حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا مک بوک پرو جدید نمی‌تواند گزینه ایده‌آلی برای بازی باشد؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، سرگرمی و بازی، لپ‌تاپ

اپل چندی پیش مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی بازطراحی‌شده خود را با تراشه‌های سفارشی M1 Pro و M1 Max معرفی کرد و به‌تازگی نیز، آنها را عرضه کرده است. درحالی‌که نمی‌توان قدرت پردازشی و گرافیکی مک بوک پرو جدید را نادیده گرفت، کاربران اکنون می‌پرسند که آیا این بدان معناست که لپ‌تاپ‌های جدید برای پرداختن به بازی نیز مناسب هستند یا خیر؟ خب، نظرات در این مورد متفاوت می‌باشد، مخصوصا با توجه به سابقه اپل در این زمینه؛ اما من جرأت کرده و به‌صراحت اعلام می‌کنم جواب منفی است: واقعا نمی‌شود!

پرداختن به بازی با مک بوک پرو جدید بیهوده‌کاری است

تراشه‌های جدید M1 Pro و M1 Max دارای ۱۰ هسته پردازشی هستند که مدل Pro دارای یک پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای و نسخه Max نیز از یک پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای استفاده می‌کند که در همان SoC (سیستم روی چیپ) ادغام شده‌اند و امکان افزایش عملکرد و انرژی بهتر به‌همراه بهره‌وری فراوان را فراهم می‌کنند. علاوه‌بر افزایش تعداد هسته‌ها، تراشه‌های جدید اپل این مزیت را نیز دارند که می‌توانند تا 32 گیگابایت در نسخه Pro یا 64 گیگابایت حافظه یکپارچه را در M1 Max بین CPU و GPU خود به‌اشتراک بگذارند؛ چیزی که به پهنای باند حافظه سریع تا 200 گیگابایت‌برثانیه (Pro) یا 400 گیگابایت‌برثانیه (Max) منتهی می‌شود.

به‌لطف تغییرات جدید در معماری پردازنده، اپل می‌گوید که عملکرد مک‌بوک پروهای جدیدش زمانی که صرفاً با باتری کار کنند، مشابه زمانی بوده که شما آن را به برق متصل کنید و از این جهت، خللی به عملکرد وارد نمی‌شود؛ بنابراین بدون توجه به جایی که هستید، همان عملکرد فوق‌العاده را خواهید داشت. این واقعاً خوب است، مخصوصاً نسبت به بسیاری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی که عملکردشان به‌طور خودکار و هنگام کار کردن بدون اتصال به منبع برق، به‌صورت محافظه‌کارانه‌تری کاهش می‌یابد.

مشکل اول؛ قدرت نسبت به قیمت

در مقایسه با آخرین لپ‌تاپ ویندوزی با تراشه 8 هسته‌ای، اپل می‌گوید که M1 Pro تا 1.7 برابر عملکرد CPU را در همان سطح قدرت ارائه کرده، درحالی‌که 70 درصد انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند. همچنین قدرت گرافیکی M1 Pro نیز تا 7 برابر سریع‌تر از گرافیک یکپارچه لپ‌تاپ یا رایانه شخصی می‌باشد و عملکرد بیشتری را با استفاده از 70 درصد انرژی کمتر در مقایسه با یک گرافیک مجزا برای نوت‌بوک‌های شخصی ارائه می‌دهد.

اکنون تمام این ادعاهای عملکردی تا زمانی که کمی عمیق‌تر در آن فرو بروید، چشمگیر به‌نظر می‌رسند. با این حال، در پاورقی واقع در پایین بیانیه مطبوعاتی اپل آمده است که ادعای عملکردی 1.7 برابر بهتر در بحث پردازشی، حاصل مقایسه یک تراشه M1 Pro در برابر MSI GP66 Leopard است که دارای یک تراشه نسل دهم اینتل می‌باشد و این یعنی یک نسل قدیمی‌تر از تراشه‌های نسل ۱۱ کنونی است. همچنین اینتل درحال‌حاضر تراشه‌های نسل ۱۲ خود با نام Alder Lake را نیز معرفی کرده است ولی به‌دلیل عدم عرضه عمومی، در اینجا از دخالت آن صرف‌نظر می‌کنیم.

مقایسه قدرت پردازشی M1 Pro/Max با لپ‌تاپ ویندوزی ۴/۸ هسته‌ای

مقایسه قدرت پردازشی M1 Pro/Max با لپ‌تاپ ویندوزی ۴/۸ هسته‌ای

وقتی صحبت از گرافیک به‌میان می‌آید، «GPU مجزای قدرتمند برای نوت‌بوک‌های شخصی» که اپل به‌عنوان مدل مقایسه‌ای در پانویس‌های خود فهرست می‌کند، یک Nvidia 3050 Ti از Lenovo Legion 5 (82JW0012US) است. اکنون سعی نمی‌کنم قدرت این گرافیک را تحت‌الشعاع قرار دهم، اما وقتی به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند مجزا در نوت‌بوک‌ها فکر می‌کنم، این دقیقاً چیزی نیست که به ذهنم خطور کند. اگر اهل بازی هستید، معمولاً حداقل RTX 3060 (یا پردازنده گرافیکی AMD معادل) یا مدل بالاتری را انتخاب می‌کنید.

اما مهم‌تر از آن، مک بوک پرویی که اپل به‌عنوان سیستم بنچمارک خود از آن استفاده می‌کند، یک مک بوک پرو 16 اینچی با تراشه M1 Pro شامل یک پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای و 32 گیگابایت رم است که قیمت آن 3100 دلار در مقایسه با 1050 دلار Lenovo Legion 5 می‌باشد. بنابراین درحالی‌که این اعداد عملکردی هنوز چشمگیر هستند، ما دقیقاً دو رده قیمتی یکسان را با یکدیگر مقایسه نمی‌کنیم.

مقایسه قدرت گرافیکی M1 Max با یک لپ‌تاپ ویندوزی

مقایسه قدرت گرافیکی M1 Max با یک لپ‌تاپ ویندوزی

من نمی‌خواهم عملکرد تراشه‌های جدید M1 Pro و M1 Max اپل را بیش‌ازحد کم‌اهمیت جلوه دهم، زیرا واقعاً کاری که اپل با سیلیکون مبتنی‌بر ARM سفارشی خود انجام می‌دهد، بسیار چشمگیر بوده و نمونه آن در صنعت کم‌نظیر است، به‌ویژه وقتی صحبت از بهره‌وری انرژی در یک دستگاه قابل‌حمل به‌میان می‌آید. مانند بسیاری از دستگاه‌های دیگر اپل اما، مک بوک پرو جدید درحالت پایه با قیمت اولیه 1999 دلاری خود، قطعاً ارزان‌قیمت نیست.

مشکل دوم؛ محدودیت سیستم‌عامل

همچنین مشکل دوم و شاید مهم‌تری نیز در اینجا وجود دارد؛ بازی‌های AAA امروزی به‌سادگی روی مک اجرا نمی‌شوند. فقط نگاهی به بازی‌های رایانه‌ای جدید مانند Far Cry 6 ،Deathloop ،New World و سایرین موارد بیندازید، و می‌بینید که هیچکدام از آنها با macOS سازگار نیستند. بنابراین، مگر اینکه بخواهید یکی از معدود بازی‌هایی را که روی M1 Mac اجرا می‌شود، مانند World of Warcraft بازی کنید، درغیر این‌صورت اساساً برای اجرای بازی‌های جدید و داغ شانسی ندارید. Bootcamp روی M1 Mac نیز کار نمی‌کند، بنابراین حتی به فکر نصب ویندوز روی مک بوک پرو M1 هم نباشید.

اپل نیز مک بوک پرو جدید خود را به‌عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ نمی‌نامد، اما این شرکت از تعدادی از بازی‌ها در طول ارائه رویداد خود استفاده کرد، علاوه‌بر این که توسعه‌دهندگان مختلفی را که عملکرد سیلیکون و لپ‌تاپ‌های جدید اپل را تحسین می‌کردند نیز به‌نمایش گذاشت.

macOS در زمینه نرم‌افزار و برنامه‌ها عالی است؛ اما برای بازی؟ خیر

macOS در زمینه نرم‌افزار و برنامه‌ها عالی است؛ اما برای بازی؟ خیر

درنهایت، مک‌بوک پروهای جدید M1 Pro و M1 Max ماشین‌هایی هستند که ممکن است برای ساخت و توسعه بازی‌ها عالی باشند، اما ممکن است به دلیل محدودیت‌های سیستم‌عامل، در اجرای آنها عالی نباشند.

اما برای افرادی که رویای بازی‌های AAA را در مک بوک‌ها در سر می‌پرورانند، در انتهای تونل نوری وجود دارد. با سیلیکون جدید و قدرتمندتر اپل، توسعه‌دهندگان ممکن است تمایل بیشتری به ایجاد بازی‌های طراحی‌شده برای Mac و macOS از خود نشان دهند. مطمئناً شکست تسلط رایانه‌های ویندوزی در حوزه گیمینگ، یک نبرد دشوار خواهد بود، اما پردازنده‌های جدید قدرتمند اپل گامی حیاتی در جهت رقابتی‌تر کردن مک بوک پروهای جدید با لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی هستند.

دیدگاه شما در این مورد چیست؟ آیا مک بوک پرو اپل را گزینه‌ای مناسب برای پرداختن به بازی می‌دانید؟ در مقایسه با بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ ویندوزی، انتخاب شما کدام مورد است؟ به‌نظر شما با وجود ارائه قدرت کافی برای اجرای بازی‌های AAA در مک بوک پرو جدید، آیا توسعه‌دهندگان نیز به ایجاد بازی‌هایی برای macOS علاقه نشان خواهند داد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی