حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سهم تراشه سازهای مختلف از رده های قیمتی مختلف بازار موبایل در سال ۲۰۲۱

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، عملکرد تجاری شرکت ها

سهم بازار یک فاکتور کلی و البته مهم است. مثلا ما می دانیم که مدیاتک پرفروش ترین برند تراشه در دنیا است. جالب تر اما می شد اگر می توانستیم سهم تراشه سازهای مختلف از رده های قیمتی مختلف بازار موبایل در سال ۲۰۲۱ را مرور کنیم نه؟ این که هر تراشه سازی در چه رده قیمتی هایی حضور دارد.

سهم تراشه سازهای مختلف

بر اساس تحقیقات موسسه Counterpoint اولین تراشه بومی گوگل یعنی Google Tensor سهم قابل دیدنی در نمودارها پیدا کرده و در رده قیمتی پریمیوم به لطف فروش خانواده Pixel 6 می تواند در بین نام های شناخته شده دیگر دیده شود.

در نمودار بسیار جالبی که بر اساس رده قیمتی و سهم برندهای تراشه های مختلف ترتیب داده شده است، می توانیم اطلاعات خیلی جالبی را ببینیم.

سهم تراشه سازهای مختلف در بازار - سال ۲۰۲۱ - آمار از Counterpoint Research

سهم تراشه سازهای مختلف در بازار – سال ۲۰۲۱ – آمار از Counterpoint Research

همانطور که مشاهده می کنید، تنها برندی که در تمام رده های قیمتی سهم قابل توجهی دارد، کوالکام است. پس از آن سامسونگ و هواوی (HiSilicon) بیشترین نفوذ را در رده قیمتی های مختلف دارند. هر چند های-سیلیکون هواوی سال بسیار سختی را داشته اما هنوز موجودی های انبار آن تمام نشده است. سامسونگ هم با سیاست استفاده از تراشه اگزینوس-اسنپدراگون در برخی مدل های خود به تصاحب سهم بازار پرداخته است.

حضور گوگل، مدیاتک و UNISOC در رده قیمتی های محدودتری دیده می شود. گوگل در رده بالاتر از ۵۰۰ دلار حضور دارد، مدیاتک زیر ۶۰۰ را از آن خود می کند و آغاز حضور UniSOC تنها از رده قیمتی زیر ۲۰۰ دلار است.

موسسه Counterpoint می‌گوید که برای کاهش تاثیر کمبود تراشه در آینده، کوالکام می‌تواند به منابع دوگانه TSMC و سامسونگ متکی باشد. وقتی نوبت به طراحی‌هایش می‌رسد، شرکت تحقیقاتی می‌گوید:

“کوالکام در زمینه تجربه‌های برتر در چیپ‌ست، چه محاسباتی (CPU، DSP، GPU)، هوش مصنوعی (NPU)، اتصال 4G یا 5G زیر 6 گیگاهرتز و 5G mmWave در کنار Wi-Fi6/6E، امنیت یا قابلیت های بازی به شکل قابل توجهی از رقبای خود جلوتر است.”

در مورد مدیاتک، کانترپوینت اشاره می کند که بیشتر رشد مدیاتک از گوشی های هوشمند با قیمت 299 دلار و کمتر حاصل شده است. این شرکت تحقیقاتی می‌گوید که بیشتر کمبودها در بازار تراشه‌ها مربوط به تراشه هایی بود که برای گوشی‌های 4G LTE طراحی شده بودند.

همانطور که انتظار می رفت، مدیاتک در رده پایین بازار گوشی های هوشمند تسلط کامل دارد.

مدیاتک به دنبال سهم کوالکام و سامسونگ از بازار تراشه های پرچمدار است و برای آن تراشه Dimensity 9000 را ارایه کرده است. بسیاری از تولیدکنندگان چینی گوشی های هوشمند مانند OPPO، vivo، Xiaomi و HONOR امسال گوشی های مجهز به Dimensity 9000 را عرضه خواهند کرد و Counterpoint می‌گوید که مدیاتک می‌تواند در نهایت تا 10 درصد از بازار پریمیوم اندروید را در سال ۲۰۲۲ تصاحب کند.

نظر شما چیست؟ عملکرد برندهای مختلف تراشه ساز را چطور می بینید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)