حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دسترسی های نصب برنامه در اندروید ۱۳ محدودتر خواهد شد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | Android، اخبار، اندروید ۱۳

قابلیت نصب برنامه‌ها خارج از فروشگاه گوگل پلی، یک قابلیت بسیار مفید و کاربردی در اندروید است. اما با این وجود همین قابلیت پر کاربرد می‌تواند امنیت کاربران را به خطر اندازد. گویا به همین دلیل دسترسی های نصب برنامه در اندروید ۱۳ محدودتر خواهد شد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

دسترسی های نصب برنامه در اندروید ۱۳ یک گام به سوی امنیت بیشتر خواهد رفت

سرویس‌های دسترسی پذیری اندروید برای کمک به کاربران نا آشنا طراحی شده‌اند، اما مجموعه این ابزارها آنقدر قدرتمند هستند که برنامه‌های دیگر اغلب از آن برای فعال کردن ویژگی‌های خاصی استفاده می‌کنند. متاسفانه، این خدمات اندروید اغلب فضایی برای فعالیت بدافزارهایی هستند که کنترل دستگاه یا دسترسی به داده‌های شخصی را به دست می‌آورند.

دسترسی های نصب برنامه در اندروید ۱۳

در اندروید ۱۳، گوگل دسترسی به سرویس‌های دسترس‌ی پذیری را بیشتر از قبل کاهش می‌دهد و دسترسی به برنامه‌های جانبی را سخت‌تر می‌کند. اندروید ۱۳ محدودیت‌های جدیدی را برای بارگذاری برنامه‌ها به صورت جانبی (خارج از فروشگاه رسمی گوگل) ارائه می‌کند که مانع از دسترسی کاربران به خدمات مذکور به آن‌ها می‌شود.

با توجه به اینکه بسیاری از حملات فیشینگ و بدافزار با فریب دادن کاربران برای نصب فایل‌های APK، از خارج از فروشگاه برنامه کار می‌کنند، این امر می‌تواند کار را برای هکرها و مهاجمین سخت‌تر کند.با این حال، گوگل به طور کامل از استفاده برنامه‌های جانبی از سرویس‌های دسترس پذیری جلوگیری نمی‌کند.

سه قابلیت مهم اندروید ۱۳ در بخش امنیت، تجربه کاربری و عملکرد سیستم را بشناسید

هنگامی که در گفتگویی که خدمات دسترسی برای برنامه مورد نظر محدود شده است وارد شوید، می‌توانید دسترسی را از طریق ورودی منوی “Allow limited settings” در زیر صفحه اطلاعات برنامه در گوشه سمت راست بالا فعال کنید. به نظر می‌رسد این یک آسیب‌ پذیری است که برنامه‌های مخرب می‌توانند با دستور دادن به کاربران برای فعال کردن تنظیمات محدود، آن را دور بزنند. بنابراین هنوز ممکن است که گوگل این رفتار را قبل از اینکه نسخه پایدار اندروید ۱۳ منتشر شود، تغییر دهد.

البته اندروید ۱۳ همچنان از قابلیت بارگذاری جانبی برنامه پشتیبانی می‌کند

قوانین جدید بر برنامه‌هایی که کاربران از فروشگاه گوگل پلی نصب می‌کنند نیز تاثیر می‌گذارد. وقتی نسخه قدیمی‌تر Sleep (یک برنامه اندرویدی) را از وب سایت APK Mirror که از خدمات دسترسی پذیری برای جلوگیری از خاموش کردن تلفن هنگام خاموش کردن زنگ هشدار استفاده می‌کرد، استفاده می‌کردیم، سرویس‌های دسترسی پذیری غیرفعال می‌مانند. این مورد حتی پس از آپدیت آن به آخرین نسخه موجود از طریق فروشگاه گوگل پلی نیز برطرف نشد.

دسترسی های نصب برنامه در اندروید ۱۳

کاربران همچنان می‌توانند با استفاده از راه حلی که قبلا توضیح داده شد، به خدمات دسترسی در بتای اول اندروید ۱۳ دسترسی داشته باشند. با این حال، این یک مرحله اضافی برای کسانی است که برنامه‌ها را قبل از عرضه در گوگل پلی بارگذاری کرده‌اند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که گوگل فقط نصب جانبی برنامه‌ها را محدود می‌کند. اگر از یک پلتفرم توزیع برنامه جایگزین استفاده می‌کنید، با محدودیت‌های دسترسی مواجه نخواهید شد.

به گفته GizChina، امثال F-Droid یا فروشگاه App Amazon هیچ محدودیتی نخواهند داشت. ممکن است گوگل برنامه‌های موجود در اپ استور را حداقل تا حدودی عاری از محتوای مخرب بداند. در عین حال، به‌طور پیش‌فرض، برنامه‌های توزیع‌ شده در فروشگاه Google Play به هیچ وجه نمی‌توانند از خدمات دسترسی استفاده کنند. آن‌ها فقط در صورتی می‌توانند از آن استفاده کنند که به طور خاص برای خدمات دسترسی باشند. توسعه دهندگان می‌توانند فرآیند طولانی مدتی را طی کنند تا به گوگل ثابت کنند که برنامه‌هایشان سالم و امن است.

در این صورت آن‌ها می‌توانند درخواست معافیت از این قوانین را داشته باشند. اما به طور کلی گوگل به شدت آن‌ها را از استفاده از خدمات دسترسی منع می‌کند. در واقع، اپلیکیشن‌های ضبط تماس جدیدترین اپلیکیشن‌هایی هستند که این محدودیت‌ها در مورد آن‌ها اعمال شده و گوگل دیگر به آن‌ها اجازه نمی‌دهد از سرویس دسترسی برای ضبط تماس‌های تلفنی استفاده کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان