حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تولید تراشه ۱ نانومتری توسط TSMC تایوانی در آینده نه چندان دور

نوشته

2 سال قبل | 5 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، پردازشگرها

شرکت تولیدکننده قراردادی تراشه ها یعنی TSMC تایوانی، ادعای بزرگی دارد. آن ها ادعای دستیابی به تولید تراشه 1nmدارند. تولید تراشه ۱ نانومتری توسط TSMC تایوانی می تواند یک اتفاق خیلی بزرگ باشد. در حال حاضر و به صورت تجاری، تراشه های ۵ نانومتری روی موبایل های ما ارایه می شوند. این در حالی است که توان تولید تراشه ۳ نانومتری توسط سامسونگ و TSMC کسب شده است. همچنین حدودا ۲ هفته پیش بود که برای شما نوشتیم IBM موفق به توسعه اولین فناوری تولید تراشه ۲ نانومتری در جهان شده است.

تراشه ۱ نانومتری در آینده نه چندان دور

شرکت TSMC با همکاری دانشگاه ملی تایوان (NTU) و انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT) پیشرفت قابل توجهی در تولید تراشه های ۱ نانومتری کرده اند.

این اعلامیه مشترک پس از آن است که IBM در اوایل ماه جاری اخبار مربوط به تولید تراشه های ۲ نانومتری خود را منتشر کرد. محققان دریافتند که استفاده از بیسموت (Bi) نیمه فلزی یا semi-metal bismuth به عنوان الکترودهای تماسی برای ماتریس 2D می تواند مقاومت را بسیار کاهش دهد و جریان را افزایش دهد.

semi-metal bismuth

semi-metal bismuth

این کشف ابتدا توسط تیم MIT انجام و سپس توسط TSMC و NUT اصلاح شد که باعث افزایش بازده و عملکرد انرژی در پردازنده های آینده خواهد شد. با برنامه ریزی TSMC برای شروع تولید تراشه ۳ نانومتری در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به راحتی می توان گفت که تولید تراشه ۱ نانومتری تا چند سال آینده به صورت تجاری درنخواهد آمد.

با این حال دستیابی به این فناوری و پیشرفت قابل توجه در این زمینه، ستودنی است. با پیشرفت معماری تراشه ها و کوچکتر شدن آن ها چند فاکتور مهم زیر بهبود پیدا می کند:

  1. ۱- مصرف انرژی
  2. ۲- اندازه تراشه
  3. ۳- کنترل دما

همه این ها برای آینده هوشمند تر، پایدارتر و بسیار کوچکتر (شاید مثلا بهینه شدن برای هدست های واقعیت مجاری و واقعیت افزوده) بسیار مهم است.

نظر شما درباره دستیابی به فناوری تولید تراشه ۱ نانومتری چیست؟ فکر می کنید آینده تراشه ها در اختیار کدام قدرت قرار می گیرد؟ با رشد انفجاری فناوری، پس از اینکه “داده” را نفت جدید می نامند، جنگ اصلی بر سر فناوری و تولید تراشه ها خواهد بود.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

Tsmc گاد 😈

ali karimi

سلام، واقعا تراشه 1نانومتری بیاد وارد گوشیها بشه اون گوشی ها چی میشن، واسه خودشون یه غولی میشن، واقعا خیلیه یه تراشه که بهندازه یک ناخن دست و به کلفتی یه کارت عابر بانکه ببینید چی میکنه و چه تکنولوژی داخلش بکار رفته

استفاده از تراشه ۱ نانومتری:
حداقل عمر ۵ روزه باتری تو استفاده معمولی.
OMG……🤯😱

صدرا مخملی

وووووو عمر باتری به شدت افزایش پیدا میکنه این عالیه

صدرا مخملی

وووووو عمر باتری به شدت افزایش پیدا میکنه این عالیه

……………………

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)