حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه اپل A16 سه نانومتری نخواهد بود؛ مدیاتک و کوالکام پیروز این رقابت شدند

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، شایعات، کوالکام، مدیاتک

اپل همراه با هواوی، معمولاً اولین شرکت هایی هستند که آخرین فناوری تولید تراشه را به نمایش می گذارند. اما به نظر می‌رسد فرآیند تولید ۳ نانومتری TSMC از این روند مستثنی باشد. با توجه به تغییر در برنامه های تولید این شرکت، به نظر می‌رسد کوالکام و مدیاتک افتخار تولید تراشه های ۳ نانومتری را در سال آینده خواهند داشت و اپل باید تا زمان عرضه A17 بایونیک در سال ۲۰۲۳ صبر کند. بر اساس آخرین گمانه زنی ها تراشه اپل A16 با معماری ۴ نانومتری ساخته خواهد شد.

تراشه اپل A16 با معماری ۴ نانومتری یا ۵ نانومتری پلاس تولید می‌شود

با وجود این خبر اما مسابقه ۳ نانومتری هنوز ادامه دارد و مشخص نیست که کدام کمپانی خواهد توانست اولین تراشه ۳ نانومتری را عرضه کند. با آنکه همه ما می‌دانیم تراشه های آینده سال جاری از معماری ۵ نانومتری استفاده می‌کنند، اما TSMC در حال آماده سازی برای ارتقا به لیتوگرافی ۳ نانومتری است. جدول زمانی شرکت های متخلف به طور تخمینی نشان می‌دهد که این بار کوالکام و مدیاتک بر خلاف روند معمول، پیروز این رقابت خواهند بود.

بر اساس گزارش NoteBookCheck، شرکت TSMC ماه ها دیر تر از زمان معمول، یعنی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تولید تراشه با فرآیند ۳ نانومتری را آغاز خواهد کرد. به عنوان مثال، تراشه های ۱۰ نانومتری ، ۷ نانومتری و ۵ نانومتری TSMC همگی از ماه آوریل وارد خط تولید شدند. قطعا این خبر خوبی برای اپل نخواهد بود زیرا این موضوع به معنای آن است که اپل دیگر قادر به استفاده از معماری ۳ نانومتری برای تراشه ۲۰۲۲ خود نخواهد بود.

بر اساس اخبار و گزارشات، تراشه اپل A15 بر روی معماری ۵ نانومتری پلاس TSMC ساخته خواهد شد. انتظار می‌رود تراشه اپل A16 نیز با همین فناوری یا نهایتا با معماری ۴ نانومتری ساخته شود. اگر این پیش بینی ها درست باشد تراشه A17 بایونیک، اولین چیپست ۳ نانومتری اپل خواهد بود که در سال ۲۰۲۳ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، کوالکام و مدیاتک علیرغم تغییر برنامه TSMC می‌توانند از فرآیند ساخت ۳ نانومتری این شرکت در اولین زمان ممکن بهره مند شوند. به طوری که انتظار می‌رود کوالکام در اواخر سال ۲۰۲۲ یک چیپست ۳ نانومتری به عنوان جانشین اسنپدراگون ۸۹۵ عرضه کند.

تولید تراشه ۱ نانومتری توسط TSMC تایوانی در آینده نه چندان دور

به نظر شما در نهایت چه تراشه ای برای اولین بار با معماری ۳ نانومتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

خوبه رقیب ای۱۴ رو میتونن لون موقع بسازن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی