حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

انتقال ایمنی در برابر ویروس کرونا از مادر به جنین

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

اگر مادری در دوران بارداری به ویروس کرونا آلوده شود، آیا کودک در رحم مادر از ویروس در امان است؟ داده های اولیه حاکی از این است که پاسخ مثبت است، اما سوالات زیادی هنوز بی پاسخ مانده است.

در مطالعه جدیدی که 29 ژانویه در ژورنال JAMA Pediatrics منتشر شد، دانشمندان نمونه خون بیش از 1470 زن باردار را تجزیه و تحلیل کردند، از این تعداد 83 نفر از آن ها آزمایش آنتی بادی SARS-CoV-2 شان در زمان زایمان مثبت بود. نمونه های خون بند ناف اکثر نوزادانی که از این زنان متولد شده اند نیز از نظر وجود آنتی بادی مثبت بوده و این نشان می دهد که این ایمنی منفعل به نوزادان منتقل شده است.

آیا مادر می تواند ایمنی بدن خود در برابر ویروس کرونا را به نوزادش منتقل کند؟

تعداد آنتی بادی های منتقل شده به نوزاد تا حد زیادی به نوع و مقدار آنتی بادی هایی که در بدن مادر وجود دارد و همچنین زمان ابتلا به ویروس کرونا در حاملگی بستگی دارد.

دکتر کارن پوپولو و دکتر اسکات هنسلی از دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا در یک ایمیل نوشتند: “هر چه فاصله زمانی بین ابتلای مادر و زایمان بیشتر باشد، آنتی بادی های بیشتری منقل خواهند شد. این رابطه چه مادر علائمی از کرونا داشته باشد چه بدون علامت باشد، در هر صورت صدق می کند.”

محققان این مطالعه گفتند: ” آنتی بادی های منتقل شده، ممکن است برای نوزاد تازه متولد شده ایمنی ایجاد کنند، اما هنوز نمی دانیم که سطح این ایمنی چقدر است و نوع آنتی بادی منتقل شده به نوزاد چیست. همچنین مدت زمانی که آنتی بادی ها در خون نوزاد در گردش هستند، مشخص نیست. پرسش بزرگ دیگر این است که آنتی بادی های منتقل شده تا چه اندازه ویروس کرونا را خنثی می کنند، به این معنی که جلوی ویروس را از آلوده کردن سلول ها می گیرد.”ویروس کرونا در نوزادان

دکتر فلور مونوز رواس، دانشیار بیماری های عفونی کودکان در دانشکده پزشکی بیلر در هیوستون (از محققان این مطالعه نیست) ، گفت: “داشتن این داده ها امیدوار کننده است. با مطالعه انتقال آنتی بادی به نوزاد پس از ابتلای مادر به کرونا، می توانیم اطلاعاتی را در مورد اینکه آیا واکسن هایی که به افراد باردار زده می شود ایمنی مشابه در نوزادان ایجاد می کند، جمع آوری کنیم.”

یافته های اولیه

در مطالعه جدید، این تیم به طور خاص آنتی بادی هایی را که بر روی سنبله پروتئین ( ساختاری که به سطح ویروس چسبیده است) ویروس کرونا متصل می شوند، آزمایش کردند؛ محققان به دنبال آنتی بادی هایی بودند که همگی دومِین اتصالی-گیرنده (RBD) را هدف قرار می دهند. RBD بخشی از سنبله است که مستقیماً به گیرنده یا درگاه سلول ها متصل می شود. آنتی بادی های RBD مهم ترین عامل برای خنثی سازی ویروس کرونا هستند.

دکتر مونوز رواس گفت: “اما همه آنتی بادی های RBD نمی توانند از جفت عبور کنند. دلیل آن این است که جفت فقط با استفاده از گیرنده و پروتئین خاصی که آنتی بادی را به اندام منتقل می کند، فقط به برخی از آنتی بادی های خاص اجازه ورود می دهد. تنها آنتی بادی های کوچک و Y شکل به نام ایمونوگلوبولین جی(IgG) می توانند در گیرنده قرار بگیرند، بنابراین تنها آن ها می توانند به جنین برسند و برای جنین ایمنی ایجاد کنند.”

در همه نوزادان ایمنی ایجاد نمی شود: 72 کودک از 83 نوزادی که از مادران دارای آنتی بادی مثبت متولد شده بودند، IgG را در خون بند نافشان داشتند و مقدار کلی آن با غلظت IgG در خون مادرانشان تناسب داشت. 11 نوزاد باقیمانده در خون بندنافشان آنتی بادی یافت نشد؛ این اتفاق دو دلیل دارد:

محققان گفتند: “شش نفر از این مادران دارای سطح IgG نسبتاً کمی بودند، که نشان می دهد آن ها احتمالاً به تازگی مبتلا به کرونا شده بودند و در مراحل اولیه بیماری بودند و دیگر فرصتی برای تولید و انتقال آنتی بادی از طریق جفت نبوده است. یا اینکه این مادران كمتر از حد متوسط ​​آنتی بادی تولید می كنند. البته احتمال سناریوی دوم كمتر است. در آزمایش ها مشخص شد که مادران پنج نوزاد دیگر فقط ایمونوگلوبین اِم (IgM) داشتند که این دسته از آنتی بادی ها نمی توانند از جفت عبور کنند.”

