حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020

نوشته

3 سال قبل | 7 دیدگاه | اپل، مقایسه

با عرضه آیفون ۱۲ پرو مکس اپل از بزرگترین تلفن هوشمند خود رونمایی کرد، اما ما در سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه دو گوشی جمع و جور نیز از طرف اپل بودیم: آیفون ۱۲ مینی، و آیفون SE 2020. این دو دستگاه امکانات خوبی را در ابعاد کوچک جا داده اند، آن هم با قیمت هایی که بسیار کمتر از برادران بزرگترشان است. اما صرف نظر از شباهت هایی که دارند، آیفون ۱۲ مینی و آیفون  SE مدل ۲۰۲۰ از هر لحاظ دیگر با هم فرق دارند. بیایید با مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE مشخص کنیم که کدام گوشی هوشمند کامپکت مناسب شماست.

مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020

در این مطلب قصد داریم آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020 را در آیتم های زیر با هم مقایسه و بررسی کنیم:

  • قیمت
  • طراحی
  • صفحه نمایش
  • دوربین
  • مشخصات و عملکرد
  • عمر باتری

 

قیمت

اپل دومین نسل از آیفون SE خود را در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ برای فروش عرضه کرد و همچنان نیز در دسترس وجود دارد. قیمت ها برای مدل ۶۴ گیگ از ۳۹۹ دلار شروع می شوند. هرچند مدل ۱۲۸ گیگ نیز با قیمت ۴۴۹ دلار و مدل ۲۵۶ گیگ با قیمت ۵۴۹ دلار در دسترس قرار دارد.

آیفون مینی ۱۲ در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰ به فروشگاه ها عرضه شد . قیمت کوچکترین آیفون اپل در حال حاضر از ۶۹۹ دلار برای مدل ۶۴ گیگ شروع می شود و با ۷۴۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگ و ۸۴۹ دلار برای مدل ۲۵۶ گیگ افزایش می یابد.

با توجه به اینکه هر دو دستگاه با میزان حافظه های داخلی یکسانی در دسترس هستند،‌ به راحتی می توان از لحاظ قیمت آنها را مقایسه کرد. مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE نشان می دهد که به طور کلی آیفون مینی ۳۰۰ دلار گرانتر است.

طراحی

آیفون SE 2020

آیفون SE 2020

هرکدام از گوشی ها را در یک دست نگه دارید، واقعا جالب است که این دو دستگاه در یک سال به بازار عرضه شده اند،‌ چه برسد به اینکه بگوییم فقط با فاصله ۶ ماهه معرفی شدند.

به منظور هضم شکاف بزرگ طراحی بین این دو مدل،‌شما می بایست رویکرد متفاوت اپل نسبت به این دو را مدنظر قرار دهید. آیفون SE نتیجه سومین تلاش اپل برای عرضه یک گوشی مقرون به صرفه در تاریخ این شرکت بود.

همین را می توان دلیل تصمیم اپل برای استفاده مجدد از طراحی آیفون ۸ نام برد که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده بود.  حالا در نظر داشته باشید که خود آیفون ۸ نیز در پایان یکی از چرخه های طراحی سه ساله اپل عرضه شد و شکل کلی این دستگاه برگرفته از آیفون ۶ بود که در سال ۲۰۱۴ معرفی شده بود.

نتیجه همه ی اینها یک گوشی جمع و جور با طراحی بسیار آشنا، با لبه های گرد و نرخ صفحه نمایش به بدنه ۶۵.۴٪ شد. آیفون SE حاشیه های عریضی در بالا و پایین صفحه نمایش خود دارد که حاشیه پایین دکمه Touch ID  کلاسیک اپل را در خود جای داده است. در این گوشی خبری از ناچ برای Face ID نیست.

با وجود اینکه آیفون SE یک گوشی کوچک محسوب می شود (138.4 x 67.3 x 7.3) و ۱۳۸ گرم وزن دارد، اما مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE مشخص می کند که SE در واقع کمی بزرگتر از آیفون ۱۲ مینی است. هر دو پهنای یکسانی دارند، اما مینی ۷ میلی متر کوتاه تر، ۳ میلی متر باریک تر و ۱۳ گرم سبک تر است.

علیرغم اینها، صفحه نمایش آیفون ۱۲ مینی بزرگتر است زیرا صفحه تا لبه های گوشی کشیده شده است و نرخ صفحه به بدنه ۸۵.۱٪ را ارائه می کند. حالا که صحبت از لبه ها شد باید بگوییم که لبه های صاف و ۹۰ درجه آیفون ۱۲ مینی وجه تمایز آن با آیفون SE است.

می توان گفت زیبایی لبه های  آیفون ۱۲ مینی یادآور آیفون SE  نسل اول می باشد و آن دستگاه نیز یادآور آیفون ۴ بود. اما اپل تا حد زیادی طراحی صنعتی کلاسیک خود را برای سال ۲۰۲۰ بهبود داده است.

از موارد بهبود یافته می توان به استفاده از فناوری نانو کریستال سرامیک شیلد برای محافظت از صفحه نمایش اشاره کرد که تا چهار برابر مقاوم تر از نسل های گذشته در برابر افتادن می باشد. همچنین استاندارد IP68 نیز دراین دستگاه گنجانده شده است تا بتواند در عمق ۶ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه دوام بیاورد. آیفون SE تنها با استاندارد IP67 عرضه شده است که یعنی می تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب دوام بیاورد.

صفحه نمایش

آیفون ۱۲ مینی

آیفون ۱۲ مینی

ما تا به اینجای کار در مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE در مورد تفاوت ها در اندازه صفحه نمایش دو دستگاه صحبت کردیم، اما بیایید با جزئیات بیشتری این موضوع را بررسی کنیم. آیفون SE از یک نمایشگر کوچک ۴.۷ اینچی بهره می برد، در حالی که اندازه صفحه نمایش آیفون ۱۲مینی ۵.۴ اینچ می باشد-که البته با استانداردهای جدید همچنان کوچک محسوب می شود.

اپل توانسته است با نسبت تصویر جدید و کاهش چشمگیر حاشیه ها صفحه بزرگتری را در یک بدنه کوچک تر جای دهد. نسبت تصویر آیفون ۱۲ مینی ۱۹.۵:۹ و آیفون SE ۱۶:۹ می باشد.

اما تفاوت ها فقط به ابعاد صفحه نمایش خلاصه نمی شوند. با وجود اینکه هر دو دستگاه از میزان روشنایی متوسط ۶۰۰ نیت بهره می برند (که آنچنان پرنور نیست)، آیفون SE از فناوری قدیمی Retina IPS LCD در پنل خود استفاده می کند و از سوی دیگر آیفون ۱۲ مینی دارای پنل Super Retina XDR OLED می باشد.

شما کیفیت مناسبی از صفحه نمایش آیفون SE دریافت می کنید، اما در هر حال محدودیت های خاص خودش را دارد. صفحه نمایش OLED رنگ های شاداب تر و پویاتر، کنتراست بالاتر و رنگ مشکی عمیق تری را ارائه می کند.

صفحه نمایش آیفون ۱۲ مینی با رزولوشن ۲۳۴۰x۱۰۸۰   و تراکم ۴۷۶  پیکسل در اینچ شارپ تر نیز می باشد. در صورت خرید آیفون SE شما فقط رزولوشن ۱۳۳۴x۷۵۰ به همراه تراکم ۳۲۶ پیکسل در اینچ را دریافت خواهید کرد.

هر دو گوشی نرخ به روزرسانی ۶۰ هرتز را ارائه می دهند، اما می توان از این ضعف در آیفون SE که قدیمی تر است چشم پوشی کرد. ما دوست داشتیم که شاهد نرخ به روزرسانی ۱۲۰ هرتز در آیفون مینی باشیم، و میتوان گفت که این فرصت از دست رفت.

دوربین

آیفون ۱۲ مینی

آیفون ۱۲ مینی

ما در بررسی که داشتیم خیلی از دوربین آیفون SE راضی بودیم. این سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با f/1.8 خود تجربه ای کاملا واضح و متعادل را در زمینه تصویربرداری ارائه می دهد که دیگر بخشی از امضای برند اپل به حساب می آید- البته این بار با یک برچسب قیمتی پایین تر.

امتیاز DxO دوربین آیفون SE 2020 منتشر شد: همرده آیفون XR

با وجود سخت افزار ظاهرا محدودش (اکثر گوشی های ارزان قیمت اندرویدی چندین حسگر دارند)، الگوریتم های پیشرفته محسباتی اپل در عکاسی سبب شده است تا نسبت به نمونه پیشین خود، SE بتواند تصاویری بهتری بگیرد. ما در مورد وضوح بیشتر و بازتولید دقیق تر رنگ ها در شرایط مختلف نوری در مقایسه با گوشی های قبل از آیفون ۱۱ صحبت می کنیم. اگرچه در برخی سناریوها تا حدودی عکس ها دچار اُور اکپوژر (Over-exposure) هستند.

هرچند دوربین آيفون SE در مقایسه با پول پرداختی کیفیت خوبی دارد، اما دوربین آیفون ۱۲ مینی در هر زمینه از آن برتر است. در اینجا شما دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی خواهید داشت. یک حسگر فوق عریض با f/2.4 که حسگر عریض دیگری با f/1.6 را در کنار خود دارد. کیفیت تصاویر گرفته شده برای یک گوشی با این ابعاد حیرت انگیز است،‌که البته پردازنده بایونیک A14 اپل نیز بیش از هر بهبود فوق العاده در سخت افزار دوربین این نتایج را تسهیل کرده است.

امتیاز DxO دوربین اصلی آیفون ۱۲ مینی مشخص شد: دوربین دوگانه اپل بالاتر از دوگانه گوگل

دوربین آیفون ۱۲ مینی در مقایسه با آیفون SE انعطاف پذیری بیشتری دارد. بله، سنسور فوق عریض ۱۲۰ درجه در کنار شما هست اما آیفون ۱۲ مینی دارای حالت شب (Night Mode) برای هر سه دوربین خود است. درست است که این گزینه در شرایط نوری مناسب تفاوت چندانی ایجاد نمی کند، اما وقتی نور کم می شود، گوشی جدید تر نتایج فوق العاده بهتری را ارائه می دهد.

در بخش فیلمبرداری، هر تو دستگاه توانایی فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارند. هرچند فقط آیفون ۱۲ مینی از Dolby Vision HDR برخوردار است که سبب می شود محتوای ضبط شده، روشن تر ،حرفه ای تر و با اکسپوژر مناسبتری به نظر برسد.

مشخصات و عملکرد

آیفون SE 2020

آیفون SE 2020

اگرچه این دو دستگاه فقط ۶ ماه از همدیگر فاصله دارند، اما وقتی صحبت از مقایسه آیفون ۱۲مینی با آیفون SE 2020 از لحاظ قدرت می شود، یک نسل کامل با هم فاصله دارند. در حالی که آیفون SE همچون خانواده آيفون ۱۱ از پردازنده بایونیک A13 استفاده می کند، آیفون ۱۲ مینی پردازنده کاملا جدید A14 را در درون خود جای داده است. سنجش این موارد کار کمی دشواری است اما می توان گفت که تراشه جدیدتر در بخش CPU حدودا ۲۰٪ و در بخش GPU حدودا ۱۰٪ بر نسل قبلی برتری دارد.

در سایر بخش ها A14 با بهره گیری از Neural Engine شانزده هسته ای خود بهبود ۸۰٪ را در هوش مصنوعی در مقایسه با نسل گذشته به ارمغان می آورد. همچنین باید به این مسئله نیز اشاره کرد که آیفون ۱۲ مینی دارای چهار گیگ رم می باشد، در حالی که این مقدار برای آیفون SE، سه گیگ است.

هنوز فضای کارایی بیشتری در آیفون ۱۲ مینی وجود دارد که بعید به نظر می رسد تا یکی دو سال آینده مشخص شود. همه چیز خیلی روان بر روی هر دو گوشی اجرا می شود، از بازی های سه بعدی گرفته تا برنامه های سنگین پردازش عکس.

تست سرعت آیفون SE 2020 با آیفون ۱۱ پرو

گوشی های اپل آنقدر در اجرایی برنامه هایی که تست کردیم،‌سریع و خوب بودند که برای به چالش کشیدن آنها باید به دنبال مواردی در آینده باشیم.  اما بدون شک در آینده آيفون ۱۲ مینی برای مدت طولانی تری می تواند عملکرد بی نقصی را از خود ارائه دهد.

آیفون SE همچنان نسبت به برچست قیمتی خود، عملکرد فوق العاده ای را ارائه می دهد. حتی می توان گفت اگر می توانید، یک گوشی با قیمت ۴۰۰ دلار در بازار پیدا کنید که به همین روانی کار کند.

گزینه های حافظه ذخیره سازی برای هر دو گوشی ۶۴ ، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگ است. اگرچه این مورد برای آیفون SE خوب است،‌ اما احساس می کنیم که در آیفون ۱۲ مینی گران کمی خسیسانه است. ۱۲۸ گیگ باید حافظه پایه باشد.

تست صدا DxO آیفون SE 2020 عملکرد بهتر از گلکسی اس ۲۰ اولترا را نشان می دهد

یکی دیگر از مزیت های ویژه ای که آیفون مینی ۱۲ نسبت به SE دارد،‌ پشتیبانی از شبکه 5G است. پوشش شبکه 5G هنوز در اکثر کشورها به صورت پراکنده است،‌اما در صورت پوشش دهی، سرعت دانلود شما آنقدر زیاد خواهد بود که اتصال باند پهن(Broadband) فیبری شما شبیه مودم دایل آپ ۵۶ کیلوبیت به نظر بیاید. البته تا وقتی که دو متر جلوتر حرکت کنید و آنتن 5G شما بپرد.

با این وجود شش ماه تا یک سال به آن فرصت دهید و ما پیش بینی می کنیم که شرایط برای 5G و البته مزیت ارتباطی آیفون ۱۲ مینی بسیار بهتر شود.

عمر باتری

هیچکدام از این دو گوشی عمر باتری چندانی ندارند. بخش زیادی از آن به دلیل اندازه جمع و جور آنهاست. یک باتری ۲۲۲۷ میلی آمپری در آیفون ۱۲ مینی قرار دارد و آیفون SE نیز مجهز به باتری کوچک ۱۸۱۲ میلی آمپری است.

بله عمر باتری متوسط نقطه ضعفی کلیدی برای هر دو گوشی به شمار می رود و در هنگام مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020 آنچنان رقابتی در زمینه باتری بین این دو در کار نیست، اما با این وجود آیفون ۱۲ مینی اینجا نیز بهتر از رقیب خود ظاهر می شود.

وقتی آيفون SE داشته باشید، تقریبا هر تنگ غروب یاد شارژر میفتید. اما اگر آیفون ۱۲ مینی داشته باشید تا هنگام خواب از این بابت راحت هستید. هر دو گوشی در استفاده کم و استندبای عملکرد خوبی دارند و شاید کمی عجیب به نظر بیاید، ولی گوشی های  هوشمند اپل در هنگام استفاده نکردن بسیار عالی عمل می کنند و هیچکدام هم دوست ندارند با استفاده بیش از حد مدیا از آنها، اذیتشان کنیم.

نقد و بررسی آیفون ۱۲ مینی اپل را ببینید

یک مولفه دیگر آیفون ۱۲ مینی که سبب خالی شدن زودتر باتری این دستگاه می شود، آنتن  5G است. وقتی که بیرون بودیم مرتب بین شبکه ها جابه جا می شدیم، و علیرغم استفاده عادی از گوشی، ‌مجبور شدیم تا در میانه روز آن را شارژ کنیم. در کل اگر استفاده سنگینی از گوشی دارید، نباید هیچکدام از این دستگاه ها را خریداری کنید.

هر دو گوشی از شارژ بی سیم پشتیبانی می کنند، اما آیفون ۱۲ مینی از استاندارد MagSafe اپل نیز بهره می برد. هرچند شما باید برای تهیه این شارژر مغناطیسی (یا یکی از قاب ها و یا کیف پول های مربوط به آن) هزینه  اضافی پرداخت کند. باید منتظر ماند و دید که آیا ابزاری کاربردی است و یا ترفندی برای سود بیشتر.

جمع بندی

آیفون ۱۲ مینی

آیفون ۱۲ مینی

اپل در سال ۲۰۲۰ توجه خود را معطوف به بازار گوشی های کامپکت کرد و ما از تلاش مضاعف آنها خوشحالیم. اما علیرغم اینکه در یک فرم فکتور قرار می گیرند، مقایسه آیفون ۱۲ مینی با آیفون SE 2020 دو دستگاه کاملا متفاوت را نشان می دهد.

آیفون ۱۲ مینی از نظر کیفیت صفحه نمایش، عملکرد و قابلیت های دوربین بسیار پیشرفته تر است و طراحی جدید تری نیز دارد. هم چنین کمی سخت جان تر است و از مزایای استفاده از شبکه نوپا 5G نیز برخوردار است.

اگرچه شما باید هزینه این بهبود ها را نیز پرداخت کنید. آیفون SE هنوز هم در برابر پولی که پرداخت می کنید، گوشی ارزشمندی است که تجربه ی مناسبی از iOS را با ۳۰۰ دلار کمتر برای شما به ارمغان می آورد.

اگر به دنبال خرید یک گوشی واقعا کوچک هستید، این دو گوشی تنها دستگاه هایی هستند که باید مد نظر داشته باشید. اگر «خیلی خوب» برای شما راضی کننده است، پس آیفون SE با قیمت مقرون به صرفه خود مناسب شما خواهد بود. اما اگر خواهان یک تجربه درجه یک  و بی نقص  هستید، آیفون ۱۲ مینی می تواند در کالبد جمع و جور خود تجربه ی بسیار نزدیکی به یک آیفون مدرن را به شما ارائه دهد.

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

عشق من ایفون ۱۲مینی هست خیلی دوستش دارم

Darth Vader

سلام به همه.

Mahdi

سلام خوش اومدی

Darth Vader

ممنون از شما دوست عزیز

The MTest MT

عه تو ام اینور اومدی؟😁

Darth Vader

دیدم خبرارو زودتر می‌زاره و ترول ها و ساندیسیهای کمتری داره گفتم بیام.

Milad7

قطعا 12 مینی بهتره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد