حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل در حال توسعه قابلیت “بایگانی برنامه” در اندروید است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | Android، اخبار

با گذشت سالها، گوگل به توسعه سیستم اندروید ادامه می دهد تا آن را برای کاربران بهتر کند و جدیدترین تلاش آنها در توسعه قابلیتی موسوم به “بایگانی برنامه” است. در حال حاضر، هر برنامه و بازی بر روی سیستم عامل ويندوز به کاربران اجازه می دهد تا داده های برنامه را همچنان پس از حذف آن در درون کامپیوتر حفظ کنند. با این حال، این ویژگی در اندروید موجود نیست و این مشکل مخصوصاً برای تلفن های همراه و تبلت ها ایجاد می شود. این مشکل به دلیل محدودیت فضای ذخیره سازی در این دستگاه ها است.

گوگل در آخرین پست رسمی در وبلاگ خود اعلام کرد که در حال کار بر روی ابزاری برای اندروید است که به کاربران امکان می دهد برنامه های خاصی را بایگانی کنند تا به آزادسازی فضا در دستگاه های خود کمک کند. گوگل توضیح داد که  برنامه هایی که می توانند “بایگانی شوند” از حذف جزئی پشتیبانی می کنند. این فرآیند برنامه را بدون نیاز به حذف کامل آن تا حدود 60 درصد کوچک می‌کند. 

گوگل می‌گوید بایگانی کردن یک عملکرد جدید است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ۶۰ درصد از فضای ذخیره‌سازی برنامه را به‌ جای حذف کامل، با حذف کردن بخش‌ هایی از برنامه به‌طور موقت، ذخیره کنند. شما می‌توانید برنامه بایگانی شده را در دستگاه خود نگه دارید و به راحتی آن را به آخرین نسخه سازگار موجود بازیابی کنید و در عین حال داده های کاربری شما در آن حفظ می‌شوند.

آپدیت اندروید نسبت به آپدیت‌های iOS برای کاربران جذاب‌تر است

قابلیت بایگانی APK اختیاری خواهد بود

گوگل این کار را با ایجاد یک فرمت جدید APK (بسته اندروید) که رسما APK های بایگانی شده نامیده می شود، انجام داده است. گوگل اشاره می کند که یک APK بایگانی شده بسیار کوچکتر است و تا زمانی که کاربر آن را بازیابی کند، تمام داده های کاربر را ذخیره می کند. پس از بازیابی برنامه، آن را به اندازه اصلی خود باز می گرداند. این ویژگی در Bundletool نسخه 1.10 در دسترس توسعه دهندگان خواهد بود. با این حال، تا زمانی که گوگل آن را در آخر سال جاری میلادی برای عموم عرضه نکند، کار نخواهد کرد. البته، توسعه‌ دهندگان رسمی مانند برند های فناوری و غیر رسمی نیز می‌توانند از قابلیت APK بایگانی‌ شده بر روی رابط خود استفاده نکنند.

هنوز جزئیاتی در مورد نحوه نمایش ویژگی آرشیو در اندروید وجود ندارد. ممکن است زمانی که کاربر روی نماد برنامه به مدت طولانی فشار دهد، این قابلیت در کنار گزینه حذف جایگذاری شود.

گوگل در حال توسعه قابلیت "بایگانی برنامه" در اندروید است

بایگانی برنامه گام بعدی در کوچک کردن برنامه ها در فرمت abb. خواهد بود

به نقل از منبع، به نظر می‌رسد که بایگانی فایل‌ های APK، گام بعدی در تکامل App Bundle ها محسوب می‌شود، که از ابتدا به منظور کاهش اندازه برنامه‌ های نصب شده در نظر گرفته شده بودند. برخلاف APK های سنتی اندروید، App ‌Bundle ها (با فرمت abb. ) حاوی منابع نامربوط مانند لوگو ها و سایر فایل‌ های اضافی نیستند. این باعث می شود برنامه سبک تر شود و در نتیجه فضای ذخیره سازی برای سایر برنامه ها و بازی ها آزاد شود.

به هر حال، توانایی آرشیو فایل‌ های APK برای برخی از برنامه‌ های کم استفاده، برای افزودن فضا مفید است. به احتمال زیاد، بایگانی و بازیابی برنامه ها باید بسیار سریعتر از حذف نصب و نصب مجدد برنامه ها باشد. همچنين برنامه های بایگانی شده قطعاً منابع کمتری در دستگاه مصرف می‌کنند. شاید حتی مصرف پنهان اینترنت را نیز بتوان با این روش کاهش داد.

نظر شما چیست؟ این قابلیت جدید گوگل را مفید می‌دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری