حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 با Snapdragon 8 Gen 1: نبرد سال؟

تراشه‌های موبایل، هر سال بیش از پیش قدرتمندتر و پیشرفته‌تر می‌شوند. مدیاتک و کوالکام، دو برند پیشرو در این بازار هستند که هر سال نوآوری بیشتری می‌کنند. تراشه‌های Dimensity 9000 و Snapdragon 8 Gen 1، جدیدترین تراشه‌های پرچمدار اندرویدی هستند. اما برنده مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 و Snapdragon 8 Gen 1، کدام است؟

مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 با Snapdragon 8 Gen 1 کوالکام

چندی پیش، مدیاتک دیمنسیتی ٩٠٠۰ به عنوان اولین تراشه ۴ نانومتری جهان معرفی شد. دو روز قبل نیز کوالکام از Snapdragon 8 Gen 1 با خمین لیتوگرافی رونمایی کرد. به نقل از Beebom، در حالی که کوالکام واقعاً توانسته است که با تراشه Snapdragon 8 Gen 1، توجهات را به سمت خود جلب کند، مدیاتک هم به دلیل توسعه یک تراشه پرچمدار جذاب، مورد تحسین و تشویق قرار گرفته است. امسال، جنگ میان کوالکام و مدیاتک بیش از پیش بالا گرفته است و ما شاهد سخت‌ترین رقابت در میان این دو کمپانی هستیم.

زیرا مدیاتک برای اولین بار، بالأخره از تمام پتانسیل خود استفاده کرده است تا به رقابت پرچمداران برود. اما آیا این تلاش‌های مدیاتک برای شکست دادن کوالکام و تبدیل شدن به شاه تراشه‌های اندرویدی، کافی است؟ خب، ما برای رسیدن به پاسخ این سؤال، مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 و کوالکام Snapdragon 8 Gen 1 را انجام داده‌ایم. به عنوان مثال، در مقایسه پیش رو از پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی دو تراشه به همراه دیگر جزئیات آن‌ها صحبت کرده‌ایم. بنابراین، در ادامه متوجه می‌شویم که برنده نهایی این رقابت جذاب کدام طرف جنگ است.

ابتدا از مهم‌ترین بخش، یعنی پردازنده مرکزی دو تراشه مقایسه را آغاز می‌کنیم. به طور کلی، شباهت‌های زیادی میان پردازنده مرکزی دو تراشه Dimensity 9000 و Snapdragon 8 Gen 1 وجود دارند. از لیتوگرافی ۴ نانومتری و معماری ARMv9 گرفته تا نوع هسته‌های این دو پردازنده، شاهد شباهت‌های بسیاری هستیم. اما در همین ابتدا، باید بگوییم که نماینده مدیاتک، با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC تایوان ساخته شده است. اما در مقابل، آمریکایی‌ها ساخت تراشه خود را به دست سامسونگ و لیتوگرافی ۴ نانومتری این شرکت سپرده‌اند. در نسل قبل و Snapdragon 888، کوالکام از لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ بهره گرفته بود. اما به دلیل مشکلات داغی این تراشه، بسیاری تصور می‌کردند که مشکل از فرآیند ساخت سامسونگ است. اما ظاهراً کوالکام تا حد ممکن، جلوی مشکلات داغی را در این نسل گرفته است.

به هر حال، هر دو تراشه با معماری و لیتوگرافی جدیدی توسعه پیدا کرده‌اند که به لطف این اتفاق، بهره وری انرژی، قدرت، امنیت و بهینگی آن‌ها به طور محسوسی بهبود یافته است. نماینده کوالکام، از پردازنده مرکزی ٨ هسته‌ای با تک هسته Cortex-X2 با فرکانس کاری ٣.٠ گیگاهرتزی، ٣ هسته Cortex-A710 با فرکانس ٢.۵ گیگاهرتزی و ۴ هسته Cortex-A510 با فرکانس کاری ١.٨ گیگاهرتزی بهره می‌برد.

در طرفی دیگر، دیمنسیتی ٩٠٠٠ هم از همین مجموعه هسته‌ها بهره می‌برد. با این تفاوت که فرکانس کاری هسته Cortex-X2 به ٣.٠۵ گیگاهرتز افزایش یافته است. همچنین این اتفاق در کلاستر دوم با هسته‌های Cortex-A710 رخ داده است و شاهد افزایش حداکثر فرکانس کاری آن به ٢.٨۵ گیگاهرتز هستیم! در نتیجه، می‌توان گفت که نماینده مدیاتک حداقل بر روی کاغذ می‌تواند در نقش قاتل پردازنده مرکزی Snapdragon 8 Gen 1 ظاهر شود! زیرا در این بخش، کوالکام هیچ برتری شاخصی را به نمایش نمی‌گذارد.

با این حال، کوالکام اظهار دارد که اسنپدراگون ٨ نسل ١ نسبت به قبل، ٢٠ درصد قدرتمندتر شاه است. همچنین بهینگی در مصرف این تراشه، ٣٠ درصد بهبود پیدا کرده است. اما متأسفانه مدیاتک تاکنون آماری را از پیشرفت تراشه جدید خود منتشر نکرده است. به همین ترتیب، باید منتظر باشیم تا این دو تراشه به صورت نهایی در بنچمارک های معتبر مورد بررسی قرار بگیرند.

با این حال اگر بخواهیم یک تخمین تقریبی در مورد وضعیت این دو تراشه داشته باشیم، اسنپدراگون ٨ نسل ١ در بنچمارک AnTuTu، امتیاز ١,٠٣۵,٠٢٠ را کسب کرده بوده است‌. در مقابل، دیمنسیتی ٩٠٠٠ هم امتیاز ١,٠٠۷,٣٩۶ را در همین بنچمارک به دست آورده بود. هرچند که مشخص نیست این امتیاز بیشتر تراشه کوالکام، مربوط به برتری در کدام بخش بوده است. اما در نهایت، عملکرد کلی هر دو تراشه نزدیک به هم است. اما در نسل‌های قبلی، مدیاتک توانایی نزدیک شدن به کوالکام تا این حد را نداشت. بنابراین، مدیاتک توانسته است فاصله خود با کوالکام را کم‌تر از همیشه کند.

پس از مقایسه بخش پردازنده مرکزی، نوبت به پردازنده گرافیکی می‌رسد. در این قسمت، کوالکام با پردازنده‌های گرافیکی Adreno سفارسی خود شناخته شده است. اما با این وجود، مدیاتک همچنان به پردازنده گرافیکی ARM Mali پایبند مانده است. طبق ادعای کوالکام، عملکرد پردازنده گرافیکی در Snapdragon 8 Gen 1 تا ٣٠ درصد از نسل قبل بهتر است. البته در شرایط خاصی، این رقم به ۶٠ درصد هم می‌رسد!

مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 و Snapdragon 8 Gen 1

در کنار آن، بهره وری انرژی ٢۵ درصد بهتر شده است. همچنین مدیاتک با پردازنده گرافیکی ARM-Mali G710 در Dimensity 9000، نوید ارتقاء عملکرد ٢٠ درصدی نسبت به Mali-G77 را می‌دهد. ما می‌دانیم که رقیب مستقیم Snapdragon 888 و پردازنده گرافیکی Adreno 660 آن، پردازنده گرافیکی Mali-G78 و به ویژه، Mali-G78 MP24 بود. با این وجود، مدیاتک همچنان پردازنده گرافیکی خود را با یک نسل ضعیف‌تر مقایسه می‌کند و ارقام آن نیز بیشتر از کوالکام نیستند. در نتیجه، می‌توان گفت که در بخش پردازنده گرافیکی اوضاع برای مدیاتک چندان خوب نیستند.

بدون مقایسه کردن، پردازنده گرافیکی Dimensity 9000 و Snapdragon 8 Gen 1 بسیار قدرتمند است. با این حال، ما باید منتظر باشیم تا ببینیم که در عمل، مدیاتک مدیریت حرارت و پایداری بیشتری دارد یا مانند بخش عملکرد، در قسمت‌های دیگر هم شاهد شکست خوردن این تراشه تایوانی خواهیم بود. برای یادآوری، تراشه پرچمدار کوالکام مجهز به موتور اختصاصی Frame Motion Engine برای ارائه نرخ فریم پایدار، بازی‌های HDR ١٠ بیتی، رندر بهتر و مواردی از این قبیل است. برای مقایسه، مدیاتک هم با ویژگی رهگیری پرتو یا همان Ray-Tracing وارد بازی می‌شود. اگر توسعه دهندگان با مدیاتک همکاری کنند، شاهد ارائه تصاویری با گرافیک بالا در گوشی‌های مجهز به Dimensity 9000 خواهیم بود. البته باید ببینیم که این هدف، به چه مدت زمانی برای مسجل شدن نیاز دارد.

در نظر داشته باشید که هر دو تراشه مورد اشاره، از API محلی Vulkan پشتیبانی می‌کنند. نکته دیگر، این است که تراشه پرچمدار کوالکام از نمایشگرهای ١۴۴ هرتزی با وضوح +QHD پشتیبانی می‌کند. این قابلیت، در دیمنسیتی ٩٠٠٠ هم موجود است. اما وضوح نمایشگر، حداکثر می‌بایست +WQHD باشد. آن همچنین نمایشگرهای ١٨٠ هرتزی با وضوح +Full HD توسط نماینده مدیاتک پشتیبانی می‌شود.

پس از موارد مربوط به عملکرد و قدرت، به سراغ بخش پردازش تصویر و دوربین‌ها می‌رویم. اخیراً هر دو کمپانی، پرچمداران جدید خود را با نسل جدید پردازشگرهای تصویر معرفی کرده‌اند. به طوری که Snapdragon 8 Gen 1 دارای پردازشگر تصویر سه گانه ١٨ بیتی است. به لطف این پردازشگر تصویر، تراشه جدید کوالکام می‌تواند ٣.٢ گیگاپیکسل را در ١ ثانیه ثبت کند. اما اگر بگوییم که این رقم در ISP سه گانه ١٨ بیتی دیمنسیتی ٩٠٠٠ به ۹ گیگاپیکسل می‌رسد، واکنش شما چیست!؟

مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 و Snapdragon 8 Gen 1

البته مقدار داده شده از سوی مدیاتک، منبع دقیقی ندارد و اعلام نشده است که این میزان از ثبت داده، مربوط به استفاده همزمان از چند دوربین است یا خیر. با این حال، هر دو تراشه عملکرد بسیار خوبی در پردازش تصویر دارند و تجربه متفاوتی را ارائه می‌دهند.

کوالکام ادعاهای دیگری را هم در این زمینه مطرح کرده است. آمریکایی‌ها اظهار دارند که Snapdragon 8 Gen 1 توانایی ثبت ٢۴٠ عکس ١٢ مگاپیکسلی را در یک ثانیه دارد. همچنین عملکرد در ثبت تصاویر شبانه، ۵ برابر بهبود یافته است! فیلم برداری با گوشی مجهز به این تراشه، به شما امکان استفاده از ۴ محدوده گستره دینامیکی را می‌دهد. ناگفته نماند که Snapdragon 8 Gen 1 توانایی فیلم برداری 8K با استاندارد HDR را دارد که این در نوع خود، قابل تحسین است.

پس از کوالکام، مدیاتک هم توانایی ضبط فیلم 4K به صورت همزمان در سه دوربین را داراست. اما مدیاتک وعده حفظ بهینگی تراشه و مصرف متعادل را داده است. علاوه بر این، مدیاتک Dimensity 9000 از حسگرهای تصویری با حداکثر وضوح ٣٢٠ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که Snapdragon 8 Gen 1، در بهترین حالت از حسگرهای تصویر ٢٠٠ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. همچنین حالت مخصوص فیلم برداری شبانه در نماینده مدیاتک حضور دارد.

بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، از اهمیت بسیار زیادی در تراشه‌های جدید مدیاتک و کوالکام برخوردار است. به همین صورت، کوالکام و مدیاتک از پیشروهای توسعه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در تراشه‌های گوشی‌های اندرویدی بوده‌اند. کوالکام می‌گوید که موتور پردازش هوص مصنوعی Snapdragon 8 Gen 1، تا ۴ برابر نسبت به همتایش در Snapdragon 888 سریع‌تر است. اما این پیشرفت ۴ برابری، به افزایش مصرف نسبتاً ناچیز ١.٧ برابر منتهی شده است.

مدیاتک هم در زمان معرفی Dimensity 9000، عنوان کرد که تراشه جدیدش در بخش هوش مصنوعی، ۴ برابر بهتر ظاهر شده است. همچنین عملکرد Dimensity 9000 نسبت به Snapdragon 888، در حدود ۵٠ تا ۹٠ درصد بهتر است. اگر بخواهیم به آمار و ارقام خود شرکت‌ها استناد کنیم، کوالکام در این بخش احتمالاً عملکرد بهتری دارد.

بنابراین، کوالکام در مشخصات اعلام شده، توانایی رقابت با موتور هوش مصنوعی نسل هفتم کوالکام را ندارد. اما این صحبت‌ها، در حد تئوری هستند و هنوز هیچ چیز کاملاً ثابت نشده است. در نتیجه، باید منتظر بمانیم تا یک تولید کننده، این تراشه‌ها را بر روی یک دستگاه نهایی سوار کرده و در بنچمارک های معتبری مانند GeekBench ML مورد بررسی قرار دهد.

در آخرین بخش مقایسه، به سراغ اتصالات و ارتباطات دو تراشه می‌رویم. اسنپدراگون ٨ نسل ١، در فناوری مودم، توسعه بیشتری یافته است. زیرا در این قسمت، کوالکام بهترین مودم تراشه‌های موبایل را در Snapdragon 8 Gen 1 تعبیه کرده است. مودم موجود در این تراشه، X65 5G نام دارد که می‌تواند با حداکثر سرعت ١٠ گیگابیت بر ثانیه دانلود کند! همچنین حالت‌های مختلفی از اینترنت 5G مانند mmWave و Sub-6GHz و… توسط این مودم تحت پوشش می‌گیرند.

مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 و Snapdragon 8 Gen 1

از سوی دیگر، Dimensity 9000 هم از یک مودم پر سرعت بهره می‌برد. درست است که این مودم یکپارچه 5G نیز دارای حالت Sub-6GHz است. اما خبری از پشتیبانی mmWave نیست. البته این مورد، نمی‌تواند فقدان مهمی باشد. زیرا مدیاتک با این کار، در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند و این فناوری، در جهان فراگیر نیست.

اما با انتقال به بخش‌های دیگر، مدیاتک از بلوتوث نسخه ۵.٣ پشتیبانی می‌کند که فناوری جدیدی است. اما Snapdragon 8 Gen 1، مانند قبل از بلوتوث ۵.٢ پشتیبانی می‌کند. هر دو تراشه، از فناوری Wi-Fi 6E بهره گیری کرده‌اند.

جمع بندی مقایسه

برای جمع بندی مقایسه مدیاتک Dimensity 9000 با Snapdragon 8 Gen 1، باید بگوییم که هر دو تراشه جذابیت‌های خاص خود را دارند. اما از نظر کلی، ارائه این تراشه‌ها، نوید بخش آینده‌ای روشن‌تر برای بازار جهانی موبایل است. در حالی که کوالکام در تلاش است تا در کنار حل مشکلات حرارتی و افت عملکرد، متمرکز بر ارائه یک تراشه کاملاً جدید و قدرتمند باشد، در مقایسه، مدیاتک با Dimensity 9000 یک انقلاب را در تاریخچه تراشه‌های خود ایجاد کرده است. چرا که بالأخره مدیاتک از پردازشگر تصویر، پردازنده گرافیکی و مجموعه سخت افزاری کاملاً جدید بهره گرفته است. در کل، مدیاتک امروزه به جدیدترین تهدید بر علیه کوالکام تبدیل شده است و ممکن است تایوانی‌ها، بالأخره بر اژدهای آمریکایی غلبه کنند. اما تا زمان انتشار تست‌های معتبر و نهایی، باید منتظر ماند.

نظر شما در مورد این مقایسه از مدیاتک Dimensity 9000 و Snapdragon 8 Gen 1 چیست؟ شما طرفدار کدام تراشه هستید؟ برنده نهایی از نظر شما کدام یک است؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️