IgG

IgG

آنتی بادی های IgM در اوایل بیماری ظاهر می شوند و پس از بهبودی از بین می روند، بنابراین پنج مادر که فقط از نظر IgM مثبت بودند در مراحل اولیه بیماری بودند. اگر آنتی بادی IgM در آزمایش جنین یا نوزاد تازه متولد شده مثبت باشد، نشان می دهد که جنین مستقیماً به ویروس آلوده شده است. در این مطالعه، هیچ IgM برای SARS-CoV-2 در هیچ نمونه خون بند نافی تشخیص داده نشد، به این معنی که هیچ جنینی در رحم مادرش به ویروس کرونا آلوده نشده است.

محققان اضافه کردند: “با این حال، این مطالعه نمی تواند به طور قطعی بگوید که SARS-CoV-2 هرگز قبل از تولد به جنین منتقل نمی شود.”

در مورد ایمنی حاصل شده با واکسن چطور؟

پژوهشگران گفتند در حالی که این مطالعه نشان می دهد آنتی بادی های IgG می توانند از جفت عبور کنند، دانشمندان باید تعیین کنند که آنتی بادی های منتقل شده تا چه اندازه ایمنی ایجاد می کنند. محققان می توانند با استفاده از سنجش خنثی سازی تعیین کنند که آنتی بادی ها تا چه حد از ابتلا به کرونا جلوگیری می کنند. سنجش خنثی سازی آزمایشی است که در آن ویروس را در ظرفی با آنتی بادی ها و سلول های انسانی رشد می دهند.

دکتر مونوز رواس گفت: ” محققان همچنین می توانند نوزادانی را که با آنتی بادی متولد می شوند مورد بررسی های بیشتر قرار دهند تا ببینند که آنتی بادی ها تا چه مدت در بدن آن ها می ماند و آیا این نوزادان بعدا مبتلا به کوید-19 می شوند. این نوع مطالعات، کمک می کند تا بدانیم اگر زن بارداری به کرونا مبتلا شود چه چیزی در انتظار جنین است. این پاسخ ایمنی طبیعی را می توان با آن ایمنی ایجاد شده در مادران واکسینه شده و نوزادان آن ها، مقایسه کرد.”

در حال حاضر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کنند که فقط مادرانی که به دلیل شرایط خاص در معرض خطر قرار ابتلا به کوید-19 هستند یا در گروه های پرخطر قرار دارند، می توانند در دوران بارداری واکسن بزنند و قبل از دریافت واکسن حتما با پزشک خود مشورت کنند.

ویروس کرونا در بارداری

 

دکتر مونوز رواس در سرمقاله ای که 29 ژانویه در JAMA Pediatrics منتشر شد، بیان کرد که با واکسن های دیگری که در دوران بارداری به مادر می زنند مانند واکسن کزاز و سیاه سرفه، سطح آنتی بادی در نوزادان در دوماهگی به سرعت کاهش می یابد. این روند کاهشی سپس آهسته می شود و سطح آنتی بادی در طی چهار تا هشت ماه آینده به طور مداوم کاهش می یابد.

همین اتفاق در مورد ایمنی با واکسن کرونا نیز می افتد. آنتی بادی های موجود در خون بند ناف نقطه شروع یا اوج تعداد آنتی بادی هایی است که کودک دریافت می کند و پس از آن رو به کاهش می گذارد. برای به حداکثر رساندن تعداد آنتی بادی های منتقل شده به جنین، مادران باید در سه ماهه دوم بارداری واکسن بزنند. وی گفت بعد از هفته هفدهم حاملگی، جفت به اندازه کافی بزرگ می شود تا بتواند تعداد قابل توجهی آنتی بادی را برای جنین در حال رشد پمپ کند.

یک راهکار ساده برای محافظت در برابر ویروس کرونا

دکتر مونوز رواس گفت: “اگرچه این موضوع که واکسیناسیون مادر باعث ایمنی نوزاد نیز می شود، امری دلگرم کننده است اما در مورد ویروس کرونا تا آنجایی که ما می دانیم هدف اصلی ایمنی مادر است.”

بارداری خطر علائم شدید و مرگ ناشی از کرونا را افزایش می دهد، این در حالی ست که طبق گزارش CDC، بیشتر نوزادان تازه متولد شده که آزمایش کرونایشان مثبت بوده است، علائم خفیف داشته یا بدون علائم بودند و بهبود یافته اند. مونوز رواس افزود: “همانند آنفلوانزا، مادران به ویژه در سه ماهه سوم آسیب پذیرتر به نظر می رسند و در صورت ابتلا به کرونا، احتمالاً دچار علائم شدید مانند ذات الریه و نارسایی تنفسی می شوند. بنابراین سه ماهه دوم بارداری احتمالا بهترین زمان برای واکسیناسیون باشد. ”

به این ترتیب، می توان از عوارض جانبی احتمالی در سه ماهه اول جلوگیری کرد، هنگامی که شرایطی مانند التهاب و تب می تواند رشد جنین را مختل کنند و در حالی که سیستم ایمنی هنوز وقت زیادی برای افزایش پاسخ خود قبل از سه ماهه سوم دارد. البته، دانشمندان هنوز نیاز به انجام مطالعات مشاهده ای و آزمایشات بالینی دارند تا بهترین زمان برای تزریق واکسن کرونا در حاملگی را تشخیص دهند.

وی گفت: “اگر بتوانیم علاوه بر ایمنی مادر، در جنین نیز ایمنی ایجاد کنیم، یك پاداش حساب می شود. از آنجا که واکسن کرونا به این زودی ها برای نوزادان در دسترس نخواهد بود، این انتقال ایمنی از مادر به جنین یک اتفاق فوق العاده است.”

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

کِی میشه از شر این ویروس منحوس خلاص بشیم 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی