حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل رسما معرفی شد: طراحی جدید، تراشه M1 Pro/Max و شارژ MagSafe

نوشته

2 سال قبل | 4 دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی، لپ‌تاپ

به‌عنوان بخشی از رویداد Unleashed اکتبر، اپل امروز از مک بوک پرو جدید ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی خود رونمایی کرد. MacBook Pro جدید دارای تراشه M1 Pro با ۸ هسته عملکردی و ۲ هسته با کارایی بالا، پردازنده گرافیکی ۱۶ هسته‌ای و ۳۲ گیگابایت رم است. همچنین تراشه M1 Max نیز در این لپ تاپ وجود دارد که میزان RAM و GPU را تا دو برابر افزایش می‌دهد. دیگر موارد اضافه شده به مک بوک پرو جدید اپل شامل درگاه HDMI و کارت خوان SD، شارژ MagSafe، ناچ صفحه و موارد دیگر است.

مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل

ظاهر MacBook Pro جدید کاملاً بازطراحی شده است؛ درحال‌حاضر حاشیه‌های صفحه به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای باریک‌تر شده و به ۳.۵ میلی‌متر می‌رسد. البته بریدگی معروف اپل برای جایگیری وبکم لپ‌تاپ‌ها درنظر گرفته شده است که متاسفانه اما، تنها سنسور اصلی دوربین و حسگرهای نوری در آن تعبیه شده و خبری از FaceID در اینجا نیست. طراحی کلی لپ تاپ‌ها، اکنون با شکل جعبه‌ای اصلاح شده و این دستگاه‌ها اکنون دارای پورت HDMI، کارت خوان SD و MagSafe برای شارژ مغناطیسی می‌باشند.

مدل 14 اینچی ضخامت 15.5 میلی‌متری داشته و 3.5 پوند وزن دارد؛ درحالی‌که ضخامت مدل 16 اینچی به 16.8 میلی‌متر رسیده و وزن آن نیز 4.7 پوند می‌باشد.

با گسترش استفاده از نمایشگر mini-LED در محصولات اپل، حال مک بوک پروهای جدید این شرکت نیز به این فناوری مجهز شده‌اند که دارای پیکسل‌های بیشتری بوده به رزولوشن 1964x3024 در نسخه ۱۴ اینچی و 2224×3456 در مدل ۱۶ اینچی می‌رسند و از کنتراست بالا و حداکثر روشنایی 1600 نیت نیز پشتیبانی کرده و همچنین با فناوری ProMotion با رفرش ریت 120 هرتز کار می‌کنند.

مشخصات مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل

مشخصات مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل

برای اولین بار، مک بوک پرو جدید با اندازه ۱۴.۲ اینچ در کنار مدل ۱۶.۲ اینچی موجود است. وضوح صفحه نیز برای نمایشگرهای DPI بالاتر به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و اپل از نمایشگر جدید خود با عنوان “Liquid Retina Pro XDR” یاد می‌کند.

یکی از بحث برانگیزترین تصمیمات طراحی در مورد این نسل، ناچ صفحه‌نمایش می‌باشد. اپل می‌گوید حاشیه‌های صفحه‌نمایش به‌صورت کلی بین 24 تا 60 درصد (به‌ترتیب از طرفین و در قسمت بالایی) باریک‌تر شده‌اند.

تنوع پورت‌های مک بوک پرو جدید

تنوع پورت‌های مک بوک پرو جدید

در مجموع 3 پورت تاندربولت 4 موجود برای این لپ تاپ‌ها درنظر گرفته شده و حتی جک هدفون نیز ارتقا یافته است. MagSafe با توان خروجی بالاتری بازگشته، اما در صورت تمایل می‌توانید از طریق پورت‌های Thunderbolt مک بوک پرو خود را شارژ کنید.

در سمت راست دستگاه پورت HDMI، پورت Thunderbolt 4 و کارت خوان SDXC جای گرفته‌اند. سمت چپ دستگاه نیز میزبان درگاه MagSafe 3، دو درگاه Thunderbolt 4 و جک هدفون می‌باشد. اپل تصمیم گرفته تا کیبورد مک بوک جدید خود را به رنگ مشکی درآورده تا جلوه‌ی آن را خاص‌تر کند. همچنین در اینجا، تاچ بار معروف اپل در مک بوک پروهای گذشته حذف شده و جای خود را به کلیدهای ترکیبی فیزیکی داده است.

کیبورد مک بوک پرو

کیبورد مک بوک پرو

مک بوک‌های جدید همچنین در دو پیکربندی شامل تراشه‌های جدید اپل عرضه می‌شوند. تراشه M1 Pro یک نسخه پیشرفته از تراشه M1 بوده که دارای پهنای باند حافظه تا 200 گیگابایت بر ثانیه، RAM تا 32 گیگابایت و بیش از دو برابر تعداد ترانزیستور می‌باشد. اپل می‌گوید که عملکرد پردازنده حدود 70 درصد سریعتر از M1 می‌باشد و عملکرد پردازنده گرافیکی نیز تقریباً دو برابر است. تراشه M1 Max حتی عملکرد بهتری دارد و مقدار حافظه رم را تا 64 گیگابایت افزایش می‌دهد و مقدار GPU را با 32 هسته گرافیکی، تا چهار برابر نسبت به M1 می‌رساند.

تراشه Apple M1 Max و Apple M1 Pro

با توجه به بازدهی قدرت سیلیکون اپل، مشتریان قادر خواهند بود ویدئوی 8K را با استفاده از حالت استفاده از باتری مک بوک پرو ویرایش کنند؛ موردی‌که در سایر لپ تاپ‌های این رده بی‌سابقه است.

همچنین اپل هنگام انجام کارهای فشرده، بین 2 تا 4 برابر عمر باتری طولانی‌تری را برای مک‌های جدید اعلام می‌کند. پخش ویدئو برای مدل 14 اینچی 17 ساعت و برای مدل 16 اینچی به 21 ساعت رسیده است. همچنین می‌توانید باتری را سریع‌تر شارژ کنید و ظرف مدت 30 دقیقه اتصال به شارژر، تا 50 درصد ظرفیت باتری شارژ می‌شود.

شارژ MagSafe مک بوک پرو

شارژ MagSafe مک بوک پرو

کیفیت وبکم نیز با وضوح 1080p ارتقا یافته است و تا 2 برابر عملکرد بهتری در شرایط نوری ضعیف دارد. آرایه میکروفون و بلندگو نیز ارتقا یافته است. ابعاد اجزای بلندگو برای افزایش بازتولید صدا تقریباً 2 برابر بزرگتر شده‌اند و قابلیت پخش صدای فضایی را دارا هستند. در مدل ۱۶ اینچی، ما شاهد استفاده از ۶ بلندگو مجزا برای ارائه کیفیت فوق‌العاده صدا هستیم.

مشخصات وبکم مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

مشخصات وبکم مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی

مک بوک پرو 14 اینچی و 16 اینچی در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی موجود می‌باشند. قیمت پایه آنها در نسخه ۱۴ اینچی، از ۱۹۹۹ دلار شروع شده و در مدل ۱۶ اینچی، به ۲۴۹۹ دلار نیز می‌رسد. این نوت‌بوک‌ها از امروز در سایت رسمی اپل قابل سفارش بوده و در 26 اکتبر عرضه خواهند شد.

نظر شما پیرامون مک بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید اپل چیست؟ آیا سبک طراحی و ناچ صفحه آنها را می‌پسندید؟ در قسمت پردازش که حرفی برای گفتن باقی‌نمی‌ماند و حتی نمایشگر، اسپیکر و باتری لپ تاپ‌های جدید، همگی دربالاترین سطح خود در میان نوت بوک‌های همرده قرار دارند.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Farcry

جدا از قدرت سخت افزاریش که خودش یه بحث طولانی داره توی مک بوک پرو ۱۶ اینچ در دو مورد بین تمامی الترابوک ها بی نظیره و نمونه نداره!!
اولیش عمر باتری ۲۱ ساعته در پخش ویدیو که توی دنیای لبتاب ها یه چیز خیلی خفنه
دومی هم روشنایی ۱۶۰۰ نیتی که باز تیو دنیای لبتاب ها رکورد حساب میشه
از اون لبتاب msi هم که صفحه مینی ال ای دی داشت و دوستمون نیما عرفانی گفته بود روشنایی بالاتری داره

Farcry

طراحی صفحه نمایشش هم خیلی خوی دراومده
هر سه طرف متقارن هست که ۳/۵ میلی متر حاشیه هست که واقعا عالیه.رکورد کم حاشیه ترین لبتاب اگر اشتباه نکنم برای زن بوک s13 ایسوس هست که ۲/۵ میلی متر حاشیه داره
این مراسم یه جورایی one more ting استیو جابز ی محسوب میشه
عملا بعد از چند سال یه محصول از اپل با کلی تغییرات و انقلاب توی پردازنده آرم و انقلاب در شارژدهی معرفی شد

جدا از مشخصات سخت افزاری که آدم رو به وجد میاره انقلاب اپل در زمینه طراحی مک بوک امسال هست که حاشیه ها خیلی خیلی کمتر از نسل قبل شده و حتّی وجود ناچ بالای نمایشگر نه تنها طراحیش زشت نیست بلکه خیلی هم به قشنگیش اضافه کرده از اون طرف اپل هم کار خیلی خوبی کرده که دوربین رو فدای طراحی نکرده و مثل لپ تاپ های هوآوی برده زیر کیبورد که به جای صورت آدم پهلوشو نشون بده. از طرف دیگه انقلاب تو نمایشگر هم خیلی به چشم میخوره وجود Mini LED با رزولوشن بالاتر که گستره پویایی و روشنایی خیلی خوبی داره و تو استفاده های سخت افزاری مثل پریمیر و فوتوشاپ خیلی به درد آدم میخوره.
چیپست هم که بماند با نرم افزار که مکملش هست کولاک میکنن.

Mr.A

واقعا با اون بریدگی صفحه نمایش حال نکردم به نظرم زشته(نظر شخصی)

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی