حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

COVID-19 در آینده مانند ویروس سرماخوردگی خواهد بود

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

یک روز، این همه گیری پایان می یابد. دانشمندان نمی دانند که این پایان چگونه رقم می خورد اما مدل جدیدی ارائه داده اند: SARS-CoV-2 که در حال حاضر کشنده است شاید کاملاً از بین نرود اما در عوض به یک ویروس سرماخوردگی معمولی تبدیل می شود که فقط باعث عطسه و آبریزش بینی خفیف می شود.

الگوی جدید برای آینده COVID-19

SARS-CoV-2 که در حال حاضر کشنده است ممکن است روزی به یک ویروس سرماخوردگی  معمولی تبدیل شود و فقط باعث عطسه و آبریزش بینی خفیف شود.

این مدل که در 12 ژانویه در مجله Science منتشر شد، بر اساس تجزیه و تحلیل دیگر ویروس های کرونا است که اکثر آن ها فقط به صورت علائم خفیف در انسان بروز می کنند. شش ویروس کرونا وجود دارد که انسان را آلوده می کند. چهارتای آن ها از نوع ویروس های “بومی” هستند و به طور منظم و دوره ای انسان های آن منطقه را آلوده می کنند و مثل یک سرماخوردگی معمولی هستند.

دو ویروس دیگر کرونا یکی آن دسته هستند که باعث سندرم تنفسی حاد می شوند (SARS) و دیگری سندرم تنفسی خاورمیانه نام دارد (MERS). این دو بسیار کشنده تر هستند، اگرچه اولین مورد سال ها قبل از بین رفته و مورد دوم نیز تا حد زیادی مهار شده است.

کوید-19 مرس سارس

گروهی از پژوهشگران برای ایجاد مدل خود، داده های منتشر شده قبلی در مورد چهار ویروس خفیف کرونا را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که “ایمنی مسدود کننده عفونت به سرعت از بین می رود، اما ایمنی کاهنده بیماری عمر طولانی دارد.” جنی لاوین، نویسنده ارشد این مقاله و فلوشیپ فوق دکترا در دانشگاه اموری آتلانتا، در بیانیه ای گفت: “به عبارت دیگر، افراد می توانند بارها و بارها به این ویروس ها آلوده شوند، اما به ندرت به بیماری حاد ناشی از این ویروس ها مبتلا می شوند.”

تقریباً همه در دوران کودکی به یکی از این کرونا ویروس های بومی مبتلا می شوند و این ابتلای اولیه در کودکی ایمنی نسبی را به بزرگسالانی که مجدداً آلوده می شوند، می دهد. لاوین گفت: “بعد از یک سال ممکن است دوباره مبتلا شوید، اما حتی در صورت ابتلای دوباره، علائم خفیف بوده و ویروس با سرعت بیشتری در بدن از بین می رود.”

اما در مورد مدت زمان مصونیت برای ویروس کرونا SARS-CoV-2 که باعث COVID-19 می شود، هیچ داده مشابهی وجود ندارد که نتیجه آن را در طولانی مدت نشان دهد. مشخص نیست که مصونیت در برابر SARS-CoV-2  چه از طریق واکسن و چه از طریق ابتلا به آن تا چه مدت فرد را ایمن می کند. همچنین مشخص نیست که واکسن ها و مصونیت از طریق ابتلا تا چه حد انتقال را کاهش می دهد یا از شدت بیماری می کاهد.

گزارش ها حاکی از آن است که برخی از افراد دو بار به SARS-CoV-2 آلوده شده اند. طبق این مطالعه، این موارد نادر بوده اند و بیشتر این افراد برای بار دوم بیماری خفیف تری داشته اند.

لاوین گفت: “این مدل فرض می کند که ایمنی در برابر SARS-CoV-2 مانند سایر کرونا ویروس های بومی عمل خواهد کرد. و یکی از نتیجه گیری های کلیدی این مدل این است که برای ویروس های کرونایی که در حال حاضر وجود دارند، شدت عفونت در مرحله ی بومی مستقیماً به شدت بیماری در دوران کودکی افراد بستگی دارد.”

برخلاف ویروس کرونای جدید (COVID-19)، در کروناویروس های قدیمی تقریباً هیچ کس برای اولین بار در بزرگسالی به این ویروس ها مبتلا نشده است. لاوین ادامه داد: “ما واقعاً نمی دانیم که اگر کسی برای اولین بار در بزرگسالی و نه در کودکی به یکی از ویروس های کرونای قدیمی مبتلا شود چه خواهد شد، این احتمال وجود دارد که اگر آن ها این بیماری را در بزرگسالی تجربه کنند، شرایط شدیدتری را تجربه کنند.”

نویسندگان این مطالعه نوشتند مدل آن ها پیش بینی می کند که اگر SARS-CoV-2 بومی شود، و نسل های آینده برای برای اول در دوران کودکی در معرض آن قرار بگیرند، ویروس ممکن است به صورت یک سرماخوردگی عادی بروز کند. پس از بومی شدن، میزان مرگ و میر در اثر این ویروس و یا تعداد افرادی که در مقایسه با افراد آلوده می میرند، کمتر از آنفلوانزای فصلی خواهد بود.

این به این دلیل است که کودکان به طور کلی خیلی به COVID-19 مبتلا نشده اند و میزان مرگ و میر در کودکان معمولاً کم است، بنابراین این شدت پایه باید شدت SARS-CoV-2 را در مرحله بومی آن پیش بینی کند. نویسندگان پیش بینی کردند اگر SARS-CoV-2 به صورت یک بیماری سخت و شدید در کودکان بروز کند، مانند ویروسی که باعث ایجاد MERS می شود، حتی در مرحله بومی نیز ممکن است تعداد نسبتاً زیادی از مردم بمیرند.

کرونا سرماخوردگی

اگر این مدل درست باشد، نحوه رسیدن دنیا به مرحله بومی هنوز به ما بستگی دارد: شیوع سریع تر ویروس موجب انتقال سریع تر آن خواهد داشت و حتی در حالی است که مردم به ایمنی جمعی می رسند، اما منجر به مرگ بیشتر خواهد شد. واکسن روش ایمن تری برای دستیابی به چنین مصونیتی است و اگر به طور گسترده در دسترس باشد انتقال به فاز بومی احتمالی را نیز تسریع می کند – مرحله ای که ممکن است ویروس کرونا با یک جعبه دستمال کاغذی درمان شود و نیازی به ونتیلاتور و قرنطینه نباشد.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

آره دیگه کم کم عادی میشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی