حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مک بوک پرو جدید ضخامت و وزن بیشتری از نسل قبل خود داشته و از پورت HDMI 2.0 بهره می‌برد

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، لپ‌تاپ

اپل روز گذشته مدل‌های 14 و 16 اینچی مک بوک پرو کاملاً بازطراحی شده خود را معرفی کرد که از سخت‌افزار قدرتمند به‌همراه بدنه‌ای باکیفیت از جنس آلومینیوم بهره می‌برند. با این حال، ضخامت و وزن مک بوک پرو 16 اینچی به‌طرز عجیبی بیشتر از نسل پیشین خود است. همچنین اپل تصمیم گرفته در این لپ‌تاپ‌ها، از پورت HDMI 2.0 به‌جای HDMI 2.1 استفاده کند که در ادامه به تاثیر این مورد در مک بوک پرو جدید می‌پردازیم.

ضخامت و وزن مک بوک پرو جدید

اپل یک مدل جدید 14 اینچی را معرفی کرده که جایگزین مک بوک پروهای 13 اینچی گران‌قیمت اینتل می‌شوند. با توجه به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، مقایسه این دو مدل عادلانه نیست. با این حال، بازی عادلانه این است که نگاهی به مک بوک پرو 16 اینچی جدید نسبت به نسل قبلی بیندازیم. ما تفاوت وزن، ارتفاع و عمق را برای مک بوک پرو 16 اینچی جدید در مقایسه با نسل قبلی کنار هم قرار داده‌ایم.

 

مک بوک پرو ۱۶ اینچی ۲۰۲۱

وزن: 4.7 پوند (2.1 کیلوگرم)

ارتفاع: 0.66 اینچ (1.68 سانتی‌متر)

عمق: 9.77 اینچ (24.81 سانتی‌متر)

عرض: 14.01 اینچ (35.37 سانتی‌متر)

مک بوک پرو ۱۶ اینچی ۲۰۱۹

وزن: 4.3 پوند (2.0 کیلوگرم)

ارتفاع: 0.64 اینچ (1.62 سانتی‌متر)

عمق: 9.68 اینچ (24.59 سانتی‌متر)

عرض: 14.09 اینچ (35.79 سانتی‌متر)

 

همان‌طور که از مقایسه بالا مشاهده می‌کنید، مک بوک پرو جدید 16 اینچی تقریباً 9 درصد سنگین‌تر از نسل قبلی خود بوده و همچنین کمی ضخیم‌تر است. MacBook Pro جدید دارای بدنه‌ای با طراحی مجدد می‌باشد که شامل پورت‌های ورودی و خروجی بیشتر و ویژگی‌های جدید قابل‌توجه شامل نمایشگر mini-LED، بلندگو ۶ کاناله، عمر باتری با پخش مداوم ویدیو تا ۲۱ ساعت و از همه مهمتر، تراشه‌های فوق قدرتمند M1 PRO و M1 MAX می‌باشد.

استفاده از پورت HDMI 2.0 به‌جای HDMI 2.1 در 2021 MacBook Pro

پس از چندین سال، اپل پورت HDMI را در مدل‌های مک بوک پرو 2021 بازگردانده است. متأسفانه، آنچه که این شرکت به مشتریان اطلاع نداد، اینست که این درگاه از استاندارد قدیمی HDMI 2.0 پشتیبانی می‌کند، نه HDMI 2.1.

اگر صفحه مشخصات مدل‌های MacBook Pro 2021 را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که اپل به‌جای درگاه HDMI 2.1 از پورت HDMI 2.0 نسل قدیمی استفاده کرده است. درصورتی‌که قصد داشتید مک بوک پرو جدید خود را به مانیتوری با وضوح و رفرش ریت بالا وصل کرده و از نمایشگر بزرگ‌تر آن بهره ببرید، در اینجا ناامید خواهید شد. علت آن نیز به این دلیل است که استاندارد HDMI 2.0 محدود به 4K و 60Hz می‌باشد.

تنوع پورت‌های مک بوک پرو جدید

تنوع پورت‌های مک بوک پرو جدید

با این حال، همچنان می‌توانید مانیتورهای 2K را در تمامی مدل‌های MacBook Pro 2021 به پورت HDMI 2.0 متصل کرده و نرخ فریم بالا را دریافت کنید، اما اگر از قبل یک صفحه‌نمایش 4K دارید که نرخ نوسازی آن نیز به ۱۲۰ هرتز می‌رسد، باید به فکر چاره‌ی دیگری باشید. استاندارد HDMI 2.1 از نمایشگرهای 4K تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین اگر خوش‌شانس باشید، اپل سال‌های آینده این پورت را در مدل‌های جدیدتر مک بوک پرو خود ارائه می‌کند.

این مک بوک پروها از تغییرات گسترده‌ای در طراحی برخوردار هستند و در کنار این تغییرات، تعدادی ارتقاء سخت‌افزاری نیز به‌همراه دارند. اگر اپل تمرکز خود را بر این قرار داده است که مک‌های قابل‌حمل Pro خود را به‌عنوان بهترین نوت بوک‌های حال‌حاضر معرفی کند، پس چرا این شرکت HDMI 2.1 را کنار گذاشت؟ بسیاری از خوانندگان ممکن است احساس کنند که نداشتن درگاه HDMI 2.0 مسئله مهمی نیست، اما Apple TV 4K که در اوایل سال جاری عرضه شد، دارای پورت HDMI 2.1 می‌باشد؛ حتی با وجود اینکه طراحی آن نسبت به نسل قبلی خود تغییر نکرد.

خوشبختانه، از پورت‌های تاندربولت 4 در مدل‌های مک بوک پرو 2021 می‌توان برای اتصال چندین مانیتور استفاده کرد که حداکثر رزولوشن آن به 6K در 60Hz می‌رسد، بنابراین اگر پیکسل‌های بیشتری می‌خواهید، می‌بایست از سایر پورت‌ها استفاده کنید.

دیدگاه شما درمورد ضخامت و وزن مک بوک پرو ۱۶ اینچی جدید اپل و همچنین تصمیم این شرکت مبنی‌بر استفاده از پورت قدیمی HDMI 2.0 در این لپ‌تاپ‌ها چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Farcry

ضخامتش تقریبا همونه (ضخامتش از 16/2 میلی متر شده 16/8 میلی متر) ولی وزنش 100 گرم بیشتر شده که با توجه به ارتقا تمامی بخش های سخت افزاری شامل پردازنده و رم و کولینگ و اسپیکر 6 گانه صفحه نمایش و البته عمر باتری 21 ساعته قابل قبول هست
قیمتش هم از 2499 دلار شروع میشه که همون قیمت مک بوک پرو سال 2019 هست که از ان قیمت شروع میشد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی