حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نیپا ویروس ، ویروس جدید چین؟ آیا Nipah Virus عامل همه گیری بعدی است؟

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت، حتما بخوانید

بزرگترین شرکت های داروسازی دنیا با وجود همه گیری ویروس کرونا، آمادگی کمی برای بیماری همه گیر بعدی دارند. دکتر Jayasree K Iyer ، مدیر اجرایی بنیاد دسترسی به داده های پزشکی در هلند، ( یک سازمان غیر انتفاعی که توسط دولت انگلیس، هلند و دیگر کشورها پشتیبانی مالی می شود) تاکید ویژه ای بر نیپا ویروس کرد. او اشاره کرد نرخ مرگ و میر نیپا ویروس 75 درصد است و شیوع Nipah Virus در چین می تواند یک خطر بالقوه برای همه گیری بعدی دنیا به شمار رود. توجه داشته باشید که این ویروس از چین آغاز نشده و یا حتی در چین همه گیر نشده است، صرفا گفته می شود که اگر این اتفاق در چین رخ بدهد، یک خطر بالقوه است.

نیپا ویروس ، عامل همه گیری بعدی دنیا؟

به نقل از خبرگزاری گاردین، دکتر Jayasree K Iyer گفت: “نیپا ویروس یکی دیگر از بیماری های عفونی در حال ظهور است که نگرانی  های زیادی ایجاد کرده است. ویروس نیپا می تواند هر لحظه طغیان کند. همه گیری بعدی یک عفونت مقاوم به دارو است. “

علائم نیپا ویروس و درصد کشندگی آن

نیپا ویروس می تواند علائمی از جمله موارد زیر داشته باشد:

۱- مشکلات تنفسی شدید

۲- انسفالیت یا التهاب مغز

درصد کشندگی Nipa Virus بسته به محل شیوع، میزان مرگ و میر آن از 40 تا 75 درصد است. خفاش های میوه خوار میزبان این ویروس هستند. شیوع نیپا در بنگلادش و هند احتمالا با نوشیدن شیره درخت خرما مرتبط است.

شیره درخت خرما

بر اساس گزارش دوسالانه سازمان بهداشت جهانی، نیپا ویروس یکی از 10 بیماری مسری از 16 بیماری است که توسط این سازمان به عنوان بزرگ ترین خطر بهداشت عمومی معرفی شده اند. بیماری هایی که شرکت های داروسازی هیچ اقدام موثری برای آن انجام نداده اند. تب دره ریفت در آفریقای سیاه، مرس و سارس ( بیماری های تنفسی هستند که توسط ویروس های کرونا ایجاد می شوند و میزان مرگ و میر آنها بسیار بالاتر از کوید-19 است، اما سرایت آن ها کمتر است) نیز در میان 10 بیماری مسری خطرناک قرار دارند.

این بیماری ها می توانند عوامل بعدی افزایش نرخ مرگ و میر و توقف اقتصاد جهانی باشند. اهمیت این ویروس ها با وجود ارتباطات گسترده جهانی، بیشتر از هر زمان دیگری آشکار شده است. این ارتباطات فرصت ویروس ها را برای گسترش سریع تر افزایش می دهد و با سرعت جت می توانند منتشر شوند و همین امر خطر همه گیری های آینده را افزایش می دهد.

علی رغم سال ها هشدار مبنی بر اینکه ویروس های کرونای جدید از جمله عوامل بیماری زایی هستند که به احتمال زیاد باعث بروز یک وضعیت اورژانسی در سطح جهانی می شوند، صنعت داروسازی و همچنین جوامع به طور کلی برای همه گیری کوید-19 آماده نبودند. هنگامی که مشخص شد همه گیری به غیر از کشورهای فقیر بر کشورهای ثروتمند نیز تاثیر می گذارد، به سمت تولید داروهای کوید-19 حرکت کردند. در بیشتر موارد، سازمان های دانشگاهی و کوچک بیوتکنولوژی این همه گیری ها را پیش بینی می کنند و سعی می کنند برای بیماری خطرناک بعدی آماده شوند، ولی غول های بزرگ داروسازی که توانایی تحقیق، توسعه و تولید بالایی دارند، حمایتی در این زمینه انجام نمی دهند.

نیپا ویروس

دکتر Jayasree K Iyer افزود:

همه گیری بعدی می تواند یک عفونت مقاوم به دارو باشد، که نرخ آن به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​افزایش می یابد. از نظر مقاومت ضد میکروبی (AMR) ، آنتی بیوتیک هایی داریم که هنوز هم موثر هستند، اما دیگر وقتی برای پیدا کردن جایگزین این داروها نداریم.”

اقدامات بیشتری باید صورت بگیرد. مشکل دسترسی به دارو باید به صورت گسترده و اساسی در دستور کار قرار بگیرد. صنعت باید با تولید محصولات بیشتر به طیف وسیعی از مردم در فقیرترین کشورهای جهان دسترسی پیدا کند. و با همه گیری های احتمالی بعدی از جمله ویروس نیپا، شرکت های داروسازی باید در راهبردهای برنامه ریزی خود تجدید نظر کنند و اطمینان حاصل کنند که مردم کشورهای فقیر به طور عادلانه به داروها دسترسی پیدا می کنند. داروهایی که در آینده سرنوشت میلیون ها و شاید میلیاردها انسان را تعیین می کند.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

بابا ولکن کنید دیگه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی