حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سه تغییر مهم و احتمالی در سیستم عامل iPadOS که به زودی آن‌ها را خواهیم دید

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | iOS، اپل، اخبار، سیستم عامل

همانطور که می‌دانید، تبلت‌های اپل یک سیستم عامل مخصوص به خود را دارند. این موضوع به اپل کمک کرده است تا با تکیه بر قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود، تجربه کاربری آیپدها را به لپ‌تاپ‌ها نزدیک‌تر نماید. اما این موضوع زمانی عملی خواهد شد که این سه تغییر مهم و احتمالی در سیستم عامل iPadOS صورت گیرد. با ترنجی همراه باشید.

سه تغییر مهم و احتمالی در سیستم عامل iPadOS چه خواهد بود؟!

اپل اعلام کرده است که کنفرانس سالانه توسعه دهندگان WWDC خود را در ژوئن سال جاری برگزار خواهد کرد. طبق روال سال‌های گذشته، سیستم عامل اپل در WWDC آپدیت‌های جدیدی را دریافت می‌کند. محصولات احتمالی زیادی برای رونمایی در این کنفرانس وجود دارند؛ اما کدام یک برترین محصول امسال خواهد بود؟ طبق گمانه زنی‌های اخیرا، تغییرات iPadOS یک بهبود اساسی به وجود خواهند آورد. در واقع، این سیستم عامل برای تبلت‌های اپل، احتمالا مورد انتظارترین چیزی است که کاربران انتظار آن را می‌کشند.

تاریخ برگزاری کنفرانس WWDC 2022 اپل و معرفی iOS 16 مشخص شد: 16 تا 20 خرداد 1401

همانطور می‌دانید، اپل از چند سال پیش آیپد را به سمت یک تحول اساسی سوق داد. از نظر سخت افزاری، اپل به شکلی خاص آیپد پرو را عرضه کرده است. این سری از محصولات آیپد، دستگاهی حرفه‌ای‌تر است و با یک کیبورد مخصوص که برای آن طراحی شده است، همراه می‌شود. آیپد جدید حتی از یک پردازنده دسکتاپ M1 نیز استفاده می‌کند.

از نظر نرم‌افزاری، اپل iPadOS را از iOS متمایز کرده است تا امکان تجربه نرم افزارهای تبلت به شکل بهبود یافته‌تری در دسترس باشد. از نظر تبلیغاتی نیز، عبارت «چرا تبلت بعدی باید یک رایانه باشد» برای iPad Pro بسیار جذاب است. با این حال، آیا آیپد واقعا می‌تواند از نظر بهره‌وری، با یک رایانه مقایسه شود؟

سه تغییر مهم و احتمالی در سیستم عامل iPadOS

پاسخ قطعا خیر است. سخت‌افزار iPad در واقع در سطح دسکتاپ است. با این وجود، iPadOS هنوز هم اساسا نسخه بهتری از iOS است، نه یک تجربه کاملا متفاوت از iOS. این موضوع بدان معنا است که عملکردهایی که می‌تواند با این دستگاه به دست آورید، با iOS تفاوت اساسی ندارد. بنابراین، در این WWDC، اپل به فکر بهبود iPadOS برای نزدیک کردن تجربه کاربری آن به کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ است. آیا بهره‌وری iPad می‌تواند در آینده با یک رایانه شخصی مقایسه شود؟

بهبودهای احتمالی iPadOS چه چیزهای می‌تواند باشد؟!

بیایید به بهبودهای احتمالی iPadOS که اپل در WWDC به آن اشاره خواهد کرد، نگاهی بیندازیم. اگرچه اپل هنوز به طور رسمی جزئیات WWDC را اعلام نکرده است، اما همانند سال‌های گذشته، رسانه‌های خبری در حال پخش اخبار این رویداد هستند. در اینجا ۳ تغییر و بهبود مهم که احتمالا در iPadOS وجود دارد را به شما خواهیم گفت.

۱. بهبود در بخش پنجره برنامه‌ها

این مورد ممکن است یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های iPadOS باشد. نسخه فعلی iPadOS از پنجره‌های شناور پشتیبانی می‌کند که به یک برنامه اجازه می‌دهد در برنامه دیگری نمایش داده شود. این قابلیت به شکل یک پنجره شناور ظاهر می‌شود. با این حال، با نگاهی به مقایسه این ویژگی و عملکرد نسخه دسکتاپ آن، هنوز شکاف بزرگی در تجربه کاربری آن قابل لمس است.

هر آنچه که از کنفرانس WWDC 2022 اپل انتظار داریم

iPadOS تنها می‌تواند از دو برنامه به صورت همزمان (با تقسیم کردن صفحه) استفاده کند. این موضوه با آنچه که یک سیستم عامل دسکتاپ واقعی ارائه می‌دهد فاصله زیادی دارد. یک سیستم عامل دسکتاپ واقعی می‌تواند برنامه را به شکل پنجره‌ای تبدیل کند و تقریبا هیچ محدودیتی برای استفاده همزمان برنامه‌ها باقی نگذارد. طبق آخرین اخبار، iPadOS 16 احتمالا تغییراتی مهم و بسیار اساسی در مکانیزم پنجره برنامه‌ها ایجاد خواهد کرد.

طبق گزارش‌های اخیر، اپل در حال توسعه یک مکانیزم جدید پنجره برای iPadOS است. هنگامی که آیپد به صفحه کلید متصل می‌شود، برنامه باز شده به طور خودکار کوچک شده و به شکل یک پنجره در خواهد آمد. در این زمان، آیپد شما می‌تواند چندین برنامه را در قالب پنجره‌های شناور به طور همزمان نمایش دهد. از تصاویر لو رفته می‌توان فهمید که مکانیزم عملکرد نسخه دسکتاپ و رایانه شخصی و با این مکانیزم جدید iPadOS چندان تفاوتی ندارد. این بهبود با نام Apple Mixer شناخته می‌شود.

سه تغییر مهم و احتمالی در سیستم عامل iPadOS

از آنجایی که باز کردن چندین پنجره برنامه نیاز به قدرت کافی دارد، این قابلیت ممکن است منحصر به آیپدهایی باشد که از تراشه M1 بهره‌مند هستند. شکی نیست که با این مکانیسم زمانی که آیپد به کیبورد متصل می شود، تجربه پنجره سازی و ردیف کردن برنامه‌ها بسیار نزدیک به آن چیزی است که در نسخه دسکتاپ می‌توانید انجام دهید. علاوه بر این، گزارش‌های اخیر همچنین ادعا می‌کنند که iPadOS رابط چندوظیفه‌ای (مولتی تسکینگ) را اصلاح خواهد کرد. این اصلاح ممکن است شامل بهبودهایی در پنجره‌های برنامه نیز باشد.

۲. بهبود در سیستم حساب کاربری

یکی از ویژگی‌های اصلی سیستم عامل‌های دسکتاپ این است که از ورود کاربران با چندین حساب کاربری پشتیبانی می‌کند. چه ویندوز، لینوکس یا حتی macOS خود اپل باشد، می‌توانید به چندین کاربر اجازه ورود دهد و با محیط‌های خاص هر کاربر مختلف نیز سازگار باشد. با این حال، مدت زمان زیادی است که آیپدها نمی‌تواند این قابلیت مهم را ارائه دهد. با این وجود، گویا همه چیز در شرف تغییر است.

سه تغییر مهم و احتمالی در سیستم عامل iPadOS

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه iPadOS یک حالت چند اکانتی را معرفی خواهد کرد. این ویژگی به یک آیپد اجازه می‌دهد چندین حساب کاربری را بپذیرد. این قابلیت همچنین می‌تواند برنامه‌های کاربردی و سرویس فایل‌های مختلف را برای چندین نفر ارائه دهد. چنین موضوعی بدان معنا است که iPadOS می‌تواند شرایط استفاده چند نفر از یک دستگاه را برآورده کند و می‌تواند به عنوان یک ابزار تولید عمومی به جای یک دستگاه خصوصی استفاده شود. با این تغییر، آیپدهای اپل بسیار بیشتر شبیه به یک سیستم عامل دسکتاپ واقعی کارایی خواهند داشت.

۳. بهبود نرم‌افزارهای اکولوژیکی در iPadOS

نقص اصلی نسخه فعلی iPadOS در برنامه‌های اکولوژیکی نهفته است. اگرچه عملکرد سخت‌افزاری قابل مقایسه با پلتفرم‌های دسکتاپ است، اما بیشتر برنامه‌های کاربردی در iPad هنوز توان انجام وظایف جدی‌تر و بهره‌وری بالاتر را ندارند. گزارشی که اخیرا منتشر شده است، نشان می‌دهد که iPadOS یک نرم‌افزار جدید و حرفه‌ای برای ویرایش ویدیو به نام Final Cut را عرضه خواهد کرد. پردازش چند رسانه‌ای همیشه تخصص دستگاه‌های اپل بوده است و انتظار می‌رود که iPadOS قابلیت‌های خود را از طریق ساخت یک محیط حرفه‌ای تر در این زمینه افزایش دهد.

iPadOS چگونه می‌تواند با بهره‌وری سیستم‌های دسکتاپ مطابقت داشته باشد؟

به گفته GizChina، اگرچه در رویداد WWDC شاهد اعمال تغییرات عمده‌ای در iPadOS خواهیم بود، اما هنوز سخت است که بگوییم iPadOS از نظر بهره‌وری، آیپد را چند پله بالاتر خواهد برد. اگر اپل می‌خواهد آیپد را به یک دستگاه با بهره‌وری واقعی در حد لپ‌تاپ یا راینه شخصی تبدیل کند، هنوز هم باید به پیشرفت‌های زیادی در آن بپردازد. مطمئنا پیشرفت‌های فوق برای تبدیل این دستگاه به یک ابزار کار واقعی برای متخصصان و افراد حرفه‌ای کافی نیست و باید در مکانیزم سیستم، اکولوژی کاربردی و پشتیبانی محیطی نیز بهبودهای زیادی ایجاد شود.

نتیجه گیری

از نظر یکپارچگی اکوسیستمی، اپل همیشه ایده‌های خاص خود را داشته است. در سبک اپل، معمولا خطوط تولید مختلف به سادگی در یک سری ترکیب نمی‌شوند، بلکه این شرکت تمایل دارد موقعیت دقیق‌تری را برای محصولات مختلف خود پیدا کند، جهت را بیابد و سپس برای ایجاد محصولی که موقعیت یابی را برآورده می‌کند و دارای درجه بالاتری از موفقیت باشد، تمرکز بیشتری کند. محصولات مختلف اپل را می‌توان از طریق اکوسیستم بزرگ این شرکت که یکی از جذابیت‌های محصولات آن نیز هست، به یکدیگر مرتبط کرد.

تبلت‌ها به عنوان یک محصول خاص، بین پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ قرار می‌گیرند. با نزدیک شدن تدریجی قدرت محاسباتی پلتفرم موبایل به پلتفرم دسکتاپ، موقعیت‌یابی به تدریج تغییر خواهد کرد. اما یک تبلت ایده آل چگونه باید باشد؟ این موضوعی است که صنعت در حال بررسی آن است. iPadOS ممکن است در کوتاه مدت بهره‌وری کافی نداشته باشد، اما اپل در حال انجام بهبودها و تغییرات زیادی برای آن است. نظر شما در مورد این سه تغییر مهم و احتمالی در سیستم عامل iPadOS چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان