حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه Snapdragon 8 Gen 1 Plus با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC، باز هم مشکلات حرارتی خواهد داشت!

نوشته

2 سال قبل | 8 دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، کوالکام

کوالکام طی مدت اخیر، شکایات زیادی را در مورد مشکلات داغی تراشه‌های پرچمدار خود دریافت کرده است. ظاهراً این مشکل، بیشتر به نقص طراحی خود کوالکام اشاره دارد؛ زیرا گزارشاتی منتشر شده‌اند که از ادامه دار بودن مشکلات داغی در تراشه Snapdragon 8 Gen 1 Plus حکایت دارند!

ادامه دار بودن مشکلات داغی تراشه Snapdragon 8 Gen 1 Plus با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC

همین چند روز پیش، مشکل تولید حرارت زیاد در Moto Edge X30 گزارش شد.

 

مشکل تولید گرمای بیش از حد Snapdragon 8 Gen 1 در Moto Edge X30

 

به نقل از GizChina، تراشه پرچمدار جدید کوالکام، یعنی Snapdragon 8 Gen 1 با اسم رمز SM8450 معرفی شده است. اما در ادامه، این تراشه یک نسخه بهبود یافته و قدرتمند را نیز دریافت خواهد کرد. نام آن تراشه، Snapdragon 8 Gen 1 Plus با سام رمز SM8475 خواهد بود. به گفته Digital Chat Station، تراشه اسنپدراگون ٨ نسل ١ پلاس مشابه مدیاتک دیمنسیتی ٩٠٠٠، از لیتوگرافی ۴ نانومتری شرکت TSMC استفاده خواهد کرد.

اما متأسفانه، شواهد حاکی از آن هستند که مشکلات داغی در تراشه‌های پرچمدار کوالکام، تمامی ندارند! این افشاگر معتقد است که حتی پیشرفته‌ترین فرآیند ساخت تراشه، نمی‌تواند کمک حال کوالکام باشد و همچنان شاهد مشکلات داغی در محصولات پرچمدار این کمپانی آمریکایی خواهیم بود. مصرف انرژی نیز چندان متعادل نخواهد شد.

بسیاری از سازندگان هم اکنون در حال آزمایش گوشی‌های جدید خود با تراشه‌های تازه وارد مدیاتک هستند. این گوشی‌ها، به تراشه‌های جدید و حتی رونمایی نشده کوالکام و مدیاتک تجهیز خواهند شد. اما گوشی‌های پرچمدار، همان روال قدیمی را دارند. اگرچه که برخی فکر می‌کنند که مشکلات داغی در تراشه‌های کوالکام، کاملاً تقصیر سامسونگ است.

اما واقعیت این است که سامسونگ نقشی به این بزرگی ندارد و مقصر اصلی این امر، کوالکام و طراحی غیر استاندارد تراشه پرچمدار آن است. تراشه‌های ساخته شده توسط TSMC و سامسونگ، به طور اجتناب ناپذیری تولید کننده گرما هستند؛ خصوصاً اگر پرچمدار باشند! در واقع، حتی Kirin 9000 و Apple A15 Bionic نیز نسبت به گوشی‌های دیگر رده‌ها، مشکلات گرمایشی دارند. متأسفانه، هم اکنون هم دلایل زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند Snapdragon 8 Gen 1 هم از این قاعده مستثنی نیست. افشاگر معروف توییتر، یعنی آیس یونیورس، معتقد است که این مشکلات حرارتی بیش از حد، راه به جایی نخواهند برد.

نظر اصلی آیس یونیورس، این است که معماری جدید هسته‌های ARMv9، افتصاح است و فناوری آن، پایین‌تر از آن چیزی است که اپل در تراشه‌های خود به کار می‌برد. پلتفرم جدید این کمپانی، از نظر مصرف و بهینگی حتی حرفی برای گفتن در برابر تراشه‌های نسل قبل اندرویدی و Apple A13 Bionic ندارد؛ چه برسد به Apple A15 Bionic! به همین صورت است که آیس یونیورس، می‌گوید که با این اوصاف سال ٢٠٢٢ میلادی، یک سال داغ خواهد بود!

در عین حال، کوالکام بهتر از هر کسی از این مشکلات تولید حرارت پرچمداران خود آگاه است. اما حل این مشکل، زمان بر است و می‌تواند تا یک یا دو سال آینده، به طول بیانجامد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که حتی Snapdragon 8 Gen 2 هم از مشکلات حرارتی در امان نباشد! اما در عوض، Snapdragon 8 Gen 3 بالأخره بدون این مشکلات به کار گرفته خواهد شد.

دلیل این اتفاق، استفاده از معماری Nuvia توسط کوالکام در تراشه‌های جدیدش خواهد بود. اما در مقابل، آیس یونیورس بیش از پیش به گوشی‌های اندرویدی امیدوار شده است و می‌گوید که این گوشی‌ها، آینده روشن‌تری را پیش رو دارند.

از طرف دیگر، آیس یونیورس با این که علاقه اصلی‌اش به برند سامسونگ است، فعلاً به Exynos 2200 بدبین است. به گفته وی، این تراشه در سطح پایین‌تری نسبت به نماینده کوالکام قرار می‌گیرد. شرط بندی روی پردازنده گرافیکی RDNA 2 از AMD، پیشرفت ملموسی را در پی نخواهد داشت. علاوه بر این، او حتی به نسل بعد این تراشه سامسونگ امیدوار نیست!

نظر شما در مورد ادامه دار بودن مشکلات داغی در نسل‌های بعدی پرچمداران کوالکام، از جمله تراشه Snapdragon 8 Gen 1 Plus چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Tanha122

اینجور نگو الان دشمنای سامسونگ میان اعتراض میکنن ک چرا واقعیت رو میگی و ننداختی تقصیر سامسونگ والا ماشالله تعداشون هم ک کم نیس 🤣🤣

Mahdi

خب اگه armv9 مشکل داره باید مدیاتک و اگزینوس هم مشکل گرمایی داشته باشن

persepolis

این همه سرعت برای چیه
منم دو هسته سی پی یوم غیر فعال کردم
3.4 هست دو تاش بسمه البته پی سی، گوشی هم شرکت ها باید دستشون برا شرکتا باز بزارن
باید نرم افزاری کنترل بشه

Farcry

”نظر اصلی آیس یونیورس، این است که معماری جدید هسته‌های ARMv9، افتصاح است و فناوری آن، پایین‌تر از آن چیزی است که اپل در تراشه‌های خود به کار می‌برد. پلتفرم جدید این کمپانی، از نظر مصرف و بهینگی حتی حرفی برای گفتن در برابر تراشه‌های نسل قبل اندرویدی و Apple A13 Bionic ندارد؛ چه برسد به Apple A15 Bionic! به همین صورت است که آیس یونیورس، می‌گوید که با این اوصاف سال ٢٠٢٢ میلادی، یک سال داغ خواهد بود! “‘

دیگه فکر نکنم به این بدی باشه که میگه! این آیس یونورس فن دو آتیشه سامسونگ محسوب میشه برای اینکه بگه سامسونگ بی تقصیره داره اینجوری تراشه جدید کوالکام رو میکوبونه
وگرنه چجوری میشه از بقیه پردانده های اندرویدی سال قبل ضعیفتر باشه؟؟؟
نتایج بنچمارک ش که خیلی خوب بود

ArmanBgold

گفته مصرف و بهینگی
نه قدرت!!

AŁɪ

جهت دار بود این خبر … بیشتر جنبه کم کردن فشار های رسانه ای روی سامسونگ و کیفیت ساختش بود تا خبر جدی ای چون همه ما میدونم اسنپ چه کار بزرگی انجام داد با شاهکار خودش یعنی اسنپ ۸۶۵ پس اینطور که بیاد طراحی کوالکام رو زیر سوال ببره کاملا میخواد کم کاری سامسونگ رو بپوشونه .

ArmanBgold

همه چیز به تست دایمنستی 2000 ختم میشه
اون موقع معلوم میشه مشکل از کجاست

ali karimi

سلام، حالا معلوم نیست این آیس یونیورس درست میگه یا نه، خب طوری که اسم معماری armv9 مشخصه از شرکتarm هستش،یه شرکت نوپا دوروزه نیستش که بگیم اینطوری شده، خب پس اگه اینطوریه بایدarmv8 هم همینطوری میبود و چیپستها داغ میکردن، از اسنپ 865 این مشکلات گرما پیش اومده برای کوالکوم، واسه همینه که بیشتر تقصیر رو با سامسونگ میدونن، چون تا جایی که میدونم اسنپ 865 وظیفه ساختش باtsmc بودش و اسنپ888 و این سری اسنپ 8سری 1 وظیفه سااخش با سامسونگ هستش، دقیقا هم مشکل گرما از اسنپ 888 شروع شده،یا بقول دوستان اگه مشکل از معماری armv9 باشه پس چیپستهای مدیاتک9000 واگزینوس هم باید این مشکل گرمارو داشته باشن، اگه این وسط مدیاتک مشکل گرما نداشته باشه پس 100درصد تقصیر با خط تولید و فرآیند ساخت سامسونگ هستش چون دایمن سیتی 9000 رو مثل اینکهtsmc داره میسازه،ولی امثال فکر کنم مدیاتک 9000 خیلی بهتر عمل کنه و شرکتهای زیادی گوشیهای پرچمدار خودشونو با این چیپست راهی بازار کنن،کوالکوم باید یک سریع از این چیپست رو توسط tsmc بسازه و یک سریع هم توسط سامسونگ، بعدش اینارو ببره روی چند گوشی مختلف از کمپانیهای مختلف سوار کنه و این گوشیهایرو بببره زیر آزمایش اونوقت ببینه گوشیهای که چیپست ساختtsmc روشون هستش ازلحاط همه موارد الخصوص گرما با گوشیهایی که چیپ ساخت سامسونگ روشون هستش چطوری هستن، این بهترین راه مقایسه هستش، حالا ببنیم در ماهای آینده چه خبرهای میاد از این مشکل گرمای اسنپ8سری1، موفق باشید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️