حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه Tensor گوگل معرفی شد: امنیت بالا در کنار لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ

گوگل امروز رویداد پاییزه خود را برگزار کرد. این رویداد، مربوط به رونمایی از سری Pixel 6 بود. اما امروز از تراشه Tensor گوگل در کنار سری Pixel 6 رونمایی شد. این تراشه، اولین SoC اختصاصی گوگل است. اما مشخصات آن چه هستند؟

تراشه Tensor گوگل؛ نوآورانه اما احتمالاً ضعیف‌تر از رقبا

گوگل دو گوشی Pixel 6 و Pixel 6 Pro را امروز معرفی کرد. این دو دستگاه، مجهز به تراشه Tensor هستند.

 

گوگل Pixel 6 Pro و Pixel 6 با تراشه Tensor و دوربین ارتقاء یافته معرفی شدند

 

به گزارش Engadget، گوگل بسیار هیجان زده بود تا از تراشه Tensor خود پرده برداری کند. این تراشه، چند ماه قبل پیش رونمایی شده بود. ما می‌دانستیم که قدرت بخش Pixel 6 و Pixel 6 Pro، این تراشه اختصاصی است. در واقع استراتژی مشابه استراتژی تراشه‌های اختصاصی سری A اپل در آیفون‌ها است. بنابراین، گوگل نیز تلاش کرد تا نرم افزار و سخت افزاری اختصاصی خود را ترکیب کند.

به طور منحصر به فرد، تراشه Tensor گوگل با مانورهای از جمله در بخش هوش مصنوعی قدرتمند، معرفی شده است. همچنین تشخیص صدا و پردازش تصویر نیز ارتقاء پیدا کرده است. در نهایت، گوگل طی رویداد خود از جزئیات تراشه Tensor نیز صحبت کرد که ما به آن‌ها می‌پردازیم. در بخش مشخصات، این تراشه تازه وارد با لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ ساخته شده است. پردازنده مرکزی تراشه Tensor، هشت هسته‌ای است و سه کلاستر را نیز داراست.

کلاستر بزرگ و قدرتمند، از دو هسته Cortex-X1 با حداکثر فرکانس کاری ٢.٨ گیگاهرتزی برای پردازش عملیات‌های سنگین استفاده می‌کند. استفاده از این کلاستر، خبر بسیار خوبی است. چرا که حتی Exynos 2100 و Snapdragon 888، از یک هسته Cortex-X1 بهره می‌برد. کلاستر دوم و میانه نیز دارای دو هسته Cortex-A76 با حداکثر فرکانس کاری ٢.٢۵ گیگاهرتز می‌باشد. کلاستر میانه، احتمالاً می‌تواند سبب کم‌تر شدن قدرت کلی این تراشه نسبت به رقبا بشود.

در نهایت، کلاستر کوچک با ۴ هسته Cortex-A55 در این تراشه تعبیه شده است. هسته‌های مورد اشاره، حداکثر فرکانس کاری ١.٨ گیگاهرتزی دارند. پس از پرداختن به بخش پردازنده مرکزی، نوبت به پردازنده گرافیکی می‌رسد. جایی که تراشه Tensor گوگل. یک پردازنده گرافیکی ٢٠ هسته‌ای را یدک می‌کشد! این پردازنده گرافیکی، همان Mali-G78 است. شاید با صحبت در مورد یک تراشه سفارشی، شما به یاد Moto X افتاده باشید. این گوشی، یکی از تلاش‌های گوگل برای ارائه سخت افزار سفارشی سازی شده بود. این دستگاه، قدرتمندترین گوشی سال ٢٠١٣ نبود. اما در بخش دستورات صوتی، این گوشی عملکردی بهتر از رقبا داشت. چیزی که گوگل در Tensor همواره به آن تأکید دارد.

حال اجازه بدهید تا نگاهی به قابلیت‌های Tensor داشته باشیم. این تراشه، توانایی ترجمه زنده پیام‌ها، تصاویر و ویدئوها را دارد. تشخیص صدای شما نیز هوشمندانه‌تر از قبل است. این امر، می‌تواند برای استفاده از صدای شما برای تایپ کردن، ویرایش و ارسال پیام‌های مفید واقع شود. گوگل می‌گوید که تمام این کارها بدون استفاده بیش از اندازه انرژی باتری، قابل انجام هستند. به گفته گوگل، عملکرد کلی تراشه Tensor نسبت به Pixel 5 با Snapdragon 765G، تا ٨٠ درصد بهتر شده است. این رقم، نشان می‌دهد که سری Pixel 6 با تراشه Tensor بسیار سریع‌تر از قبل شده است.

وجه دیگری که گوگل بسیار به آن پرداخت، امنیت بود. جایی که تراشه Tensor دارای یک چیپ اختصاصی با نام Titan M2 است. چیپ مورد اشاره، سبب می‌شود تا Tensor در برابر آسیب پذیری‌ها و ویروس‌ها، مقاوم‌تر ظاهر شود. این یک گام رو به جلوی قابل توجه توسط گوگل است. امیدواریم که دیگر برندهای اندرویدی نیز به فکر یک چیپ امنیتی اختصاصی نیز باشند! در کل، به نظر می‌رسد که تراشه Tensor گوگل هر آنچه که ما از یک تراشه پرچمدار می‌خواهیم را ارائه می‌دهد. این یعنی ما شاهد ارائه گوشی‌هایی با استراتژی آیفون اپل توسط گوگل هستیم.

نظر شما در مورد این تراشه جدید چیست؟ فکر می‌کنید که قدرت آن در چه حدی باشد؟ منتظر انتشار تست‌های آن هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Farcry

نمیدونم چجور تراشه ای هست و توی بخش گرافیکی چه عملکردی داره ولی امتیاز گیگ بنچش یه مقدار پایین بود.توی تک هسته ای 1050 گرفته که از همه تراشه های اندرویدی بیشتره ولی توی چند هسته ای 2200 کرفته که خیلی از بقیه پایین تره
البته ممکنه اون امتیازی که لیک شده برای نسخه اولیه بوده باشه و تراشه ای که روی پیکسل 6 هست قوی تر از اون عمل کنه

Mahdi

یادآوری کنم دایمنسیتی ۱۲۰۰ از ۹ هسته گرافیکی استفاده میکرد , این از ۲۰ هسته ، البته امسال باید هسته جدید استفاده میکرد که نشد

Babak

دایمنسیتی ۱۲۰۰ از ۹ هسته ۷۷ استفاده میکنه ولی این از ۲۰ هسته ۷۸
خیلی فرقه بین اینا

AŁɪ

ولی فرکانس این کجا و اون کجا ….
بزار درست بگم بهت دیمن ۱۲۰۰ چون فرکانس هسته هاش زیاد بود به اندازه اسنپ ۸۶۵/۸۶۵+/و۸۷۰ قدرت تولید میکرد …
اگه به تعداد هسته هست که کرین ۹۰۰۰ سلطان هسته هست و هنوزم که هنوزه تو بنچمارک های گرافیکی بالاترین امتیاز هارو میگیره .

Mahdi

دقیقا

Mahdi

۲تا هسته X1 این هسته همینجوری گرما تولید میکنه با یکی حالا اینکه دو تا گذاشته واسم حالبه چه شکلی کنترل دما گوشی🤔🤔

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️