حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش ۱۷۰ میلون واحدی تولید گوشی های هوشمند به چه دلایلی صورت گرفته است؟!

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، مشکلات

همانطور که می‌دانید، این روزها وضعیت بازار جهانی شبیه چیزی که باید باشد نیست. بحران کمبود تراشه بخاطر شیوع کرونا از یک سو و درگیری روسیه و اوکراین نیز از سوی دیگر، دست به دست هم داده‌اند تا مشکلات را بیشتر از همیشه کنند. به دنبال همین شاهد کاهش ۱۷۰ میلون واحدی تولید گوشی های هوشمند هستیم. با ترنجی همراه باشید.

کاهش ۱۷۰ میلون واحدی تولید گوشی های هوشمند؛ ماجرا چیست؟!

عملکرد بازار گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ ممکن است چندان خوب نباشد. کاهش تقاضا باعث ایجاد شوک در کل این صنعت شده است. گزارش شده است که سازندگان اندروید سفارشات خود را تا ۱۷۰ میلیون دستگاه کاهش داده‌اند. با این حال، کاهش حجم تولیدات تنها بر اندروید تاثیر نمی‌گذارد. بر اساس گزارش‌های دیگری، اپل نیز هدف تولید و عرضه آیفون خود را کاهش داده است. در حال حاضر، مدیاتک و کوالکام، دو تامین کننده اصلی تراشه نیز با جنگ قیمت مواجه هستند.

چند روز پیش گزارشی مبنی بر عدم تعویض تلفن همراه توسط کاربران جوان به مدت ۴ سال باعث بحث داغی بین کاربران اینترنتی شد. دلیل این موضوع نیز عدم تمایل مردم به تعویض تلفن همراه تنها به خاطر قیمت بالا نیست. بلکه دلیل اصلی آن، عدم وجود نوآوری از سوی سازندگان اندرویدی است. با این حال، فقدان نوآوری در سمت اپل بسیار برجسته‌تر است. یکی از این موارد در استفاده از یک طرح واحد برای حدود پنج سال است.

کاهش ۱۷۰ میلون واحدی تولید گوشی های هوشمند

مینگ چی کو، تحلیلگر معروف محصولات اپل ادعا می‌کند که تولیدکنندگان بزرگ چینی اندروید در سال جاری سفارشات خود را تا حدود ۱۷۰ میلیون دستگاه کاهش داده‌اند. این حجم خود ۲۰ درصد از کل عرضه محصولات سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهد. اگر اعتماد مصرف کننده همچنان رو به کاهش ادامه دهد، ممکن است در چند ماه آینده حجم تولید دوباره کاهش یابد. از سوی دیگر بحران کمبود تراشه در این صنعت نیز در حال وخیم‌تر شدن است. با توجه به سطح موجودی Skyworks و Qorvo، زمان تحویل تراشه‌های فرانت‌اند RF اکنون از ۶ تا ۹ ماه فراتر رفته است.

کوالکام و مدیاتک از کاهش قیمت‌های فعلی خودداری می‌کنند

چنین کاهش تولید بزرگی بر کل زنجیره تامین و همچنین تامین کنندگان تراشه‌های اصلی نیز تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس گزارش‌ها، تولید کنندگان اندرویدی از کوالکام و مدیاتک خواسته‌اند تا قیمت‌ محصولات خود را کاهش دهند و تقاضای بازار تلفن همراه را تحریک کنند. با این حال، موسسه تحلیلی مورگان استنلی خاطرنشان کرده است که مدیاتک و کوالکام در حال حاضر تمایلی به پاسخگویی به این درخواست ندارند. این موضوع به آن دلیل است که آن‌ها معتقدند که به نظر نمی‌رسد کاهش قیمت پردازنده بازار را تحریک کند.

به گفته GizChina، تا جایی که به وضعیت فعلی مربوط می‌شود، به نظر می‌رسد که هیچ حرکتی از سوی سازندگان اندرویدی صورت نگرفته است. بنابراین، به احتمال زیاد مدیاتک و کوالکام قیمت‌ها را کاهش نخواهند داد. در واقع، اگر وضعیت بدتر شود، ممکن است برندها مجبور شوند به دنبال چیپست بیشتری باشند. این به طور موثر باعث افزایش قیمت آن‌ها می‌شود. اگر کاهش سفارش به همان اندازه جدی باشد که مینگ چی کو ادعا می‌کند، جنگ قیمت قطعا اجتناب ناپذیر است.

با این حال، ممکن است این موضوع کاملا صادق نباشد. میلیون‌ها کاربر همچنان گوشی‌های هوشمند اندرویدی را خریداری می‌کنند و نباید فشار زیادی به بازار وارد شود. نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما، با توجه مشکلات فعلی احتمال کاهش قیمت و رونق مجدد بازار در آینده نزدیک وجود دارد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان