسیه اکنون مجوز شروع تحقیقات ضد انحصار در اپ استور را صادر کرده است. با رد درخواست اپل برای بررسی مجدد دلایل این شرکت، این آژانس روسی برای تحقیقات، پرونده ضد انحصار اپل را پیش خواهد رفت. اگر اپل به دلیل رفتار انحصاری مجرم شناخته شود، ممکن است بر اساس درآمد خود در روسیه جریمه شود. سرویس فدرال Antimonopoly روسیه اعلام کرد که اپل توسعه دهندگان را از اتصال کاربران به گزینه‌های پرداخت خارجی مسدود می‌کند.

سهم بازار آیفون در روسیه

این آژانس تا سپتامبر ۲۰۲۱ به اپل فرصت داد تا این رویه را اصلاح کند و در اکتبر یک شکایت ضد انحصارگری علیه این شرکت تنظیم کرد. با این حال، این شکایت تنها چند روز پس از حذف مقررات ضد انحصار اپل از قوانین App Store صورت می‌گیرد. این شرکت سپس برای بررسی قضایی قانون گذاران ضد انحصار به دادگاه شکایت کرد.

به گزارش رویترز، دادگاهی در روسیه درخواست اپل را رد کرده و به سرویس فدرال ضد انحصار روسیه اطلاعاتی داده است تا تحقیقات خود را در مورد قوانین اپ استور اپل ادامه دهد. این شرکت چندین اختلاف حقوقی با روسیه دارد. بنابر یک شکایت دسته جمعی، گویا تعطیلی پلتفرم پرداخت این شرکت در روسیه توسط اپل باعث “آسیب اخلاقی عمدی” به مردم این منطقه شده است.

با وجود تنش بین روسیه و اوکراین، این شرکت همچنان به اختلافات حقوقی خود در روسیه رسیدگی می‌کند. با این حال، این شرکت تجارت عادی خود را در این کشور ادامه نمی‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، فروشگاه‌های این شرکت دیگر در روسیه فعال نیستند.

گوگل خود را در روسیه ورشکسته اعلام کرد

گوگل پس از اینکه مقامات روسیه حساب بانکی آن‌ها را توقیف و ادامه فعالیت شرکت در این کشور را عملا غیرممکن کردند، مجبور شد در روسیه اعلام ورشکستگی کند. زیرمجموعه روسی گوگل، یعنی شرکت گروه آلفابت، قصد دارد پس از توقیف حساب بانکی خود توسط مقامات روسی، اعلام ورشکستگی کند و این اقدام به‌ عنوان تشدید آشکار تلاش‌های کرملین برای قطع دسترسی روس‌ها در مورد تهاجم روسیه به اوکراین است.

شاخه روسی گوگل اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ در روسیه ۱۳۴.۳ میلیارد روبل (معادل ۲ میلیارد دلار) درآمد داشته و بیش از ۱۰۰ کارمند را استخدام کرده است. توقیف اخیر حساب بانکی گوگل در روسیه، عملکرد دفتر این شرکت را در این کشور غیرممکن کرده است. یکی از سخنگویان گوگل به رویترز گفته است که این شرکت از منابع مالی برای استخدام و پرداخت حقوق کارمندان مستقر در روسیه، پرداخت پول به تامین کنندگان و فروشندگان و انجام سایر تعهدات مالی استفاده می‌کند. این شرکت در نهایت چاره‌ای جز اعلام ورشکستگی نداشته است.

سهم بازار آیفون در روسیه

چند ماه است که شعبه روسی گوگل در روسیه به دلیل حذف نکردن محتوایی که مسکو آن را غیرقانونی می‌دانسته و همچنین بخاطر محدود کردن دسترسی به یوتیوب برای برخی رسانه‌های روسی، تحت فشار بوده است. جهت یادآوری، روسیه برای مثال گوگل را به انتشار اخبار جعلی متهم کرده و آن را ۱۲۶.۰۰۰ یورو جریمه کرده بود. اگرچه روسیه Google News را به دلیل پخش اطلاعات غیر قابل اعتماد در مورد جنگ در اوکراین ممنوع کرده است، اما کرملین تاکنون نتوانسته است به طور کامل دسترسی به خدمات این شرکت را مسدود کند.

فایل‌های GOOGLE برای ورشکستگی در روسیه پس از توقیف حساب بانکی آن

گوگل مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، بیشتر فعالیت‌های تجاری خود را در روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین در فوریه به حالت تعلیق درآورد. با وجود این و تشکیل پرونده ورشکستگی، این شرکت به روس‌ها دسترسی به خدمات رایگان را ادامه خواهد داد. مانند جستجوی گوگل، یوتیوب، جیمیل و نقشه گوگل (در حال حاضر).

Play Store در سیستم عامل اندروید نیز در دسترس کاربران باقی خواهد ماند، اما یادآوری می‌شود که کاربران در حال حاضر نمی‌توانند برنامه‌ها را خریداری کنند، زیرا گوگل تمام خدمات پرداخت را به عنوان بخشی از پاسخ حمله روسیه به اوکراین به حالت تعلیق درآورده است. سخنگوی گوگل قبلا گفته بود که این شرکت قصد ندارد روسیه را ترک کند. حتی با وجود شروع ورشکستگی و بسته شدن دفتر منطقه‌ای، بازهم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

گوگل خرید و اشتراک فروشگاه گوگل پلی را برای کاربران روسی به حالت تعلیق درآورد

به گفته GizChina، مدتی پیش، گوگل اکثریت قریب به اتفاق عملیات تجاری در کشور را به حالت تعلیق درآورد. امروز اعلام شده است که توقیف حساب بانکی Google در روسیه، عملکرد دفتر این شرکت را در این کشور غیرممکن کرده است. از جمله حفظ کارمندان و پرداخت حقوق نیروی اسنانی گوگل در روسیه. یکی از نمایندگان گوگل نیز گفته است که پرداخت تامین کنندگان و پیمانکاران و همچنین انجام سایر تعهدات مالی نیز غیر قابل انجام خواهد بود.

در عین حال، ما می‌دانیم که مردم روسیه برای دسترسی به اطلاعات با کیفیت، به خدمات گوگل متکی هستند و به همین دلیل این شرکت به ارائه خدمات رایگان مانند Search، YouTube، Gmail، Maps، Android و Play به کاربران خود ادامه خواهد داد. نظر شما درباره کاهش سهم بازار آیفون در روسیه و ورشکستگی گوگل در این کشور چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان