حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ کوالکام معرفی شد: بهینه و سریع تر

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | برترین‌های ترنجی، پردازشگرها، کوالکام

کوالکام با نام‌گذاری خود درگیر است و تراشه ای که مدت ها شایعات آن را با نام “اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس” می‌شناختیم را در نهایت با نام “اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱” رونمایی کرد. تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 با فرآیند ۴ نانومتری TSMC ارایه می شود و قرار است که ناپایداری های اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را بهبود دهد.

اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱

کوالکام از نسخه ارتقا یافته چیپست پرچمدار ۲۰۲۲ خود رونمایی کرد. اسنپدراگون 8+ نسل 1 با اسم رمز SM8475 نوید بهبودهای نسبی در سرعت و صرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی را می دهد. نسخه اصلی 8 نسل 1 هرگز کند نبود اما تولید گرما و مصرف برق مشکلات اصلی آن بود.

کوالکام وعده 10 درصد عملکرد CPU بالاتر و 30 درصد بهبود راندمان انرژی را برای همان واحد پردازشی تبلیغ می کند. کلاک اوج هسته Cortex-X2 اکنون می تواند به 3.2 گیگاهرتز برسد که در نهایت با سرعت کلاک اسنپدراگون 870 از اوایل سال 2021 برابری می کند. کلاک هسته X2 در نسل 8 قبلی 3.0 گیگاهرتز بود.

 

اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱

اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱

 

دو خوشه CPU دیگر نیز تقویت شدند، فرکانس‌های جدید عبارت اند از:

  1. ۱- هسته اصلی با کلاک 3.2 گیگاهرتز (نسل قبل ۳ گیگاهرتز)
  2. ۲- هسته‌های طلایی با کلاک 2.75 گیگاهرتز (نسل قبل ۲.۵ گیگاهرتز)
  3. ۳- هسته‌های نقره‌ای با کلاک 2.0 گیگاهرتز. (نسل قبل ۱.۸ گیگاهرتز)

به طور مشابه در اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ پردازش گرافیکی یا GPU با 10 درصد فرکانس بالاتر ارائه می شود در حالی که مصرف انرژی را 30 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، موتور هوش مصنوعی اکنون 20 درصد عملکرد بهتری نسبت مصرف انرژی دارد. همچنین ارتباطات بی سیم نیز کارآمدتر شده اند.

ریز مشخصات تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱

ریز مشخصات تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱

بازده کلی انرژی در سطح کل تا 15 درصد بهبود یافته است. به بیانی عملی تر، تلفنی که از چیپست مشابهی استفاده می کند، می تواند 1 ساعت و 30 دقیقه بیشتر از تلفنی که از تراشه قدیمی استفاده می کند، ویدیو پخش کند. تماس‌های صوتی و اکنون می‌توانند 5 ساعت و 30 دقیقه طولانی‌تر شوند. این تفاوت در یک سخت افزار کاملا یکسان و با ۲ تراشه متفاوت تخمین زده می شود.

جایگزین شدن سامسونگ با TSMC 

برای به دست آوردن این پیشرفت‌ها، کوالکام مجبور شد کارخانه‌های ریخته‌گری را تغییر دهد. این فرآیند هنوز با عنوان “4 نانومتر” شناخته می‌شود، اگرچه به جای سامسونگ، از TSMC استفاده شده است.

Snapdragon 8+ Gen 1

Snapdragon 8+ Gen 1

این بهبودهای عملکرد و کارایی اعداد رسمی اعلام شده توسط کوالکام هستند و باید دید که عملکرد تراشه در واقعیت چگونه است.

بقیه سخت افزارهای داخل اسنپدراگون 8+ Gen 1 با نسل قبلی یکسان است. حداکثر 16 گیگابایت رم LPDDR5 (3200 مگاهرتز) به همراه حافظه داخلی UFS 3.1 پشتیبانی می شود. در بخش نمایشگر می‌تواند رزلوشن QHD+ را تا رفرش ریت 144 هرتز یا رزلوشن 4K در رفرش ریت 60 هرتز و با رندر 10 بیتی (Rec. 2020) و پشتیبانی از HDR10+ ارایه دهد.

مودم Snapdragon X65 حداکثر سرعت تئوری 10 گیگابیت بر ثانیه دارد، در حالی که FastConnect 6900 Wi-Fi 6/6E تا حداکثر سرعت 3.6 گیگاهرتز را ارایه می دهد. اتصال بلوتوث 5.3 شامل aptX Lossless و Bluetooth LE Audio با زمان پخش طولانی تر به لطف بهره وری بهبود یافته می شود.

این چیپست دارای همان ISP سه گانه Spectraبا توان 18 بیتی است که می تواند تا سنسورهای 200 مگاپیکسلی و فیلمبرداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه (4K در 120 فریم بر ثانیه) را ارایه کند. به علاوه ترفندهای پردازش تصویر مانند کاهش نویز چند فریمی، یک پردازشگر اختصاصی بوکه و پشتیبانی از فرمت های HLG، HDR10+ و Dolby Vision اینجا هستند.

می دانیم که اتصالات و مهارت پردازش تصویر هرگز برای اسنپدراگون ۸ نسل ۱ مشکلی نبود. مشکل این بود که بارهای کاری سنگین باعث افزایش دما و کاهش درصد باتری می شد.

چه برندهایی موبایلی با تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ ارایه می کنند؟

کوالکام می گوید که اولین دستگاه های اسنپدراگون 8+ نسل 1 حوالی تابستان ۱۴۰۱ در دسترس خواهند بود. و لیست طولانی از سازندگانی وجود دارد که سخت در حال ساخت این دستگاه ها هستند. در اینجا این برندها را به ترتیب حروف الفبا می بینید:

 

  1. ۱- Asus ROG
  2. ۲- Black Shark
  3. ۳- HONOR
  4. ۴- iQOO
  5. ۵- Lenovo
  6. ۶- Motorola
  7. ۷- Nubia
  8. ۸- OnePlus
  9. ۹- Oppo
  10. ۱۰- OSOM
  11. ۱۱- realme
  12. ۱۲- Red Magic
  13. ۱۳- Redmi
  14. ۱۴- vivo
  15. ۱۵- Xiaomi
  16. ۱۶- ZTE

برند غیر چینی در این لیست دیدید؟! نظر شما درباره اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)