حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عملکرد مالی گوگل در سال ۲۰۲۱؛ فروش خوب گوشی‌ های پیکسل و رکورد شکنی در درآمد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، عملکرد تجاری شرکت ها، گوگل

شرکت آمریکایی گوگل با عرضه سری پیکسل ۶ خود توانست نگاه مثبت بسیاری از منتقدان و همچنین کاربران را به خود جذب کند. گرچه این گوشی هوشمند و حتی کاربران آن تا همین لحظه با باگ و مشکلات نرم‌افزاری سردرگم شده‌اند، اما فروش گوشی های پیکسل گوگل در بهترین سه ماهه خود به سر می‌برد. در این مطلب عملکرد مالی گوگل در سال ۲۰۲۱ را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. با ترنجی همراه باشید.

عملکرد مالی گوگل در سال ۲۰۲۱ چگونه بوده؟

آلفابت آمار سه ماهه چهارم و پایانی سال ۲۰۲۱ خود را گزارش کرده است. گوگل در سه ماه آخر سال، ۴۳.۳۰ میلیارد دلار درآمد داشته که ۳۶ درصد نسبت به رقم ۳۱.۹۰ میلیارد دلاری سال قبل افزایش داشته است. درآمد تبلیغاتی YouTube در این سه ماهه به ۸.۶۳ میلیارد دلار رسید که ۲۵.۳ درصد بیشتر از درآمد ۶.۸۹ میلیارد دلاری است که تبلیغات YouTube در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به ارمغان آورده بود.

مجموع درآمد تبلیغاتی این شرکت به ۶۱.۲۴ میلیارد دلار رسیده که ۳۳ درصد بیشتر از ۴۶.۲۰ میلیارد دلاری است که این شرکت در مدت مشابه سال گذشته گزارش کرده بود. هزینه‌های جذب ترافیک (TAC) و مقدار پولی که گوگل برای جذب مشتریان به بازدید از سایت‌هایش خرج می‌کند، ۲۸ درصد، یعنی از ۱۰.۴۷ میلیارد دلار به ۱۳.۴۳ میلیارد دلار در سال افزایش یافته است. به عبارت دیگر، گوگل مبلغ ۲.۹۶ میلیارد دلار بیشتر را در طول سه ماهه به صورت سالانه خرج کرد تا ۱۵.۰۴ میلیارد دلار اضافی را در طول سه ماهه کسب کند.

درآمد گوگل پلی برای اولین بار مشخص شد؛ نگاهی به عملکرد مالی اپ استور گوگل

از اکتبر تا دسامبر، آلفابت ۷۵.۳۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرده که ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۶.۹۰ میلیارد دلار برای سه ماهه چهارم سال گذشته گزارش کرده بود، افزایش داشته است. در کل سال ۲۰۲۱، درآمد آلفابت ۲۵۷.۶۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به رقم ۱۸۲.۵۳ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است.

درآمد خالص سه ماهه چهارم نیز به ۲۰.۶۴ میلیارد دلار (درآمد هر سهم ۳۰.۶۹ دلار) رسیده است که ۳۶ درصد بیشتر از ۱۵.۲۳ میلیارد دلار (۲۲.۳۰ دلار به ازای هر سهم) آلفابت در سه ماهه چهارم سال گذشته بوده است. در کل سال، این شرکت شاهد افزایش ۸۹ درصدی درآمد خالص خود بوده و حالا از ۴۰.۲۷ میلیارد دلار (۵۸.۶۱ دلار برای هر سهم) در سال ۲۰۲۰، به ۷۶.۰۳ میلیارد دلار (۱۱۲.۲۰ دلار به ازای هر سهم)  در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

عملکرد مالی گوگل در سال ۲۰۲۱

آلفابت گزارش تقسیم بندی سهام 20-1 را اعلام کرد

آلفابت همچنین از تقسیم سهام 20-1 خبر داد. در تئوری، تقسیم سهام خنثی است زیرا در حالی که برای هر سهمی که خریداران دارن، ۲۰ سهم دریافت می‌کنید، سپس قیمت سهام بر ۲۰ تقسیم می‌شود. با این حال، از آنجایی که قیمت سهام کاهش می‌یابد، برخی افراد غیر حرفه‌ای فکر می‌کنند سهام یک معامله است. برای مثال، فرض کنید شما صاحب یک سهم از Alphabet به ارزش ۳۰۰۰ دلار هستید. روزی که تقسیم‌بندی موثر باشد، اکنون شما صاحب ۲۰ سهم از شرکت به قیمت ۱۵۰ دلار خواهید بود. اما ارزش کل همان ۳۰۰۰ دلار است.

به گزارش وب سایت خبری phonearena، سهام این شرکت در معاملات پس از ساعت کاری، در رقم بیش از ۳۰۰۰ دلار بسته شد. در طی معاملات عادی، آلفابت با افزایش ۴۳.۶۰ دلاری (۱.۶۱ درصدی) به قیمت ۲۷۵۷۵۷ دلاری رسید. هنگامی که این گزارش منتشر شد، سهام گوگل ۲۵۲.۹۸ دلار (۹.۱۷ درصد) افزایش یافت و در قیمت ۳۰۱۰.۵۵ دلار بسته شد. این یک خبر عالی برای کارمندان، سرمایه گذاران گوگل و مدیران گوگل است. اما این شک نیز وجود دارد که در واشنگتن دی‌سی، قانونگذاران این گزارش را با به سختی قبول کنند. به این امید که آلفابت و گوگل آن را به موجودیت‌های کوچک‌تر تقسیم کنند.

تراشه Tensor گوگل معرفی شد: امنیت بالا در کنار لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ

فروش گوشی‌های پیکسل گوگل در بهترین دوره زمانی خود است

به گفته ساندار پیچای، مدیر عامل آلفابت، علیرغم مشکلات متعدد همچون کندی اسکنر اثر انگشت درون صفحه‌ای پیکسل ۶ که کاربران آرزو می‌کردند کمی سریع‌تر بود، این دو گوشی هوشمند به گوگل کمک کرده‌اند تا رکورد جدیدی در فروش سه ماهه پیکسل به ثبت برساند. این مدیر اجرایی گفته است که این اتفاق با وجود شرایط سخت و بسیار چالش برانگیز بود امکان پذیر شده است.

همچنین وی می‌گوید که سری پیکسل ۶، هم در بین اپراتورها و هم در بین مصرف کنندگان بسیار محبوب است؛ ما دوست داریم مقایسه دقیق‌تری از نظر درآمد یا تعداد واحدهای عرضه شده به شما ارائه دهیم، اما افسوس که نمی‌توانیم. این مسئله به این دلیل است که شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، فروش پیکسل را در دسته‌ای به نام سایر قرار داده است که با ۲۲ درصد افزایش سالانه، به ۸.۲ میلیارد دلار در این سه ماهه رسیده است.

دو گوشی Pixel 6 و Pixel 6 Pro، محصولات سری پیکسل را به سطح بالاتری رسانده است. در حالی که دستگاه‌های پیکسل قبلی به لطف مهارت پردازشی گوگل از دوربین فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند، اما امسال این شرکت یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی به آن‌ها اضافه کرده و دوربین تله فوتو در مدل Pro آن نیز به خوبی عمل می‌کند. ویژگی Super Res Zoom از لنز پریسکوپ برای ارائه زوم اپتیکال ۴ برابری و زوم هیبریدی ۲۰ برابری استفاده می‌کند.

گوگل قصد دارد تولید سری پیکسل ۶ را افزایش داده و به ۷ میلیون دستگاه برساند

این دستگاه‌ها همچنین دارای چیپست بومی گوگل به نام Tensor هستند که به مهندسان این شرکت اجازه می‌دهد ویژگی‌های بسیار بیشتری به آن اضافه کنند. در سال‌های گذشته زمانی که پیکسل‌های گوگل از چیپست‌های اسنپدراگون استفاده می‌کردند، مهندسان گوگل نمی‌توانستند این قابلیت‌ها را به آن اضافه کنند.

برخی دیگر از ویژگی‌های جدید عبارتند از Magic Eraser که باعث می‌شود موارد ناخواسته از عکس‌ها حذف شوند. حالت حرکت یا Motion Mode از نوردهی طولانی برای ایجاد حرکت پس‌زمینه در عکس‌ها استفاده می‌کند و دستیار گوگل نه تنها در حالت انتظار بر تماس شما نظارت می‌کند، بلکه ترجمه‌ها را به صورت لحظه‌ای ارائه می‌کند. ویژگی‌های نرم‌افزاری گوگل ممکن است برای برخی فریبنده به نظر برسد، اما واقعیت آن است که برای کمک به کاربران در انجام کارهای مختلف طراحی شده‌اند.

 

نظر شما در مورد عملکرد مالی گوگل در سال ۲۰۲۱ چیست؟ آیا گوگل در سال جاری می‌تواند سطح درآمدی خود را بازهم افزایش دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان