حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه Apple M1 Max در کنار Apple M1 Pro معرفی شدند: انقلاب در کوپرتینو

اپل از سال گذشته تصمیم گرفت تا از تراشه‌های اختصاصی خود، در مک بوک‌ها و دیگر محصولات خود بهره گیری کند. اولین تراشه اپل که بر معماری ARM طراحی شده بود و همچنین در مک بوک‌ها، آیپدها و… به کار گرفته شد، Apple M1 بود. امروز بالأخره نسل جدید تراشه‌های اپل از راه رسیدند. دو تراشه Apple M1 Max و Apple M1 Pro، تراشه‌هایی هستند که بسیار پیشرفته‌تر از قبل هستند!

مشخصات فنی تراشه Apple M1 Pro

اپل اعلام کرده بود که قصد دارد تا در تاریخ ٢۶ مهر، رویداد Unleashed را برگزار کند و ما در ترنجی از چگونگی تماشای این رویداد به شما گفته بودیم.

 

تماشای پخش زنده مراسم اپل دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ + محصولات مورد انتظار

 

امروز، اپل رویداد Unleashed خود را رسماً برگزار کرد. این رویداد، پر از محصولات شگفت انگیز بوده است. اما شاید بتوان گفت که مهم‌ترین و جذاب‌ترین محصولاتی که در این مراسم معرفی شدند، در واقع تراشه‌های جدید Apple بوده‌اند! این تراشه‌ها، با همان استراتژی Apple M1 ساخته شده‌اند و از طراحی ARM برخوردار هستند. دو تراشه جدید Apple در واقع M1 Pro و M1 Max نام گرفته‌اند.

طی سال گذشته، Apple M1 در محصولات مختلفی به کار گرفته شد و توانست کاربران را شگفت زده کند. چرا که این تراشه علاوه بر قدرت بسیار زیادی که داشت، مصرف و تولید حرارت پایینی داشت. در نتیجه، Apple M1 یک انتخاب کم نقص محسوب می‌شد. اما دقیقاً Apple M1 Pro و Apple M1 Max چه پیشرفت‌هایی دارند؟

تراشه Apple M1 Pro

ابتدا، از تراشه Apple M1 Pro شروع می‌کنیم. تراشه Apple M1 Pro، حداکثر از ٣٢ گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کند. نوع حافظه رم پشتیبانی شده در این تراشه، از نوع LPDDR5 با حداکثر پهنای باند ٢٠٠ گیگابایت بر ثانیه است که یک پله نسبت به رقبا بالاتر است. همچنین پردازه مرکزی Apple M1 Pro، ده هسته‌ای می‌باشد. این پردازنده متشکل از دو کلاستر ٢ و ٨ هسته‌ای است که یکی برای کارهای سبک و دیگری برای کارهای سنگین هستند. برای هر کدام از ٨ هسته قدرتمندتر، ٢۴ مگابایت حافظه کش L2 در نظر گرفته شده است.

در همین حین، ۴ مگابایت حافظه کش L2 نیز در هسته کم مصرف‌تر موجود می‌باشد. هسته‌های قدرتمندتر و کم مصرف‌تر، به ترتیب مجهز به ١٢٨ و ۶۴ کیلوبایت کش دیتا هستند. حال به سراغ پردازنده گرافیکی Apple M1 Pro می‌رویم. جایی که این تراشه از یک پردازنده گرافیکی ١۶ هسته‌ای هسته‌ای با ۴٩,۵١٢ رشته استفاده می‌کند. قدرت این پردازنده گرافیکی، حدود ۵.٢ ترافلاپس است. بر اساس ادعای اپل، این پردازنده گرافیکی دو برابر قوی‌تر از نمونه استفاده شده در Apple M1 است. همچنین پردازنده مرکزی آن نیز نسبت به نسل قبل، تا ٧٠ درصد پر سرعت‌تر است

.

به گفته اپل، این تراشه به طور همزمان از دو نمایشگر خارجی پشتیبانی می‌کند. به طور مثال، شما می‌توانید در کنار استفاده از لپ تاپ خود، آن را به نمایشگرهای خارجی نیز متصل کنید. پروتکل‌های امنیتی در این تراشه ارتقاء یافته‌اند و هم اکنون نفوذ به تراشه Apple M1 Pro، سخت‌تر از قبل شده است. نسل جدید انکود و دیکود ProRes نیز در این تراشه خودنمایی می‌کند که از قبل سرعت و عملکرد بهتری را در اختیار کاربران می‌گذارد.

اپل از موتور پردازش هوش مصنوعی خود در این تراشه بهره گیری کرده است. قدرت این موتور هوش مصنوعی، به اندازه 11TOPs است. مصرف انرژی این تراشه، همچنان در سطح بهینه‌ای قرار دارد و محصولات مجهز به آن، عمر باتری بالایی را تجربه خواهند کرد. اپل M1 Pro بر اساس لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC ساخته شده است. خب، ما نگاهی به مشخصات این تراشه داشتیم و واقعاً شگفت زده شدیم. اما ظاهراً این نهایت قدرت اپل نیست و تراشه Apple M1 Max، چیزی است که اپل قرار است با آن به خودنمایی بپردازد!

مشخصات اپل M1 Max

اپل پس از معرفی Apple M1 Pro، به سراغ تراشه Apple M1 Max رفت. چیپست جدید اپل، نسخه قدرتمندتر M1 Pro محسوب می‌شود. میزان حافظه رم موجود در این تراشه، به حداکثر ۶۴ گیگابایت می‌رسد! همچنین این میزان حافظه، از نوع LPDDR5 با پهنای باند دو برابری نسبت به Apple M1 Pro، یعنی برابر با ۴٠٠ گیگابایت بر ثانیه است! پردازنده مرکزی این تراشه، مانند Apple M1 Pro است و تغییری را شاهد نیستیم.

تراشه Apple M1 Max

اما در عوض، پردازنده گرافیکی آن به جای ١۶ هسته‌ای، ٣٢ هسته‌ای است! همچنین این تراشه به طور همزمان از ۴ نمایشگر جانبی پشتیبانی می‌کند که خبر خوبی است. در نهایت، اپل می‌گوید که در تراشه Apple M1 Max از ۵٧ میلیارد ترانزیستور استفاده کرده است که رقمی کم نظیر محسوب می‌شود! باقی مشخصات این تراشه، همانند Apple M1 Pro است و تفاوت خاص دیگری در این بین به چشم نمی‌‌خورد.

نظر شما در مورد دو تراشه جدید اپل چیست؟ آن‌ها را می‌پسندید؟ فکر می‌کنید که رقیبی برای اپل در این زمینه پیدا ب شود؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Elyas

من از اون روزی می ترسم که اپل سال های بعدی از پردازنده های دکستاپ هم جلو بزنه
و رقیب نداشته باشه اون زمان هم اینقدر پیشرفت میکنه؟؟؟

Farcry

10.4 ترافلاپس اونم برای یه گرافیک مجتمع خیلی پشم ریزونه!
اپل با معرفی چیپست M1 max عملا داره به کارت های گرافیک Amd و انویدیا حمله میکنه!

Farcry

پیشرفتش واقعا واقعا بالاست!!
توی پردازنده مرکزی که احتمالا رکورد امتیاز گیگ بنچ رو بین همه پردازنده های AMD و اینتل میشکنه
بخش گرافیکی هم ۴ برابر قوی تر از M1 شده که حرفی نمیشه زد!!!!‌ فقط حیف که مک اس مثل ویندوز نیست و بازی های خیلی خیلی معدودی براش اومده
عمر باتری ۲۱ ساعته هم عملا یه رکورد بین لبتاب هاست

یاخدااااااا…!
اپل چجوری این همه اعداد و ارقام رو تو یه چیپست جا کرده یعنی جون میده باهاش کلی بازی کنی و ازش کار بکشی🔥🔥
کم مصرف بودنشون و هماهنگی با Mac Os که دیگه چه بگم؟
پ ن: پشمای افراد تو حوزه تکنولوژی ریخت…😂

Farcry

فقط این نیست
عملا یکی از کامل ترین لبتاب های دنیا حساب میشه
جدا از سخت افزار و صفحه نمایش هم مینی ال ای دی با روشنایی ۱۶۰۰ نیتی شده که یه رکورد حساب میشه
عمر باتری ۲۱ ساعته برای پخش ویدیو هم چندین برابر بقیه لبتاب هاست
پورت ها هم خیلی بیشتر شده (پورت hdmi و ۴ پورت تاندربولت و مموری )
تازه ۶ بلندگو با صدای فراگیر و صفحه LTPO 120 hz و sss با سرعت هفت گیگابایت بر ثانیه و….. هم هست
واقعا بی نظیره از هر نظر

m.b

این شگفتی هایی که واقعا خیره کننده‌ست نصف و حتی یک سوم قدرت اپل هم نیست… قدرتی که میتونه تو تمام بخش ها پخش کنه اما متأسفانه اینطور نمیشه… اپل بسیار اصرار داره که خودش و زیرمجموعه هاش کامل به نظر برسن بنابراین احترامی برای قبول و به رسمیت شناختن تکنولوژی های دیگران قائل نیست تا به این صورت کار اونها رو بزرگ جلوه نده… بعد ها اگر همه‌گیر شد استفاده میکنه و اگر نه چه بهتر…
اپل همین قدرت و حتی بیشتر رو میتونست در بخش های دیگری هم داشته باشه…
ولی از همه این موضوعات بگذریم این مشخصات طوریه که اپل انگار با سیاره دیگری داره رقابت میکنه😂… لامصب خود آیندست…

ممد بمولا

همه اینها با توان حرارتی 30 وات!
موندم چی بگم
با اینکه قیمت مک بوکها به طرز عجیبی بالاست ولی واقعا مشخصات برگ ریزونی دارن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️