حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ جزئیات سنسور تصویر ۲۰۰ مگاپیکسلی ISOCELL HP1 را منتشر کرد

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | دوربین، سامسونگ

کمپانی سامسونگ به‌تازگی و با معرفی جدیدترین سنسور تصویر خود با نام ISOCELL HP1 و رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسلی آن، مرزهای حسگر تصویر گوشی‌های موبایل را جابجا کرد. با آنکه این سنسور هنوز در هیچ گوشی هوشمندی استفاده نشده، اما سامسونگ توضیحات و تیزر کوتاهی را پیرامون جزئيات این حسگر منتشر کرده است.

جزئیات سنسور تصویر ۲۰۰ مگاپیکسلی ISOCELL HP1 سامسونگ

HP1 به‌لطف الگوریتم Remosaicing مبتنی‌بر یادگیری عمیق، می‌تواند مانند چندین سنسور مختلف عمل کند. به‌عنوان مثال، این حسگر تصویر می‌تواند ترکیب پیکسلی 2×2 را انجام داده که منجر به وضوح 50 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل موثر 1.28 میکرومتر می‌شود. همچنین در این حالت می‌توان ویدئوی 8K (با سرعت 30 فریم‌برثانیه) را ضبط کرد.

حالت دیگری که با وضوح فوق‌العاده سنسور فعال می‌شود، ترکیب 4×4 پیکسل‌هاست که با ادغام ۱۶ پیکسل مجزا، یک پیکسل واحد ایجاد می‌شود؛ نتیجه آنکه سنسور تصویر به رزولوشن 12.5 مگاپیکسل با سایز پیکسل‌های 2.56 میکرومتر دست یافته که بزرگتر از اکثر سنسورهای موجود در بازار می‌باشد. توانایی عالی جذب نور توسط سیستم‌های هوشمند جدید مانند Smart-ISO Pro ،Staggered HDR و موارد دیگر نیز در این حالت افزایش می‌یابد که به‌ موشکافی دقیق آن می‌پردازیم؛ اما ابتدا اجازه دهید نگاه کوتاهی به سنسورهای تصویر گذشته سامسونگ داشته باشیم.

 

 

در ابتدا این حسگر 50 مگاپیکسلی ISOCELL JN1 بود که سایز پیکسل 0.64 میکرومتر را پیشگام کرد، بنابراین شباهت زیادی به HP1 دارد. با این حال، JN1 بسیار کوچک‌تر بوده و ابعاد آن معادل 1/2.76 اینچ می‌باشد درحالی‌که با سنسور HP1 جدید و تنظیم ترکیب پیکسل‌ها بر روی ۵۰ مگاپیکسل،‌ می‌توان به سایز پیکسل‌هایی حتی تا دو برابر نمونه JN1 نیز دست یافت. حسگر تصویر دیگر این رده، سنسور بسیار بزرگ 50 مگاپیکسل  ISOCELL GN2 با ابعاد 1/1.12 اینچ می‌باشد که حالت پایه 1.4 میکرومتر سایز پیکسل‌های آن، مي‌تواند با رسیدن به رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل، تا ۲.۸ میکرومتر نیز افزایش یابد که حتی از حالت 4×4 سنسور HP1 نیز بیشتر است.

حال به بررسی ویژگی‌های سنسور جدید ISOCELL HP1 می‌پردازیم. این نسل از حسگرهای تصویر، از حالت مولتی سمپلینگ (Multisampling) پشتیبانی می‌کند به‌صورتی‌که هر پیکسل را چندین بار خوانده و آنها را میانگین‌گیری می‌کند. حالت HDR نیز، با ثبت دامنه عکس‌های کوتاه، متوسط و طولانی‌مدت، رنج دینامیکی را تا ۱۰۰ دسی‌بل ثبت می‌کند. ISO هوشمند با ترکیب دو عکس مختلف با ISO کم و زیاد در قالب یک عکس واحد، عمل می‌کند. Smart ISO Pro همچنین این قابلیت را برای ضبط ویدئو گسترش داده که به سنسور اجازه می‌دهد ویدیوهای HDR را با اثرات مصنوعی کمتری ضبط کند.

سنسور تصویر ۲۰۰ مگاپیکسلی ISOCELL HP1 سامسونگ

سنسور تصویر ۲۰۰ مگاپیکسلی ISOCELL HP1 سامسونگ

در نهایت، برای اطمینان از سریع و دقیق بودن فوکوس خودکار، سامسونگ ISOCELL HP1 را به Double Super PD مجهز کرده است که از اسم آن پیداست که می‌تواند با دو برابر کردن تعداد پیکسل‌هایی که برای فوکوس استفاده می‌شوند، سرعت و دقت این کار را به‌صورت محسوسی افزایش داد. پیکسل‌های فوکوس دارای لنزهای ماکرو بر روی خود هستند که آنها را از سایر پیکسل‌ها متمایز می‌کند. توجه داشته باشید که Double Super PD متفاوت از فوکوس خودکار Dual Pixel است که در آن هر پیکسل به‌صورت مجزا، وظیفه فوکوس را برعهده دارد (GN2 از Dual Pixel Pro استفاده می‌کند).

درنهایت چه زمان می‌توان اولین گوشی‌های هوشمند مجهز به HP1 را ببینیم؟ خب،‌ سامسونگ هنوز هیچ اطلاعات رسمی را در این مورد مطرح نکرده است، اما شایعات حاکی از آنست که شیائومی، اولین شرکتی خواهد بود که سنسور 200 مگاپیکسلی سامسونگ را آزمایش می‌کند. این شرکت سابقه طولانی در زمینه استفاده از سنسورهای پیشرفته سامسونگ را داراست. به‌عنوان مثال، اولین سنسور 108 مگاپیکسلی HMX در Mi Mix Alpha و Mi CC9 Pro و GN2 با ابعاد 1/1.12 اینچی نیز در Mi 11 Ultra استفاده شد.

سامسونگ قصد دارد سنسور دوربین ۵۷۶ مگاپیکسلی خود را در سال ۲۰۲۵ معرفی کند

دیدگاه شما راجع‌به مشخصات و جزئيات سنسور تصویر جدید ۲۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ با نام ISOCELL HP1 چیست؟ به‌نظر شما، این حسگر تصویر می‌تواند عملکرد قابل‌قبولی را نسبت به رزولوشن و تکنولوژي‌های بکار رفته در آن، از خود نشان دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

افتضاع

ramin123

بازی با اعداد
Gn2 رو بیشتر می پسندم

Marshal

حالا بزارید چند تا ریویو و خروجی از این سنسور ببینیم بعد نظر بدین! هنوز نیومده میگن بده، افتضاح

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی