حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه M1 Max ممکن است عملکرد گرافیکی خام بیشتری نسبت به PS5 و هم‌رده RTX 2080 داشته باشد

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | اپل، پردازشگرها

اپل در مورد عملکرد تراشه‌های جدید M1 Pro و M1 Max خود ادعاهای چشمگیر و چشم‌نوازی دارد و بر روی کاغذ، تراشه M1 Max این شرکت دارای عملکرد گرافیکی خام بیشتری نسبت به پلی استیشن 5 سونی و احتمالا هم‌رده یکی از قوی‌ترین کارت‌های گرافیکی حال‌حاضر، یعنی RTX 2080 باشد.

عملکرد گرافیکی تراشه M1 Max

تراشه M1 Max تازه معرفی شده اپل، می‌تواند پیکربندی‌های متفاوتی تا حداکثر 32 هسته گرافیکی را داشته باشد که در مقایسه با گزینه 8 هسته‌ای ارائه‌شده در تراشه M1، یک جهش عظیم است. اپل می‌گوید تراشه M1 Max حداکثر 70 درصد انرژی کمتری را در اوج عملکرد گرافیکی نسبت به لپ‌تاپی عادی با کارت گرافیک مجزا مصرف می‌کند. اپل همچنین ادعا می‌کند که تراشه M1 Max حداکثر عملکرد مشابهی را برای یک “لپ‌تاپ حرفه‌ای با GPU گسسته و عملکرد بالا” و 100 وات مصرف کمتر را داراست.

برای ادعا، اپل مک بوک پرو 16 اینچی را با تراشه M1 Max معرفی کرد که دارای پردازنده 10 هسته‌ای، گرافیک 32 هسته‌ای و 64 گیگابایت حافظه رم مشابه با MSI GE76 Raider و Razer Blade 15 Advanced است. برای تجزیه بیشتر عملکرد پردازنده گرافیکی، Notebookcheck بر اساس اطلاعات اپل در مورد تراشه‌های جدید برآورد کرده که تراشه‌های جدید M1 Pro و M1 Max حداکثر چند ترافلاپس قدرت دارند. لیست پایین یافته‌های آنان را نشان می‌دهد:

M1 هشت هسته‌ای = TF 2.6 (ترافلاپس)

M1‌ Pro نسخه ۱۴ هسته‌ای = 4.5 TF

M1‌ Pro نسخه ۱۶ هسته‌ای = 5.2 TF

M1‌ Max نسخه ۲۴ هسته‌ای = 7.8 TF

M1‌ Max نسخه ۳۲ هسته‌ای = 10.4 TF

عملکرد گرافیکی تراشه M1 Max

عملکرد گرافیکی تراشه M1 Max

بر روی کاغذ، تراشه M1 Max با حداکثر 32 هسته GPU می‌تواند نسبت به پلی استیشن 5 سونی که حداکثر 10.28 ترافلاپس قدرت دارد، گرافیک خام بیشتری را ارائه کند. اعداد وب‌سایت نوت بوک چک بر اساس برآورد و نه آزمایش در دنیای واقعی است؛ به این معنا که تا زمانی که لپ‌تاپ‌های جدید از هفته آینده بدست مشتریان نرسد، تنها معیاری است که می‌توان بر آنها تکیه کرد. همان‌طور که توسط یوتیوبر ZoneOfTech در توییتر نیز ذکر شده است، تراشه M1 Max می‌تواند تا 7.4 گیگابایت‌برثانیه را بخواند که بالاتر از سرعت خواندن 5.5 گیگابایت‌برثانیه PlayStation 5 است.

مک بوک پروهای جدید هزینه بیشتری نسبت به پلی استیشن 5 دارند، اما با این وجود، توانایی اپل در ارائه‌ی یک لپ‌تاپ قابل‌حمل که با یک کنسول بازی سطح بالا رقابت می‌کند، چشمگیر است. همان‌طور که در بالا ذکر شد، این ادعاها فقط روی کاغذ هستند و آزمایش عملکرد و سرعت مناسب مطمئناً اندکی پس از ورود MacBook Pro جدید از هفته آینده انجام می‌شود.

توان اجرای بازی‌ها در حد گرافیک RTX 3080

به نقل از theverge، قسمت عجیب و بسیار تأثیرگذار ماجرا اما اینجاست که اپل ادعا می‌کند که 32 هسته گرافیکی در تراشه M1 Max جدید آنها تقریباً به‌اندازه یک لپ‌تاپ با گرافیک Nvidia RTX 3080 باکیفیت بالا برای بازی مناسب است که آن را در Razer Blade 15 Advanced با قیمت مشابه پیدا خواهید کرد.

وزن کمی بیشتر مک بوک پرو با تراشه M1 Max نسبت به M1 Pro

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، مک بوک پرو 16 اینچی جدید سنگین‌تر و ضخیم‌تر از مدل قبلی است. ضخامت و وزن اضافه شده، ناشی از شاسی جدید، پورت‌های بیشتر و عوامل دیگر است. با این حال، در وب‌سایت رسمی مشخصات اپل برای مک بوک پرو 16 اینچی جدید آمده است که مدل‌های پیکربندی‌شده با تراشه M1 Pro دارای وزن 4.7 پوند یا 2.1 کیلوگرم می‌باشند، درحالی‌که مدل‌هایی که با تراشه M1 Max عرضه می‌شوند، 4.8 پوند یا 2.2 کیلوگرم وزن دارند.

تراشه M1 Max از نظر فیزیکی بزرگ‌تر از تراشه M1 Pro است. با این حال، مک بوک پرو ۱۴ اینچی که با تراشه M1 Max ارائه می‌شود، بدون توجه به تراشه مورداستفاده، وزن یکسانی با نسخه M1 Pro دارد. پاورقی در صفحه اپل می‌گوید تفاوت وزن در مدل بزرگ‌تر 16 اینچی بین M1 Pro و M1 Max ناشی از “پیکربندی و فرآیند تولید” آن است.

بنچمارک اپل M1 Max منتشر شد: مک بوک پرو ۲۰۲۱ چقدر توان پردازشی دارد؟

دیدگاه شما درمورد عملکرد گرافیکی فوق‌العاده و بی‌رقیب تراشه M1 Max اپل چیست؟ آیا پیش از این تصور می‌کردید غول ساکن کوپرتینو بتواند تراشه مجتمعی تولید کند که توان پردازش گرافیکی آن از کنسول پلی استیشن ۵ سونی و گرافیک RTX 2080 انویدیا بیشتر باشد؟ حتی تصور قدرت این چیپست نیز هوش را از سر آدم می‌برد.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

اپل که سلطان ادعاست واقعا …

AŁɪ

با چه معیاری این ادعا رو کرده و چطور آزمایش کرده خدا می‌دونه …

Farcry

چرا مگه m1 در حد 2/1 ترافلاپس قدرت نداشت؟
همون m1 با وجود شبیه ساز میتونست بازی tomb rider رو با تنظیمات Hight و کیفیت فول اچ دی اجرا کنه و میانگین 40 فریم هم بده
الان مبنا اپل برای قدرت 10 ترافلاپسی m1 max چند تا بنچمارک گرافیکی مثل Octane X Demo PR11 بوده که اپل طبق اون ادعا کرده میتونه در بالاترین پیکربندی کارت گرافیک Quadro RTX 6000 با 24 گیگ حافظه رو شکست بده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی