حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا تراشه M1 اپل در Macbook می‌تواند بازی‌های روز را به اجرا در بیاورد؟

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، بازی، پردازشگرها، لپ‌تاپ

اپل با رونمایی از تراشه M1 خود، بسیاری از طرفداران را به وجد آورد. نتایج کسب شده توسط این تراشه در بنچمارک‌های مختلف، نشان از عملکرد درخشان این محصول اپل داشت. اما یک موضوع مهم در مورد این تراشه وجود دارد و آن، قابلیت اجرای بازی‌ها در مک بوک است. در این مطلب، بررسی خواهیم کرد که آیا تراشه M1 اپل توانایی اجرای بازی‌های روز را دارد یا نمی‌توان به وسیله این تراشه قدرتمند به بازی کردن پرداخت.

تراشه M1 اپل؛ قدرتمند اما دارای محدودیت در مک بوک‌ها!

اپل اواخر سال ٢٠٢٠ میلادی از مک بوک پروی جدید خود رونمایی کرد. این نسل از مک بوک پرو، به تراشه اختصاصی Apple M1 با قدرت بسیار بالایی مجهز شده بود. به همین دلیل، یکی از دلایل پر طرفدار بودن این مک بوک، تراشه آن است.

 

مک بوک پرو جدید با تراشه اپل M1 رسما معرفی شد

 

به گزارش Howtogeek، پلتفرم MacOS هرگز یک پلتفرم مخصوص بازی و گیمینگ نبوده است. اما این موضوع، به معنی عدم وجود قابلیت بازی کردن در مک‌ها نیست. تراشه نسبتاً اپل که بر مبتنی بر ARM تولید شده است، عملکرد جذاب و قابل توجهی را در اجرای انواع برنامه‌ها دارد. اما آیا تراشه M1 اپل می‌تواند بازی‌های روز را نیز به اجرا در بیاورد؟

اپل به مدت نسبتاً طولانی از معماری ۶۴ بیتی X86 اینتل برای لپ تاپ‌های خود استفاده می‌کرد. اما اپل در نهایت به سراغ استفاده از تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM رفت. البته این کمپانی در آیفون‌ها و آیپد‌های خود نیز از این معماری استفاده می‌کرد. اما در نهایت، نوبت آن رسید تا پلتفرم مک نیز به چنین تراشه‌هایی مجهز شود. از آن جایی که تراشه‌های ARM و Intel در نحوه تفسیر دستورالعمل‌های نرم افزاری تفاوت‌های اساسی دارند، بنابراین نرم افزارهای اختصاصی جداگانه‌ای دارند. بنابراین، نمی‌توان هر بازی یا برنامه‌ای را بر روی Apple M1 اجرا کرد. خوشبختانه اپل ابزاری را در اختیار توسعه دهندگان قرار داد تا آن‌ها بتواند نرم افزارهای خود را به صورت دوگانه برای تراشه‌هایی با معماری اینتل و ARM بهینه سازی کنند. به همین ترتیب، تراشه Apple M1 از نرم افزارهای بیشتری برخوردار شد.

اما در این بین، بسیاری از برنامه‌ها برای این پلتفرم بهینه سازی نشده‌اند. از جمله آن‌ها، می‌تواند به طیف عظیمی از بازی‌ها اشاره کرد. اکثر بازی‌ها اکنون تنها برای مک بوک‌های مجهز به تراشه اینتل بهینه سازی شده‌اند. البته این تنها نسل‌های اولیه تراشه‌های Apple برای پلتفرم مک هستند. اما همچنان بازی‌های زیادی هستند که قابل اجرا برای تراشه M1 اپل نیستند. اکنون تعداد انگشت شماری از عناوین معروف هستند که برای Apple M1 بهینه سازی شده‌اند.

عنوان World Of Warcraft، اولین بازی بود که با دریافت یک پچ اختصاصی، برای تراشه اختصاصی Apple M1 قابل اجرا شد. بازی Disco Elysium نیز یک عنوان دیگر بود که به صورت جداگانه برای Apple M1 بهینه و قابل اجرا شد. یک عنوان قابل توجه دیگر قابل اجرا برای این تراشه، The Survivalists است.

بازی‌های موجود در Apple Arcade بهترین راه حل هستند

سرویس مخصوص بازی‌های Apple Arcade، حق اشتراکی مشابه سرویس نتفلیکس دارند. اما این سرویس، به طور گسترده‌ای طیف زیادی از بازی‌های سرگرم کننده را در اختیار دستگاه‌های اپل از جمله MacBook Pro M1 قرار می‌دهد. دیروز در مورد این سرویس در ترنجی نیز صحبت کرده بودیم. این سرویس هم اکنون حدود ٢٠٠ بازی سرگرم کننده را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

 

تعداد بازی های سرویس اپل آرکید Apple Arcade از مرز ۲۰۰ عدد فراتر رفت

 

این سرویس، قابلیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان بازی‌های مختلفی را بر روی دستگاه‌های مختلف اپل از جمله آیفون‌ها، آیپد، مک بوک و Apple TV اجرا کرد. برخی از این بازی‌ها، با نمایشگر لمسی نیز قابل اجرا هستند. اما بازی کردن در برخی دیگر از آ‌ن‌ها، با موس یا کیبورد قابل انجام است. به همین ترتیب، با استفاده از Apple Arcade می‌توان بسیاری از بازی‌ها را با تراشه M1 اپل اجرا کرد. اما در این بین، بسیاری از بازی‌های گرافیکی و جذاب موجود نیستند. با این وجود، در سرویس Apple Arcade عناوین مختلف و جذابی وجود دارند. به طور مثال، از بازی Angry Birds تا APEX Legends در این سرویس موجود هستند. اگر پیش از این حق اشتراک سرویس‌هایی مانند اپل موزیک را خریداری کرده باشید، قطعاً به تهیه حق اشتراک Apple Arcade نیز علاقه پیدا خواهید کرد.

بازی‌های آیپد و آیفون را می‌توان بر روی مک بوک پرو با تراشه M1 اجرا کرد

اگر مک بوکی با تراشه مبتنی بر معماری ARM دارید، نیازی به نگرانی برای اجرای بازی‌های آیفون یا آیپدها ندارید. شما می‌توانید به سادگی بازی‌های بومی سازی شده برای سیستم عامل iOS را در این مک بوک‌ها اجرا کنید. البته برخی از این بازی‌ها، برای نمایشگرهای لمسی ساخته شده‌اند. بنابراین، تجربه گیمینگ در این نوع بازی‌ها تا حدودی مبهم است. اما مشخصاً بازی‌هایی مانند PUBG Mobile را می‌توان در این تراشه و به سادگی اجرا کرد.‌

نکته دیگری که وجود دارد، قابلیت اجرای برخی از بازی‌های محبوب است. از جمله این بازی‌ها، می‌توان به GTA: San Andreas و Stardew Valley اشاره کرد. همچنین بازی‌های موبایلی محبوبی مانند آسفالت ٩ یا Monument Valley به خوبی بر روی مک بوک پرو با تراشه M1 اجرا می‌شود. هر بازی که بر روی آیفون از کنترلرها پشتیبانی می‌کند، در مک بوک با تراشه M1 اپل نیز اجرا خواهد شد. در این بین، ممکن است مشکلاتی در بازی‌هایی به این شکل وجود داشته باشد. مثلاً ممکن است برخی از کلیدها کار نکنند. یا حتی بازی‌ها در یک پنجره کوچک و با زاویه دید نامناسب اجرا شوند. در کل، نمی‌توان بازی‌های محبوبی مانند GTA V یا Red Dead Redemption 2 را به وسیله این تراشه اجرا کرد. اما می‌توانید بازی‌های آنلاین محبوب را در مک بوک خود اجرا کنید.

نظر شما در مورد تراشه Apple M1 چیست؟ آیا حاضر به داشتن تراشه‌ای با قدرت بسیار زیاد اما با قابلیت اجرای بازی کم‌تر در لپ تاپ شما وجود داشته با‌شد؟ تا چه حد تراشه Apple M1 را می‌پسندید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
persepolis

اینم عکس گوشی می میکس

comment image

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️